30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

“YURTTA OLUP BİTENLER © Htlkacılar, tam üç gün uzun uzun top- landılar. Mahalli seçimlerden sonra a- yakta güçlükle durabilen Koalisyonun ikinci ortağı bu bahaneyle, üç gün İ- çinde, bol bol içini döktü. Parti için- deki yaprak dökümüne hâlâ mâni ola- mıyan Y'TP yöneticileri yepyeni yönle- rin bulucuları oldular! Y'TP de birkaç fikir birden karşı karşıya geldi. Herşeyden evvel Koalis- yondan çekilmek isteği galip ihtimal o- larak belirdi. Koalisyonda, bazı şart- larla, kalma imkânı arayanlar ortaya çıktı. Ayrıca AP ve CKMP ile ayrı bir koalisyona: gitme taraftarları belirdi. Üçüncü fikrin önderi Aydın Yalçındır. Yalçın bunu uzun zamandır savunmak- ta ve partisinin AP ile aynı paralelde hareket etmesini istemektedir. Fikrini bundan çok çok evvel Genel İdare Kurulunda açıklıyan Yalçın, böyle bir ortaklığın aşırı derecede taraflısıdır. YTP içinde Alican, Koalisyonda alma arının umulmıyan tep- kisiyle karşılaştı. Alican, bu karşı koymaya ilk gün o derece hayret etti ki, söyliyecek tek kelime bulamadı. Aslına bakılırsa, bu tip bir karşı koyma bazı sebeplerin mahsulüdür. Bu konuda birbiriyle fazlaca beraber Ol- mıyanlar türlü sebeplerle biraraya gel- mişlerdir. Meselâ bir Adnan Aral ile Fahrettin Kerim Gökay hayatları bo- yunca aynı paralelde olmaları imkân- sızken, bu noktada birleştiler. Her iki tarafın da görüşleri başkaydı. Koalis- yonun bozulmaması konusunda taraf- lar ayrı ayrı hareket ediyorlardı. An- pe birleşilen. nokta bir olunca, bu , Adeta beraber hareket ediyor- mk “gibi göründü. Aral bir noktadan hareket ediyor- du. Evvelâ Alicana çok daha evvel Kar- şı olmuş ve bazı konularda Genel Baş- kanıyla oldukça sert *tartışmalar yap- mişt. Konu bu meseleye intikal etti- ğinde Aral daha çok, kendi fik- rinin müdafaasını yaptı. Aral evvelâ bir bildiri yayınladı ve bunu basına inti- kal ettirdi. Meclis Basın Bürosuna, bir gün evelinden Grupa vereceği önerge- yi bildiri gibi verdi. Bu, teksir edildi. Ama YTP li yöneticiler, Aralın yapa- caklarını duymuşlardı. Basılan önerge YTP Grupu tarafından toplattırıldı. Basının eline birkaç tane ancak ge- çebildi. Aral bütün bu oyunlardan u- zak olduğundan, herşeyden habersiz, Grupa gitti. Kendisine yân yan bakan- lara aldırmadı. Grupta, Alicanın. Ko- a'isvondan çekilme ile ilgili konuşma- sından sonra icini döktü ral, memleketin bu günlerde ht- kümetsiz birakılmasını mahzurlu görüs AKİS/10 5. Hasan Dinçer Tez davranan çorbayı içer yordu. Konuşması sırasında şöyle de- di.: «.— Atatürkün Cumhuriyeti hükü- metsiz bırakılamaz!” Şivesinin değişikliği ve heyecanlı 0- tuşu, Aralın sözlerinin tesirini azalt- Nurettin Arütçoğlu Aki icin yol birdir. madı. Aral heyecanla ve kelimelerin ME basa basa şöyle dedi *— Biz, YTP olarak, AP nin yap- tığını yapabilir miyiz? Evvelâ buna karar verelim. Yâni, oy alabilmemiz için CHP Genel Başkanına bol küfür edip, İhtilâlin cezalandırdıklarının ar- asından sahte gözyaşı dökebilir miyiz? sah fersah geçecektir. Üstelik, geçmiş- tir de... Demek ki biz, yeni bir siyasi teşekkül olarak ortaya çıkmalıyız. Bunun yanında İnönü, AP'nin ge- lişmesini en fazla sağlayan kişidir. İnö- nüye ne kadar fazla yüklenirsen, bir takım kişiler üzerinde o kadar tesirli en Ni Aral, bundan sonra meseleyi açık- ladı. ala Koalisyonun devamını istiyordu. Ama bu koalisyon özellikler arzetmeliydi:. YTP nelerden şikâyetçi- dir? CHP ye bunlar kabul ettirilirdi. Oturulur konuşulurdu. CHP neden şi- kâyetçidir? YTP bunları (düzeltirdi. Hükümetsiz bırakılacak Türkiyenin başına gelecekleri düşünmek, bu tarihi sorumluluğu hissetmek gerekirdi. Sinirlerin gerilmesi.. Alican Aralı fazla sâkin Mk Hele, takririn bir ye “hırslı ve geçimsiz politikacılar” atı üzerinde pek fazla durdu. Arala bir a- ra sordu: — Kim bu hırslı politikacılar?” « - Bunu gâyet iyi bilirsiniz efen- » 2 — Ya geçimsizler?” — Bunu daha iyi bilirsiniz, bey- Aral sözünün burasında boynunu büküp, gülümseyerek Alicana baktı ve kafasını hafifçe salladı. Alican bozul- du ama fazla birşey söylemedi. Bu sırada YTP Grupunda bir başka olay, Alicanın Üzerine yıkıldı, Bur- han Apaydın, Amerikan Cumhurbaş- kanının öldürülmesi dolayısıyla hür dünyanın her memleketinin yas için- de olduğunu ve bugünlerde böyle bir toplantı yapılmaması gerektiğini ifade &den bir önerge verdi. Taraflar karşı- laştılar. Az farkla Apaydın kaybetti Ertesi gün toplanılmak üzere Y'TP Gru- pu dağıldı. Ertesi günkü Grup biraz daha 1)- ginç oldu. Alican Koalisyondan çekil- mek gerektiğini rakamlara dayanarak anlattı. Mahalli 'seçimler sonucu alı- nan oyların durumundan dem vurdu. Raif Aybar aynı konuyu işledi. Sırrı Uzunhasanhoğlu, YTP nin bittiğini, bu işte ısrarın beyhude olduğunu be- lirtti. Sabahattin Orhon, YTP nin, Ko- alisyon dışında kaldığı takdirde belki