30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

kendini toplıyabileceği iddiasında bu- lundu Gerçek eğlence bundan sonra 9aş- ladı. YT'P Grupunda Genel Başkan A- licanın söykediklerinden kimse bir s0- nuca varamadığı gibi, Gökay ile Ali- canın ağız kavgası herkesi katıla Katı- la. güldürdü. Apaydının önergesi reddedilince, Gökay birden yerinden kalktı. Dışarı- ya çıkacak ve bir dostunun -bu, İş- leri büyük titizlikle takip eden bir Ba- kandır - işi için telefon edecekti. Ali- ein Gökaya : — Dur bakalım, var..” dedi. Koalisyonda kal- daha gelecekler olmuyordu! Bir genç milletvekili, bu karşılaş- tırmanın hesabı üzerinde durmadan Genel Başkana : — Bu düşüncedeyseniz, Koalisyon- dan ayrılma sebebi ortadan kalkıyor..” dedi. Alican, koalisyon hakkındaki düşün- ii bu vesileyle açıklayıverdi : — Ama, biz istedik ki, partizan idare olmasın. Her ortak, eşit haklara sahip olsun. Kabine içinde eşitlik sağ- lansın!” Genç milletvekili, ayrılma tarafta- rı olduğundan, sadece gülümsedi. Azizoğlu, Alicanı bir gün sonra des- YURTTA OLUP BİTENLER yon düşünülebilir” demekten çekinme- di. YTP de henüz tam mânasıyla bir telâşlanan Gökay oldu. Gökay muhte- mel bir koalisyonda beliren koltuğun elden gitmemesi için Alicana şirin manın amansız ta- raftarı Gökay &i- nirlendi. Genel Baş kanına : HTİMALLER “— Bunu biraz evvel söyleseydi- niz..” dedi. Alican ve Gökay arasındaki ağız da laşı yarı ciddi, ya- rı şaka devam et- ti. Gökay bundan sonra kendisini dı- şarı attı. E gün, Genel Baş- Bir memlekette Demokrası olacak ve orada hiç Hükümet Eri olma" yacak! Bunu keşfeden heniz çıkmış değildir. İngilterede bile bir “Christine Keelor Meselesi” nin ortalığı ne kadar karıştırdığı henila unutulmamaştır. Ama Demokrasilerde Hükümet Erizi oldu mu, en sonda mutlaka Demokrasinin usül ve kaidelerine göre bir hal şekli de bülür, Bugün, bizim Koalisyon mutl&la şöyle bir elden geçeceğine göre, ne olacak?. Önce, Geek ona bakalım : 1 — i Koalisyon adı verilen bulamaç olmayacaktır. Zira C. H. P, maş yi saçmalığa o katılmayacaktır. — C.H.P, — A.P. Koalisyonu olmayacaktır. Zira bunun hig bir ma; fikrinde müttefiktir. Ancak, hükümet kimin t2- rafından kurulacak tır? Bunun üzerin- de bir mutabakat kanının üzerine yü mânasi madı. Doğrusu Gök e kurulur. ay, Alicanın üzeri- ne yürüyecek va- kit bulamamıştı. Alican bundan sonra, kürsüden, bazı konularda iza hat verdi. İşte bu, YTP. li milletve- killerini şaşıritı. yoktur. O halde, ne olacaktır? — A.P, nin etrafında bir İktidar kurulur, Kurulur mu? Kuru- — C.H.P, nin etrafında bir İktidar kurulur. Kurulur mu? Ne den kurulmasın? 3 — Ne AP, venede de hemen yeni genel seçimlere gidilir, Bir tarajsızın Anayasanın torafsızlardan hususiyeti dikkate alınarak olmasını, şart koştuğu C.H P.'bir ekseriyet sağlayabilir, o takâir Bakanlıkların . 0 seçim Hükümeti kurulur, Anayasa- nm imkân verdiği en kısa zaman kei me sandık başına çağırılır. Bunlardan başka da, hiç bir m rinde çalışmak üze- re, Başbakanlığın yolunu tuttular. İlk defa giden ve Tiya- sete oturan, herza- manki gibi, Alican oldu. Bakanlar ali- ı tebessümle say rettiler. İnönü gide başkanlığında, Genel Başkan, Koa lisyona tekrar iştirak için bazı şartlar ileri sürüyordu. Evvelâ, koalisyonu teşkil edecek partilerin al- dığı oy yüzdesi g4, 51'in üzerinde olma- lıydı. Bu, Hniktnekmdı. Zira ne CHP - CEMP beraberliği, ne de AP-CKMP beraberliği bunu sağlıyabiliyordu. Böy- le bir çoğunlluğu sadece AP -CHP be- raberliği temin edebilirdi. O zaman da Y'TP'ye ihtiyaç kalmıyordu! Bunun dışında Alican, YTP nin ma- halli seçimlerde oy kaybetmediğini ma- tematikman ifadefetti! Y.T.P. 1961 genel seçimlerine 53 ilde girmiş ve 4, 13 civarında oy al- mıştı. Mahalli seçimlere ise 35 ilde iş- etmişti. Bunlar birbirleriyle kı- yaslandığındâ, YTP nin fazla kaybı tekledi. Gerçek sebebin ne olduğu, böy- lece, kendiliğinden” ortaya çıkıyordu. Azizoğlu : — Koalisyon bundan 'altı ay ev- vel fiilen bitti. İki ortağın ahlaşması- na imkân ve ihtimal yoktu..” diyordu. Bakalım, gö YyrP Grupu,- çarşamba günü 'saat 12.30'da, 7 çekimser ve 7 red oyu- na karşı 41'oy ile Koalisyondan ayrıl- maya karar verdi. Haber, zaten bekle- niyordü. Sonrası daha kesif kulise se- bebiyet verdi. Alican kesin olarak : “«— Hiç bir koalisyona katılmıya- .cağım" derken, YTP Grup Başkan Ve- ak Esat Kemal Aybar: “—“Bir.Milli Koalisyona 'katılabili- riz. Hattâ CHP dışındada bir koalis- li beri buna alışık- tılar!., bip Eshab-ı kehf (ÇHP Genel Sekreteri Kemal Satır, kısa bir süre, kalın gri ceketinin düğmeleriyle oynadıktan sonra, sinirli bir şekilde gülümseyerek : “— CHP teşkilâtı sâkin ve mem- nundur. Zira partimiz, 1961 seçimleri- ne nazaran az da olsa bir ilerleme kaydetmiş, vatandaşın itimadını ka- zanmıştır ve teşkilât da bunun far- kındadır” dedi, * Olay, haftanın başlarında Pazartesi akşamı, CHP nin Karanfil Sokaktaki dendi Merkez binasında, peçti, Satir, ABİS/11