30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

ve Demokratik rejim asmalıyız ME çengel bu otoriteyi çeksin? İsmet Paşa: “Demokrasi” dedi. Demokrasi Türkiyede, bu temel fel- sefenin neticesidir. * 1950, Demokrasiyi bir sağlam otorite çengeli sa- yan zibniyetin ilk zaferini teşkil etti, Menderes, bırakı- nız memleketi, kendi partisinin dördüncü adamıdır. Ama Başbakan olunca, otoritesinin kaynağı tartışılmadı. Sade- cw “Sen oradan kalk, ben seçilip oturmaliyim, ben sen- den daha ehilim, memleketi daha iyi idare ederim” den- di. Tabii, demokratik mücadele bu! Ama Menderes bu- nu anlamadı, * Menderes; Bindiği dalı kesen adam! Otoritesi- nin kaynağını tek parti yapmak istedi. Başta Ordu, hiç kimse kabul etmedi. Seçimleri kazandığı için gelen Men- deres : Memleketin başının üstünde yeri var. Ama seçim tarzını fiil ve hukuk olarak kaldıran, 15 kişilik bir sivil juntayla ve kuvvet gösterisi diye parayla tutulmuş küt- leler veya fanatikler kullanacak bir Menderes üç saat içinde yerle bir oldu. * Partiden gelen adamı Ordu kabul etmedi de, Or- dudan gelenleri Ordunun kendisi kabul etti mi? M.B.K. nın 38 adamı arasındaki ihtilâfı hatırlayınız, geri kalan- lar arasındaki ihtilâfı hatırlayınız, Hava Kuvvetleri Ko- mutanı uzaklaştırılmak istenilince uçurulan jetleri hatır- layınız, hakiki kuvvet kimde münakaşasını ve Ordu Bir- liği hikâyesini hatırlayınız. Ordu, otorite kaynağının Or- du değil, Demokrasi olmasi için ai ve hömles ket bundan dolayı bir Irak olmamıştır. * Otoritenin kaynağı haksiz olamaz. Tek haklı kayp- nak ise, meşru seçimli Demokrasidir. * Bugün “Demokrasi yürümez” diyenlere sormak lâzımdır : Peli, alternatifiniz ne? Siz ne teklif ediyor- sunuz? *k Alternatif olmadığı için, bu Demokrasiyi elbirli- ğiyle yürütmek lâzım. Demokrasi kusursuz mu? Bin tane kusuru var. Ama ötekilerin her birinin mahzuru en azin- dan 1001. Churchill'in lâfı : Demokrasi, rejimlerin en az mahzurlusudur. * Bin kusuru da olsa bir meziyeti var: Mürakabesi kabil, Eğer biz görevimizi yaparsak, kuvvet ve kudreti- mizi politikacının üstünde g Ordu, Gençlik, Basın, Aydınlık Aydın, memleketin bu sağlam kuvvetleri o beğenmediğimiz politikacıyı, partizanlığa hevesli par- tiyi muma çeviririz. Demokrasi İngilterede de böyle iş- liyor, İskandinavyada da.. “Baskı Grupları” dedikleri grupların mânası bu işte, Hep beraber, hiç ümitsizliğe düşmeden ve gemi- mizin yelkenlerini ümitsizlik rüzgârıyla doldurmaya ça- lışanlara avuçlarını yalatarak memleket için kabil tek sistemi, Demokrasiyi yok ettirtmeyeceğiz. "Metin Toker konferans veriyor Gerçeklere işik