5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 5 Ekim 1963 Sayı: 484 Cilt: XXVMI YURTTA OLUP BİTENLER Bir Cumhuriyet Bayramında izciler geçit resminde Millet "Hatırla sevgilim... ” B' ayın 29. günü, Türkiye Cumhu- riyeti 40 yaşında oluyor. ( İçinde bulunduğumuz fırtınalı hayat, o öyle görünüyor ki böylesine mesut bir ha- diseyi bize unutturmak üzeredir. Ne bir hazırlık, ne bir gayret.. (Halbuki 29 Ekim 1963, ancak 29 Ekim 1933 ile kıyaslanabilecek bir oönemde. Tıp ki o gün olduğu gibi, bugün de Tür- kiye Cumhuriyeti bir devri arkasın- da bırakmış ve bir yeni devre baş- lamak üzere durumda. Gönül ne ka- dar İsterdi ki bu 40. yılı, tıpkı 10. yı- lın canlılığı, dinamizmi, ateşi ve ta- zeliği içinde kutlayalım. Ama, bu bir tatlı hayal AKİS/6 çıkarsa Gençlik bir ateş kaynağı arıyor ve her şeyi olduğu halde canlılıktan, dinamizmden, ateşten ve tazelikten mahrum Hükümet Cumhuriyetin 40. yıldönümünü hatırlamazsa hiç şaşma- mak lazımdır. Zira henüz ortada ne bir hazırlık, ne kurulmuş bir okomis- yon, ne yapılmış bir plân, ne ayrıl- mış bir tahsisat vardır. Halbuki bu çeşit bayramlar, Hükü- metin ön ayak olmasıyla parlaklık ka- zanır. Dekor insanlara şevk, insanların şevki dekora renk verir. O unutulmaz 29 Ekim 1933 bu müşterek havanın, gerçekleşen işbirliğinin neticesidir. İn- san, Cumhuriyetin 40. yıldönümünde çocuklara hâlâ 10. Yıl Marşını mı söy- letir? O tarihten bu yana ne kıymetli, ne kabiliyetli bestecilerimiz yetişmiştir. Bir Marş Müsabakası açmak hiç kim- senin hatırına gelmemiştir. Bir 40. Yıl Hatıra Madalyası olmayacaktır. 10. Yı- lın Hatıra Madalyası gene (o göğüsleri süsleyecektir. 40. Yıl sadece kurulacak uydurma takların tahtaboşunu süsle- yecek ve geçtikten sonra hiç bir İz, hatta hiç bir hatıra bırakmayacaktır. Kim derse ki millet, bilhassa Genç- lik şu anda böyle bir ihtiyacın içinde değildir, yüreğinin derinliğinde (böyle bir boşluk hissetmemektedir, o etrafı- na bakmasını hiç bilmiyor demektir. Demokrasinin mistiği, Cumhuriyetin bu en gü ıldönümünde soğumuş kalpleri ateşleyebilirdi. Heyhat! Hükümet öyle bir girdap- tadır ki, belki bu 29 Ekimde Cumhu- riyetin 40 yaşında olacağını şu satırla- rı okuduğu zaman hatırlayacak ve çok