2 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

2 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

mıştır. Tekrar ele alınacak olan ka- nun tasarısında boşluklar doldurulur- ken, özel okul dâvamızın ruhu olan ö- zel okul öğretmen hakları en basta ele alınmalı ve özel okullara, milli eğitini dâvamızda bir yer muhakkak surette verilmelidir. Aydınlar, basın. (Büyük Millet Meclisi özel Okullar kanun ta- sarısını asıl bu yönden incelemek Zo- rundadırlar. Toplumun yararına açılan özel okullar Yel okulların gerçek mânasını anla- yabilmek için muhtelif kategoriler- deki özel okulları da birbirinden ayırt etmek şarttır : 3 sınıf özel okul vardır. Bunlar azın- lık okulları, şahıslar tarafından ticari zihniyetle açılmış okullar ve menafi-i umumiyeye Hadim Cemiyetler tarafın- dan açılmış okullardır. Azınlık okulla- rı vaktiyle türklere yabana kültür ver- mek amacıyla ve kapitülasyonlara da- yanılarak açılmıştı. Cumhuriyetin Ku- rulması ile bunlar yön değiştirmiş ve türk eğitimine faydalı bir veçhe ka- zanmışlardır. Ticari zihniyetle açılmış pek çok okulun da ün memleket için faydalı birer hizmet yuvası olduk- ları muhakkaktır. Yalnızca topluma faydalı olmak için kurulan Menafi-i Umumiyeye Hadim Cemiyetler tara- fından açılmış okullar ise kâr zihni- yeti gütmezler ve amaçları, yalnızca çocuk yetiştirerek topluma yararlı ol- maktır. Türkiyede bu sınıfa giren iki okul vardır. e Darüşşafaka ve Atatürk tarafından kurulmuş olan Türk Eğitim Derneği Ankara Koleji. Ankara Koleji Busü gün ilk okul, orta ve lise kısımla- rında 5 bin 173 kız ve erkek öğrenci barındırarak oOAnkarada Milli Eğitim Bakanlığının büyük bir yükünü kal- dıran Ankara Koleji 1963 yılının Mayıs ayında bir tesis haline ( getirilmiştir. Fakat genişledikçe yeni binalar yap- mak durumunda kalmış olan Ankara Koleji büyük borçların altındadır ve bu borçları karşılamak için öğrenci taksitlerinden başka geliri yoktur. Oy- sa ki bu taksitler değil eskiden yapıl- mış olan zaruri borçlan ödemek, okulu daha modern araçlara ve imkânlara kavuşturmak, öğrencilerin (o eğitimine bugünkü ihtiyaçlara göre cevap ver- mek için yapılması elzem olan masraf- ları bile karşılıyamamaktadır. Yalnız- ca bu zaruri masrafları ve personel maaşlarını ödeyebilmek için okulun Haziran 1964 e kadar taksitlerden iba- ret gelire 3 milyon lira ilâve etmesi lâzımdır ki bu takdirde de binaların yapılması için harcanmış olan 8 mil- yon 293 bin 223 liralık borç olduğu gibi kalacaklar. Bu rakamlar kâr temini için kurulmayan ve 5 bin çocuğu yetiş- tiren bir müessesenin âcil yardım ihti- yacında olduğunu (göstermeye yeter. Kolej idarecileri, her yıl, omüessesesi kapama ve çocuklarını açıkta bırakma tehlikesi ve acısı ile karşı karşıyadır- lar. Eğitimden fedakarlık edilemez A cak bütün bu mali sıkıntıların bir yandan yardımlarla önlenmesi dü- EĞITIM şünülürken, bir yandan da yöneticiler eğitimden fedakârlık etmeme prensi- bini kabul etmişlerdir, Bunun için bü- tün maddi ve mânevi zorluklara rağ- men bu yıl Ankara Koleji, kendisine çocuklarım iyi yetiştirmek için hiçbir fedakârlıktan sakınmayan modern an- lamda bir okul veçhesi overmek için, cesaretle birçok yeniliklere girişmiştir. Çocukların boş saatlerini değerlendir- mek için okulda kurslar açılacak ve ayrıca çocukların meselelerini hallet- mek ve onları, ileri toplumlarda oldu- gu gibi kunt disiplin cezalarından kur- tarıp anlayış ve sevgi ile eğitme me- toduna kavuşturmak üzere bir rehber- lik ihdas edilecektir. Okul idaresi bu- nun için Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Talim Terbiyeden klinik psiko- log, pedagog ve rehberlik uzmanlarım, Hacettepe Tıp Fakültesi ve Ankara Ruh Sağlığı Araştırma Dispanserinden ço- cuk psikiyatrlarını odavet ederek bir program hazırlamıştır. Bu programa göre uzmanlar öğretmenleri bir Kur- sa tabi tutacaklar, öğretmekler sınıf- larda randımanı düşüren faktörleri de- gerlendirerek, çocukları ayrıca süzgeç- ten geçirecekler ve ilk yardımları bu çocuklara psikolojiye dayanan bir e- gitimle yapmaya çalışacaklar, peda- goglar ve diğer uzmanlar kendilerine bu konuda, ihtiyaç nispetinde yardım- cı olacaklar, çocukları da icab ettikçe ayrıca göreceklerdir. İdare, ayrıca Okul-Aile Birliği sa- nalı ile velilerle iş birliği yapacak ve öğrencilerle ilgili birçok meselelerini de bu yoldan halledecektir. AKİS/22