5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Oyun: Newyork'ta bir Pazar", (Komedi. 2 bölüm). Yazan : Norman Krasna. Çeviren : Asude Zeybekoğlu. Tiyatro : Meydan Sahnesi (Ankara) Sahneye koyan : Yılmaz Gruda Dekor : Çetin Köroğlu. Işık : Mehdi Turgut celi amerikan oyunu, seyirciye pek larkettirmeden, Ol- dukça tehlikeli bir problemi işliyor: gençkızlar sevdikleri - ve evlenmek is- tedikleri - delikanlılarla herşeyi - ama herşeyi - yapmalı mıdırlar? Yoksa... evleninceye kadar kendilerini korumalı mıdırlar? Oyunun kahramanı olan Elleen, bu tecrübesiz gançkız ikinci yolu seç- miş, ama büyük bir "parti" sayılan zengin sevgilisini- bu yüzden- din- den kaçırmıştır. Bir az teselli bulmak ve pazar tatilini geçirmek için gel- diği New York'ta, bir uçak şirketinde pilotluk eden ağabeyisinin şefkatli kollarında derdini unutmak ister. Ne yazık ki ağabeyisinin ona ayıracak vakti yoktur: uçmak, uçurmak zorundadır. Tek başına kalan gençkız, New York sokaklarında dolaşırken zeki, sevimli ve tonla yürekli bir delikanlı ile, Mike'la, karşılaşır. Müthiş ve ani bir sağnak onları bekâr apartman dai- resine sığınmak zorunda bırakır. Bunu, alışık olduğu malüm e gi biri sanan delikanlı, fırsatı kaçırmak istemez. Ama kızın kendini k sını mn görünce taam kızar, taam ona başka bir duyguyla ilalanduyll başlar Oynıyanlar : Esin Ava (Elleen), Çetin Köroğlu (Ağabey), Kartal Tibet (Mike), Teoman Özer (Erkek), Serap Tayfur (Kadın), Fikret Tartan (Russel), Beğendiğini t Yılmaz Gruda'nın canlı, ifadeli rejisi. Çetin Köroğlu'nun, o küçük sahneye pek güzel "oturmuş" olan, eserin havasım da çok iyi ve- ren, pek cici dekoru. Esin Avcı ile Kartal Tibet'in sıcak, tatlı ve çok ölçülü oyunları. Çetin Köroğlunun Ağabeye, akıcı bir oyunla, kazandırdığı sevim- li yüz. Beğenemediğim : Oyuncuya oldukça geniş imkânlar veren Russel'de Fikret Tartanın pasif -oyunun genel temposuna uymıyan- ağır oyunu. Ja- pon lokantasında geçen sahnenin yerli renkten ve havadan yoksun oluşu. Sonuç : Gençliğin önemli bir meselesini sahneye çıkaran, ve genel ola- rak iyi oynanan, canlı, hareketli, hoş bir komedi. Lütfi AY E. Avcı, C. Köroğlu ve K. Tibet "New york'ta bir Pazar"da Tehlikeli problem.. Istanbul Dram Bölümünde (Tepebaşı) hir Tiyatrosunun merkezi o sayılan > Dram Bölümü mevsime, Victor Hu- go 'nun "Bin Frank Mükğfat" adlı me- lodramı ile girecektir. Bu meldram, yazıldığından tam doksan beş yıl son- ra, Fransanın doğu bölgesinde (Stras- bourg'da) kurulmuş olan "La Come- die de Est" bölge tiyatrosunun -sa- nat yöneticisi Hubert Gignoux'nun- keşfedip sahneye çıkardığı bir oyun- dur, önce Doğu Bölgesi şehirlerinde 2500 defadan fazla oynanmış, Pariste oynandığı sunan da, bütün ümitlerin Üstünde bir ilgi uyandırmış ve 1961 yılı Tiyatro ve Müzik Eleştirmecileri mü- kâfatım kazanmıştır. "Bin Frank Mükdfat"ı Dram Bö- lümünde -Pariste Jean Vilar'ın ya- nında yetişmiş, geçen mevsim başla- rında da başarılı birkaç reji — "Sekiz Kadın", "Aklın Oyunu"— yapmış olan Coşkun Tunçtan sahneye koymuştur. Bellibaşlı rollerini Rauf Ulukut, Ayşe Güldevrim, Gülistan Güzey, Necmi Oy, Ertuğrul Bilda oynamaktadırlar. Ama eserde, irili ufaklı, otuza, yakın rol vardır... Şişli Bölümünde (Site) hir Tiyatrosu yeni mevsime Şişli- > deki Site Tiyatrosunu da kiralamış -ve böylece sahnelerinin sayısını al- tıya çıkarmış- olarak giriyor. Şehir Tiyatrosu başrejisörünün, birkaç yıl önce, Site binasının dördüncü katın- da yaptırmış ve kendisinden sonra hiçbir özel topluluğun dikiş tuttura- mamış olduğu bu küçük ve alçak ta- vanlı stüdyoyu kendi faaliyet sahası içine almış olması sevinilecek bir olay- dır. Çünkü seyirci o koltuklarının -konfor bakımından olduğu kadar- sayı bakımından da yetersizliği, sah- nesinin darlığı v.s. yüzünden birçok topluluklara (o -seyirciler kadar- ter döktürmüş olan bu salonun ancak ö- denekli bir tiyatronun -az kişili pi-