5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER olan seksenlik Adenauer yerini ameri- kan görüşlerine daha yakın olan Er- hart'a bırakacaktır. Adenauer'in de tıpkı De Gaulle gibi dar açılı bir kuv- Vet politikasına inanmasına ve Sov- yetlerle milletlerarası gerginliği gider- mek için girişilen her görüşmeyi ihti- yatsızlık saymasına karşılık, o Erhart ve Dışişleri Bakanı Schroeder, denen- meye değer har yolun yoklanması ta- raflısıdırlar. Yeni bir triyomvira Aslında, Washington Le Gaulle'ü Avrupada yalnız bırakmak için da- ha Adenauer'in çekilmesini bekleme- den işe koyulmuştur. Nitekim, bilin- diği gibi, Bonn hükümeti Amerikadan gelen baskılara dayanamayarak geçen aylar içinde Moskova anlaşmasına im- zasını koymuştu. Ayni şekilde, geride bıraktığımız hafta içinde de, De Ga- ulle'ün Doğu-Batı görüşmeleri boyko- tuna uymayarak, o Dışişleri Bakanını Gromiko ile yapılacak görüşmeler ko- nusunda amerikan ve ingiliz idarecile- riyle fikir değiş-tokusu yanmaya yol- lamıştır. AKİS/24 Hatırlarda olduğu üzere, Amerikan ve İngiliz Dışişleri Bakanlarıyla Gro- miko arasında yapılmakta olan görüş- melerde başlıca iki konu vardır. Bun- ların birincisi NATO ve Varşova Pakt- ları üyeleri arasında bir saldırmazlık paktı imzalanması; ikincisi de, Krut- çefin yaptığı bir teklife uygun olaran, silâhsızlanmanın denetlenmesine atı- lacak ilk adım niyetiyle, Doğu ve Ba- tı Almanya arasındaki sınırlar boyun- ca tarafsız gözlemciler yerleştirilmesi- dir. Dean Rusk ile Lord Home, Schro- eder'e, Berlin konusunda Sovyetlerden garanti alınmadan bir saldırmazlık paktı imzalanmasının bahis konusu olamayacağı yolunda teminat vermiş- lerdir. Diğer yandan, Schroederin is- teği üzerine, Gromikoya yalnız Doğu ve Batı Almanya sınırlarına değil, bütün demirperde boyunca gözlemciler yerleştirilmesinin teklif edilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Son gelen haberlere bakılırsa, A- merikanın Almanyayı Fransadan u- zaklaştırarak iyiden iyiye kendi saf- larına çekmek için yaptığı son teklif de, Fransadaki Amerikan askeri ikmal üslerini Almanlarla paylaşmak tekli- fidir. Bilindiği gibi Almanya, toprak- ları üzerinde belli bir sayıdan fazla askeri üs kuramadığı için, ötedenberi dışarda kiralık yer aramaktaydı. Şim- di Amerika bu duruma böyle bir ça- re bulmakla Almanyayı askeri bakım- dan da kendine bağlamak niyetinde- dir. Fakat fransız kaynaklarına göre, Amerikanın bu teklifinin gerçekleşme- si için önce Fransanın izin vermesi ge- rekmektedir ki, De Gaulle'ün buna yanaşacağı sanılmıyor. Anlaşılan A- merika bu üsler meselesini ortaya at- makla Fransayı gerçekten güç bir aç- maz karşısında bırakmıştır. De Gaul- le, Almanlara Fransadaki Amerikan askeri üslerinden o faydalanma iznini verse de vermese de Almanyayı Ame- rikaya doğru itmiş olacaktır. Dominik Demokrasiye paydos! Oominik Cumhuriyeti, oAtlantikteki Dispaniola adasını Haiti ile payla-