5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

ler adına bir parça alsın.." Gene gülüşüldü. Plânlamanın meşhur salonundaki topluluk böylece, güle eğlene bir gece geçirdi ve 3. yıldö- nümü neşeyle kutlandı. İzmir — Bu hafta İzmiri, bütün politik hadiselerin dı- şında bir konu ziyadesiyle ingilendirdi. Olay ESHOT ca- miası içinde cereyan etti. Fuar süresince İzmir Beledi- yesi otobüs fiyatlarını 25 kuruşa indirmişti. Fuar kapa- nınca ESHOT ilgilileri Belediye Encümeninin kararını dinlemiyerek, ziyan ettiklerini öne sürdüler, fiyatların tek rar artırılmasını istediler. Böylece arbede başladı ve İz- mir Belediye Başkanı, ESHOT Genel Müdürünü işinden çıkardı. Ama Genel Müdür bunu da tanımadı ve maka- mından kalkmadı. İş, büyüdü. Ancak, mesele biraz karıştırılacak olursa, altından çok şey çıkacaktır. İzmir Belediyesi ve ESHOT, birkaç ki- şi hariç, hâlâ 27 Mayıs öncesi zihniyetinin amansız ta- raftarları tarafından idare edilmektedir. Belediye (Baş- kanıyla ESHOT Genel Müdürü bundan habersizdirler ve etraflarında dönen dolapları oanlıyamamaktadırlar. Fik- ren beraber olan bu iki zat, işte bundan dolayı karşı- karşıya getirilmişlerdir. İşler inceden inceye hazırlan- mış, Menderesin ailesine yardım kampanyası açan kişi lerin de bulunduğu bir grup. Belediye Başkanı Başolu içeriden fethetmiş ve ESHOT'ta su sayacı lesinde bir yolsuzluk yapıldığı ihbarının arkasına sakla- nıp, Genel Müdür Kâmil Ateşmene işten el çektirmiş- lerdir ! Bundan sonra, "kalkarım, kalkmam" kavgası başla- dı. İzmir Belediye Başkam tükürdüğünü (o yalamıyordu. Vali Saatçıgile, makamım bırakmıyan Ateşmeni o zabıta kuvvetiyle yerinden almasını rica etti. Ateşmen gene oralı olmadı. Vali bu sıralarda bir ilçeyi ziyarete gitmişti. Bu- nun üzerine Belediye Başkam Başol, Ateşmeni emekliye sevketti ve durumu ilgili bakanlıklara bildirdi. Ateşmen gene oralı olmadı. Bu defa işi ciddiye alan Vali, Ateş- menden makamım terketmesini istedi. Emniyet Müdü- m emir verdi. Müdür durumu telefonla Ateşmene ilet- . Son zorlama netice vermişti; ESHOT genel Müdürü o si eşyalarım toplayıp, makamım terketti ve hikâye de böylece bitti. Bitti ama, olay, İzmirlilerin oağzında hâlâ sakız halindedir. Ormancılık — Haftanın ortasında, dört CHP'li millet- vekili, yeni bir orman kanunu teklifini Meclise verdiler. Burhan Arat, Arif Ertunga, Necip Mirkelamoğlu ve Vahi Özarar bu teklifi orman bölgelerinde bizzat ( yaptıkları tetkikler sonucu uzun zamandan beri hazırlamaktaydı- lar. Yeni kanun, Orman bölgelerindeki köy ve (kasaba halkım büyük çapta tatmin edicidir. Yeni hükümler ge- tirmekte ve modem ormancılık anlayışım ortaya koy- maktadır. Kiralar — Kurt masalını geçen Kira Kanunu yakında Meclise sevkedilecektir. Mustafa Uyar, kanunla ilgili bir basın toplantısı yapmıştır. Kanunun kiraları aynı sevi- yeye getireceğim belirten Uyar, bazı ev sahiplerinin 95 830 fazlasıyla kira talep etmekte olduklarım da açıklamıştır Dünyadan Akisler Cezayir — Bağımsızlığını kazandıktan sonra bir tür- lü istikrara kavuşamayan Cezayir, bugünlerde, kurtuluşun- dan bu yana karşılaştığı üçüncü önemli iç buhranı geçiri- yor. Geçen ay yapılan Anayasa referandumuna olumsuz oy kullanan Berberiler, şimdi gizli bir teşkilât kurarak Bin Bella idaresine karşı bir ölüm—kalım savaşma giriş- tiklerini ilân etmiş bulunuyorlar. Bu sefer kolay kolay ya- tışmayacakları anlaşılan Berberilerin başında solcu Sos- yalist Kuvvetler Cephesi Başkam Hocine Aid Ahmet ile. Yedinci Bölgenin Bin Bella tarafından işine son verilen kumandam yarbay Mohandu, el-Hac var. Bin Bellaya göre, bir yandan bu iç karışıklıklar devam ederken, diğer yan- dan Büyük Sahradaki Cezayir topraklarında gözü olan Fas Sultam da Cezayir sınırlarına asker yığıyor. Şu sa- tırların yazıldığı sırada Berberilerle meskün Kabil böl- gesinden gelen haberler, burada halkın Bin Bella idaresi- ne karşı galeyan halinde olduğunu göstermektedir. Olay- ların bundan sonra nasıl gelişeceği ancak önümüzdeki günlerde belli olacaktır. İngiltere Profumo olayım inceleyip bir rapor hazırlamakla görevlendirilen Lord Denning'in geçen hafta yayınlanan raporunun. İngilterede bütün satış rekorla- rım kıracağı ve Hazineye önemli gelir sağlayacağı anlaşı- Luyor. Lord Denning'e göre Profumo olayında İngilterenin güvenliğini sarsacak hiçbir sızıntıya rastlanmamakla be- raber Londranın meşhur West Side'inda olup biten seks partileri yüz kızartacak cinstendir. Bekleneceği gibi, şimdi hem İktidar, hem de Muhalefet, raporu kendi işlerine gel- diği gibi yorumlamak gayreti içindedirler. İktidar, olayda İngilterenin güvenliğim sarsacak hiçbir taraf bulunmadığı temasını işlemeye çalışırken, İşçi Partisi de raporda açık- lanan ahlâk çöküntüsünün bütün sorumunu Muhafazakâr idareye yüklemeye çalışıyor.