2 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

2 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Şimdi ilgilileri düşündüren mesele cesetlerin Türki- yede mi yoksa Almanyada mı defnedilecekleridir. Bu ko- nuda hiç değilse Almanyada olayın daha fazla şümullen- mesini önlemek üzere cenaze merasiminin ( İstanbulda yapılması ve gençlerin Tarabyadaki Alman Mezarlığına li akla en yakın ihtimal olarak görünmekten- dir. PTT — Son günlerde Başkent postahanelerinde satıl- makta olan bir zarf büyük ölçüde rağbet görmekte ve halk PTT tarafından imal edilmiş olan bu pembe, yeşil mavi rengârenk zarfları adeta kapışmaktadır. Av- #ipada standartlarına göre imal edilmiş olan bu zarfla- rın özelliği ayrıca pul yapıştırmağa ihtiyaç göstermeme- sidir. Aynı zamanda iç sayfalarına mektup yazılması da mümkün olan bu zarflar gerek pratikliği ve gerekse de kâğıdının kalitesi bakımından tercih edilmektedir. Ancak zarfın arka tarafındaki bir yazı tebessümle karşılanmakta ve bilhassa eski nesilden olanlar bu ya- sının mânasını bütün gayretlerine rağmen kavıyama- maktadırlar. Yazıda aynen şöyle denmektedir "Not: İçine herhangi bir şey konulursa bu mektup yüzeyden gönderilir. Belediyeler — İzmir Belediye Başkanı Rebii Başol bu hafta içinde bir gün İzmirli gazetecilere bir açıklamada bulunda Başol sözlerini şöyle bağladı: Artık bu müessesenin soyulmasına müsaade e- dilmeyesektir” Rebii Başolun basına açıkladığı olay şudur : Belediyeye bağlı bir teşkilât olarak vazife gören ESHOT Genel Müdürlüğü troleybüs ve elektrik tesislerinde kul- lanılmak üzere beton direk almaktadır. 13 yıldan beri de bu direkler İzmirde icra-ı faaliyet gösteren bir firmadan alınmaktadır. Firmaya beher direk için 3 bin lira öden- mektedir. İzmirin ihtiyacı olan 3.500 beton direğin fiyatı ise bu hesaba göre 7 buçuk milyon liraya ulaşmaktadır. İşte Başol, bu fiyatı fazla bulmuş ve tetkikten, sonra be- ton direklerin maliyetinin beheri için 1000 lira olabile- ceği neticesine ulaşmıştır. Bu konuda avrupadaki çeşitli firmalara yazılar yazılmış ve teklif mektupları istenmiş- tir. Bir Alman firması beton direklerin beherini 1000 li- raya imâl edebilecek bir fabrikanın montajının 1 buçuk milyon liraya çıkabileceğini bildirmiştir. Diğer taraftan İzmirdeki firmaya 13 yıl zarfında tam 40 milyon lira kâr ödendiği de belediye kayıtlarından ortaya çıkmıştır. İz- mir Belediyesi hemen faaliyete geçti ve bu fuzuli adam zengin etme metoduna son verdi. Mesele, Başol tarafın- dan açıklanınca firma temsilcileri hemen faaliyete geç- tiler ve Belediyenin kararım sabote etmeye yeltendiler. Fakat para etmedi. Şimdi direk fabrikası için inceleme- lere başlanmıştır. Başolun haklı isyanına hak vermemeğe imkân yoktur Dünyadan Akisler Kuzey Afrika Fas ile Cezayir arasındaki sınır çarpışması bir yandan devam edip giderken diğer yan- dan bu iki devletin başkam da, anlaşmazlıklarım bir gö- rüşme masan başında gidermek amacıyla, Bamakoda karşı karşıya geldiler. Fakat aralarında devlet düzeni konusundaki görüş ayrılıkları o kadar derin ki bu sınır giderilse bile bunu yeni anlaşmazlıkların izlemeyeceği kesin olarak söylenemez. Son olayların Ce- zayir bakımından en önemli sonucu, Kabiliye bölgesinde çıkan berberi ayaklanmasının iki tarafı için de görünü- şü kurtaran bir sonuca ulaşmasına yol açması. Berbe- riler, bu arada Muhandu el-Hac, vatanın tehlikede ol- duğunu söyleyerek ayaklanmadan vaz geçtiler, milli, kuv- vetlere katıldılar, Bin Bella da bu davranış karşısında onlara karşı harekete geçmeyeceğini açıkladı. Orta Doğu — Suriye ile Irak, geçen haftalarda ordu- larını bir kumanda altında topladıktan sonra, bu hafta da sosyalizm ve demokrasi esasına dayanan federal bir düzen içinde birleşmek istediklerini bildirdiler. Bu ka- rar Sosyalist Baas Partisinin onsekiz gün süren - milli kongresinde alındı. Bilindiği gibi, her iki ülkede de Baas Partisi mensupları iktidarda bulunuyorlar. Yayınlanan bildiride bu federasyonun ne zaman kurulacağı açıklan- mamıştır, anlaşılan her İki ülkenin idarecileri de en kı- sa zamanda bir araya gelerek birleşmenin ( ayrıntıları üzerinde görüşmeler yapacaklardır. Alınan birleşme ka- rarırım Orta Doğuda kendinden başka ikinci bir kuwet eirmesinden e Nasırı memnun etmeyece- gine şüphe fakat Baasçılar diğer arap devletlerini, özellikle Mısın Terdilerine katılmış görmekten büyük bir sevinç, duyacaklarım söyleyerek gene de Mısırla kendi aralarındaki kapıyı açık bırakmaya özel bir dikkat gös- termişler, AKİS/5