30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Asıl itimadı Şesim sonrasının heyecanlı havası içinde A.P. ye Hü- kümeti vermek veya A.P. yi Mükijmete alınmak lâfları bir ara ortada dolaşınca Gümüşpala kendisini takdim etti. “Vazifeye hazırım” dedi. Seçimler bir mahalli seçim olduğuna, Parlâmentoda A.P. nin yeterli kuvveti bulun- madığına, zaten oylar ümit edilen nisbette çıkmadığına göre bir A.P, Hükümeti bugün içiv “dağın arkasındaki tümit”tir. Ama, bu vesileyle memleketin kaderinin A.P. nin eline bırakılması konusunda bir kaç söz söylemenin faydası vardır. Belki bu, bir kulağa küpe olabilir. enel Seçim yapılır, bir bakarsınız millet bir tutar, aman efendim A.P, ye bir oy verir, bir oy verir, ona Mec- liste ekseriyet sağlar, bu hakla A.P. gelir Hükümeti kurar, İşe girişir. Buna söylenecek bir şey yoktur. İktidardaki A.P. nin tutumu, tabii kaderini tayin eder. Ama, bir aklı başında parti bugünkü manzarasıyla, A.P, nin yanında yer alır mı, A.P, ye yanında yer verir mi? Bu suale, müsbet cevap vermek kolay değildir. Bir parti ki. liderinin bulunmadığı inancı bizzat partinin ida- recilerinde mevcuttur ve Gümüşpalayı onlar ciddiye al- mamaktadırlar. Hançisine bu konuda bir şey söyleseniz o hemen, sizden de daha ileri gitmekte ve “Canım, onu bırak!” demektedir. Peki ama, o bırakılacak ta kime ba- kılacaktır? Parti, milletin bütün zümrelerine Ve hilhas- sa memleketin sağlam kuvvetlerine itimat vermek istiyor- ne verecek? sa önce, ağzından çıkan “söz” olan bir sorumlu kimse bulmak mecburiyetindedir. Gümüşpala üç gün önce en ağır şekilde suçlayarak partiden ihraç ettirdiği kimseleri üç gün sonra, en yetkili mevkilere getirmektedir. Bugün böyle söyleyeceksin, ertesi gün onun tam 180 derece ak- sini ileri süreceksin, daima tayzama “kaç” diye seslenip tazıya “tut” diyeceksin, kafanın içinde ne bulunduğunu berkes bilecek, fakat sen hiç kimsenin bunu bilmediği, görmediği zehabı içinde oyunlar ya; sonra sana inanılacak! Bunu hâyâl etmek dahi kabil olmamak ge- rekir. A.P. önce ciddiyete muhtaçtır. Kaypak politikası bel- ki bir süre daha oy avcılığında verimli olacaktır. Ama. bir devlet adamı hüviyetine sahip, duruma hakim, 60- rumluluğunu bilen, bir masaya oturup konuşunca möse- leleri kavrayan ve meselelerle birlikte memleketin şart- larını da gören bir temsilcisi olmayan, her akıntıya gi- den, yalpalayıp duran ve direksiyon başina geçince ilk fener direğine toslayacağı hakkında ciddi ve haklı endi- şeler veren siyasi teşekküle memleketin politika hayatın- da itimat edilmiyorsa ve edilmeyecekse bundan ders al- mak yerekir. Yoksa ,tavus kuşu gibi kabarmak bir fayda vermez ki.. Şimdiye kadar bir tavus kuşundan konser vermesini hiç kimse istememiştir. zam dahilinde idare edilmektedir. Hem, bunları şimdiden (konuşmak lüzum- suz. Çünki YTP nin Koalisyondan çe- kilmeğe niyeti olduğunu hiç zannet- miyorum..” Bilgiçin sözlerinin burasında oda- ya AP Erzurum milletvekili Turhan Bilgin girmişti. Bilgin, sanki Konuyu biliyormuşcasına, gülümseyerek müj- deyi verdi: “«« Şimdi Meclisten geliyorum. YTP Grup toplantısı hâlâ devam edi- yor. Son oylamada, 18 kişi, İnönüsüz bir koalisyon istedi. Diğer 23 kişi ise Köalisyondan kesin olarak çekilmeğe taraftar.” Bu sözler üzerine mensubuna dönerek Bilgiç, AKİS .—- Siz bu toplantılara bakmayın. Onlar kolay kolay Koalisyondan ayrı- lamazlar” dedi. Söz gümüş ise, âP yöneticileri, şimdilik (o olayların gelişmesini izlemekte ve önümüz- deki günleri bir intizar devresi olarak kabul etmektedirler. Bu arada mahal» mak Üzere Vedat Ali Özkan, Gökhan Evliyaoğlu ve Cevat Önderden müte- şekkil bir inceleme Komisyonu kurul» muştur. Bu komisyon üyeleri, ilçeler- den gelen raporları tetkik ederek, ge- nel seçimlerde takip edilecek politika» yı çizeceklerdir. Komisyona geler raporlarda en çok şikâyet edilen hususları idari aksak- lıklar teşkil etmektedir. Bu konuda 4P Ragıp Gümüşpala Şaşırdı kaldı yöneticileri özellikle e örmek o göstermekte v. — Seçim günü CHP Wer, yasak dani hâlde, otomobillerine'parti tlâ- malarını takarak dolaştılar ve tabii bunu gören AP teşkilâtı da aynı şe- kilde hareket etti, Eğer CHP bunu yapmasaydı, bizim partiye kötü misal teşkil etmezlerdi” diye yakınmaktadır- lar. Ancak, izahedilemiyen nokta, diğer 66 ilin sadece Ankarayı örnek almış ol- duklarıdır. Bu, herhalde mızrağı Çu- Üyeler ayrıca, özellikle A.P, nin se- çim kâybettiği çevreler üzerinde dur- çarpan ra toplanacak olan Merkez Temsilciler Kuruluna sunacaktır. Bu arada A.P. özlemi kendi Bakanlıkları laşmağa “larıdikkati çekmektedir ; İ. Sabri ve layangil, Vedat A. Özkan, Ahmet paloğlu, Saadettin Bilgiç. Fakat A.P. liler işlerin hiç de um- dukları, yahut hayal ettikleri gibi ol- mayacağını da bilmektedirler. Henliz bir AP - OHP koalisyonu ufukta gö- rünmemektedir. AKİS/17