30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

m EST ASAN Verdiği haberlerin tekzip edildiği nadir görülen aklı ba- şında bir gazete, bundan bir süre önce Beden Ter- biyesi Umum Müdürlüğü teşkilâtının çeşitli tasarruf- larına Başbakanlık müfettişlerince el konulacağını bil- dirmişti. Haber mühimdi ve iri puntolu çift satır manşet- le verilmiş olmasına ra n spor sayfalarımızın ve ya- zarlarımızın pek fazla ilgisini çekmedi. Yeni bir haberden öğreniyoruz ki, teftiş çalışmala» ri başlamış bulunmaktadır, Biz bu emekler üzerindeki görüşümüzü söylemeden önce bir noktaya, iki kelime ile olsun değinmeğe lüzum görmekteyiz. Yurdun spor dâvasını profesyonel takımların oyna- dıkları maçlardan ibaret sayarak kamu efkârının bhu- nunlia ilgilendiği mucip sebebinden hareketle düzenlene- cek bir yayın sistemi spora hizmet sağlayamaz. Okulun ilgisini, özlenen ve faydalı olacağına inanılan yöne çek- spor basınının vâazifelerindendir. Bugün basınımızın bu vazifeyi benimsediğini iddia etmek kolay olmayacaktır. Yalnız maçlara ve onların kulislerine tahsis edilen ge- niş sayfalar bunun delilini hergün vermektedirler. Bunu belirttikten sonra, gene sızan haberlerden öğ- reniyoruz ki, teftişler mali ve idari yönden bütün faali- yet sahalarına tevcih edilecek, bu arada, başlıca - tetkik konusunu da AKİS'in sık sık üzerinde durduğu spor Sa- ha ve tesisleri teşkil edecekmiş, Hemen söyleyelim ki, bu teftişler de öteden beri alış- tiğimiz yoldan gidilerek yapılacaksa ve işlerin sadece ka- ra kaplı kitaba uygunluğunu, iki kere ikinin beş olarak hesaplanmadığını tespite bağlanacaksa, bundan hiç bir fayda hasıl olmiyacaktır, Aldatıcı bir yedinin yanlış bir altı ile toplamının onüç ettiği görüldü diye hesabın doğ- ruluğunu savunmak neyi ifade ederse, yapılan işleri sa- de hesapların doğruluğuna Ve emin mevzuata uydu- rulmasında gösterilen becerikliliğe ey hükme varmak da ancak o kadarını anlatir ul şikâyetin acıklı hikâyesini anlatmış ve ölgilileri uyarmak istemişti. O zaman yapıldığı söylenilen denetlemelerden tatmin edici bir netice alınmadığı ve kimseyi intibaha sevketmediği başıboş tasarrufl etmiş olması ve teknik işlerin de, gün günden perişan ha- le düşmesi ile sabittir. Öyle anlaşılıyor ki, o zamanki ça- lişmalar da, yedi ile altının hakiki değeri ne olursa vi- sun, toplamı “onüç etmiş mi, etmemiş mi?” ye inhisar etmiş. Bugün sporumuzun, çok âcil hal çareleri bekleyen çe- gitdi meseleleri vardır. Eğitim ve öğretim, okullar, mies- seseler, boş zamanları değerlendirme, saha ve tesisler, 1961 Şürasında hazırlanan kanun tasarısı, serbest sporun AKİS/34 Rir Teftiş ve Ötesi mek ve uyarıcı görüşlerini onlara intikal ettirmek de: arın alabildiğine devam, Vildan Âsir SAVAŞIR temelini teşkil eden kulüpler, amatörlük ve profesyo- nellik, - teşkilâtın bu açılardan sorumlulukları, Federas- yonların çalışmaları ve bilhassa her türlü murakabeden uzak olduğu iddia edilen dış temaslardaki masrafların bir düzene bağlanması bunlardandır ve bunlar elbette ki sadece süre başlarıdır, aşağıya doğru kolları, odalları olacaktır. Bakarsınız Beden Terbiyesi teşkilâtı eğitime, öğteti- me, sağilğa, disipline, plâna ve programa bağlı olması gereken bütün işleri bir yana itmiş, rastgele önüne çıkan hadiselerle boğuşmaktadır, Ne tabii şartlar, ne ihtiyaç, ne verim hesaplanmadan yarın bakımı bile karşılamıyacık bir gelir ile, tutarı 120 milyona varan yapi işine girişmiş! Milyonluk şehirlerin küçük saha ihtiyacı sırt üstü yata» dursun, günlük politika uğruna olmıyacak yerlerde, me- selâ Sapancada su tesisi, ya da benzeri bir köşede düğün kalkmış. Bunun örnek- “Bu büyük inşa faaliyetini karşılamak için Umum Müdürlük Tesisat Dairesinin kadrosu yeter mi?” diye kimse sormaz. Oysa ki bu kadronun nicelik ve nitelik bakımından değeri de meydandadır. Bundan başka teş- kilâtı idare eden sorumlu kişilerin spor dünyamızda hiç bir izi olmayan geçmişleri ve teknik kalifikasyonları da kimsenin meçhulü değildir. Federasyonların, seyahatler ertesi çince faturalara bağladıkları sarfların evrakı en iyimser bir: hesapla, Divana birbuçuk yıl sonra gider. Zi- yafet, otel, giyim-kuşam, hediye v.s. gibi (masrafların âkibetleri sadece tebessüm uyandırmaktadır. Derme çat- ma usülleri teknik çeşnili: koca koca lâflarla edilmeğe çalışılan bütün bu tasarruflari müfettişler vasıl inceleyecekler, nasıl değerlendirecekler ve nasıl bir hük- me varacaklardır? » Nedir mahiyeti? Bir Torçelik hikâyesidir alır yürür. Soran çikmaz, anlatan çıkmaz!.. “İç ve dış seyahatler için erkâna ödenen paralar her yıl adam başına onbinleri ye- çiyor” denir. Bunun karşılığı bütçelerin yolluklar faslı- na konulmuş mudur? Konulmamışsa nasıl bir formül- cülükle ödenmektedir? Yüz milyonu aşan ihaleler bu zayif kadto ile kime, niçin ve nasil ihale edilir, nasıl kontrol : edilir? Bu konularda kimse doyurucu bir sey söylemez. Mimar sayısı yeter mi, kontrol servisi işliyor mu, kimse bilmez. Bölgelerin ayrı bütçeleri vardır. Bunların tasdikinden sarfına kadar Umum Müdürlük otoritesi iş- ler mi? Spor kulübü vardır - Allah arttırsın -, bütçesi pamuğa aşar, Bu paralar devletin amatörler için yap'ır- ere kapalı sahalardan sağlanır ve profesyo- sa e. Olur mu, olmaz mı, Bu teftiş, bunlara işık tutacak mı, iyi niyeti becerik- siz Veya kötü davranıştan ayiracak mı, plânı, programı eyyam beyliğinden Seçip gerçek vazife ile sorumluyu or- taya koyabilecek mi? Mesele burdadır,