2 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

2 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL HAYAT temin edebilecekti Kadınların köyler kayguları su ve yol köy çocuklarının oOAk okul öğretimi yanında teknik eğitime (o tutulmasını sağlayıcı (o tedbirler de düşünüyorlar- dı, çocuğun, insanın boş zamanını de- ğerlendirme birçok meselelere hal ça- resi olabilirdi Kadınlar İl Genel Mec- lisinde bu yolda çalışacaklardır. Aday- ların herbirisinin şimdiden, çalışmak için seçtikleri birer okonulan vardı: Mukaddes Gür, gecekondu meselesini için en büyük meselesiydi Ama den geleceğine o inanıyordu, Sungu gıda maddelerinin temizlik ve fiyatları üzerinde idi Dr. Melike Bail baca gazlanan zararsız hale geürü- mesi konusunda çalışacak, Atiye Öz- yurt sokakların temizliği çöp mesele- leri üzerinde özellikle duracaktı. İl Genel Meclisi adayı Safariye Bay- demir ile Handan Semin koy dâvala- rında en çok su re yol darası üzerin- de am ari Handan Semin: köyün can damarları - dır" dedi “Fakat kadınların asıl müş- terek amaçlan halkla belediye ve İl Meclislerini kaynaştırmak, halkı iş bir ligine götürecek bir çalışmaya girmek- tir." Bir aday : "-— İçinde yaşadığımız şehir, içinde yaşadığımız evden fark- sızdır" dedi. — Evimiz gibi onu da her an dü- şünmek ve bu kaygu içinde çalışmak zorundayız. Halkla iş birliği sağlandı- ğı takdirde yapılamıyacak iş yoktur" Moda Bluzlar luz-etek modası öğleden sonra ve hattâ akşam kıyafetlerinde de bu mevsim devam - etmektedir. Bluz-etek ekonomik, pratik, genç bir omodadır. Dikişi, tütumur kolaydır. Bluz bazen eteğin içine girer, bazen eteğin dışına çıkar ve bu ufak değişiklikle modaya uyar, çabuk çabuk gözden düşmez. Sonra ilâve etti: Bu mevsim hem etek üzerine düşü- rülen, hem de etek içine giyilen bluz- lar aynı şekilde revaçtadır. Ahiye etek üzerine giyilen abiye. rus tipi kazaklar genel olarak ipek şuralardan, parlak satenlerden yapılmaktadır ve gece bi- le her yere gidebilmektedir. Rus tipi bluzlar yakasız olup yandan açıktır ve- ya baştan giyilip yandan açılır hissi vermektedir. Eteğin üstüne düşer ve gevşek bir kemerle belde hafifçe top- lanır. Kol kapaklarından o birine ve yakanın bir kenarına iliştirilmiş et iğ- nelerle bluz çok abiye olur. Çizgili i- peklilerden yapılmış ve etek İçine gi- yilen gündüz bluzları da çoktur. Bun- lar hem büroya gider, hem şık bir tay- yör içinde abiye durur. Bu mevsimin bir özelliği de büro için yünlülerden yapılmış, amerikan tipi spor gömleklerdir. Bunlar kemerle kullanılır, eteğin içine giyilir. Etekle aynı renkte veya tam tezat renktedir- ler. Meselâ, pas rengi bir etekle koyu kırmızı ve turuncu çizgileri obulunan bir bluz çok modadır Suç ve Ceza “Teni fecilikle sahil bölgelerinde, turist kelimesi, birkaç yıl içinde adeta sihirli bir kelime (olmuştur. Yol boyunca, geçen arabalara selâma duran sevimli köy çocuktan, turistlere lirin görünmek için çaba sarf eden ahali birçok yerlerde dikkati çekmekte, harikulade tabi- at güzelliklerinin paha biçilmez tarihi eserlerle kucak kucağa yaşadığı yurdumuza, bu içtenlik, otel bir cazibe katmaktadır. Bunu, birçok yabancılardan, sevinç duya- rak dinledim. Zannedersem savanı Renata ile Peteri yanıltan da bu içtenlik, bu, bar yerde gördükleri yardım ve yakınlık olmuştur. Gerçi boğun ileri dediğimiz birçok toplamlar- da, cinsi meselelerini bizden çok daha başarılı şekilde halletmiş toplumlarda, "Polatlı Cinayeti" gibi insanlığı yaralayıcı. utandırıcı, ilkel alaylara rastlamak mümkün- dür. Bu bize şu gerçeği unutturmamalıdır ki eğer çok sıkı tedbirler atmazsak bu olaylar, psişik vakalar olmak- tan çıkıp bir asada halini alabilir. Tasın bulunduğum çok şirin ve çok medeni bir say- fiye şehrinde, hem de şehirin göbeğindeki bir gezinti ma- hallinde; gene bir alman turisti, genç bir kız aynı teh- likeye maruz kalmış ve olay mahalline, zamanında ye- tişen gençler tarafından kurtarılmışta. (Kötü bir cinsi eğitimin, toplumsal baskıların, iyi ayarlanmamış kadın- erkek "münasebetlerinin psişik denilen vakalara yurdu- muzda her zaman kolaylıkla sebebiyet verebileceğini ka- bul etmek zorundayız. Esefle söyleyelim bu ortam mem- leketimizde mevcuttur, iç turizm de dış turizm de be telamdan büyük bir tehlike ile karşı karsıyadır. Alına- cak tedbirlerin başında, muhakkak ki cezaların şiddet- lendirilmesi gelmelidir. Ancak bunun yalnızca turistlere karşı işlenen taçlara inhisar etmemesi ve Masat birçok AKİS/28 tecavüz suçlarının cezalarının da ha fırsattan istifade edilerek, şiddetlendirilmesi lâzımdır. - Toplumumuzda, özellikle kadınların hürriyetlerini tahdit eden bir takım davranışların cezası, ne yazık ki, çok hafiftir ve hafif- letici olarak kabul edilen bir takım sudan sebepler oço- ğu zaman bu cezalan bir hiç mertebesine indirmekte ve suç işlemeye meyilli kimselere cesaret vermektedir. Geven yıl üst üste işlenen zorla ırza geçme olayla- rını protesto için Ankarada kadınlar bir yürüyüş tertip- lemişlerdi. Zorla ırza geçme suçu için ölüm cezası is- temişlerdi. . Zannedersem böyle har kanun temini da vatta, Sonra mesele unutuldu. Derin bir uykuya daldık. Simdi bu uykudan kötü bir kâbusla uyanmış bulunuyo- ruz. Birçok kimseler ve hattâ, ceza hukukçuları cezala- rın şiddetlendirilmesi aleyhindedirler. Cezaların şiddet - lendirilmesinin suçları hiçbir zaman yok etmediğini ile- ri suretler. Meseleyi eğitimle halletme fikrini savunur; lar. Doğrudur, meseleyi asıl halledecek olan. eğitimdir ancak cezanın şiddetlendirilmesi eğitim yolunu kapama- yacağı gibi bence eğitime de yardımcı olacaklar. Çünkü bugün bu tip suçlan işleyen, çoğu maman, okuması yaz- ması bile olmıyan kimselere hâkim olan ana fikir ceza- yı hafif atlatmaktır. Cezanın şiddetlendirilimesi ve suç- lunun cezasını bulması herseyden evvel, n tep- kisini gösterir ki. suç işlemeye meyilli kimseler üzerin- de Ok tembihi yapacak ve bunların şuur altına yerleşe- cektir. İleri dediğimiz toplumlarda bu cezalar mevcut- tur. Eğitim de beraber yürür. Jale CANDAN