30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

yapmıştır. Wademara (Tony Curtis) gerçekten bir sahtekâr mıdır? Mulli- gan, başlarda bu konuda herhangi hir fikir ileri sürmeyi opek düşünmüyer. Tarafsız kalıp kahramanının serüven- lerini ortaya koymak, değsrlendirmeyi seyircisine birakmak İstiyor. Sahtekâr, Çevresine yalan söylemeyi, aldatmayı çocukluk yıllarında alışkanlık haline getirmiştir. Getirmiştir ama, bunu bi- linçli olarak yapmaz. Restlantılar ve olaylar onu buna zorlamıştır. Nasıl sahtekâr olunur? Mulligan'ın kahramanı, çocukluk yıl- larında babasının bir aldatmacası- na - daha doğrusu bir sahtekfrlığına - uğruyor ve emeyi bir sarsıntı geçiriyor. Bu, etkilenme çağındaki bir cocuk 'nin öneml! bir olavdır. Yoksu! bir çevreden Yetistiği için orduda açılan subav 5)- navlarını kazandığı halde, lise dinlo- masının olmaması yüzünden kabul edil- miyor,. Bu, kahraman için ikinci bir darbedir. o Yönetmelikler, maddeler, fıkralar, kısacası bürokrasi Wade- mara'yı yenemiyecektir. Wademara, insanları aldatmayı deniyor ve başa- rıvor da. Küçük bir sahtekârlık, Wa- demara'yı hakkı olduğu halde o hak- kından yoksun bırakmıyor. Böylece, Wademara'nın sahtekârlık serüvenleri baslıyor Ve birbirini izliyor. Wademara, deniz piyadesine yazılıyor, subay olu- yor, fakat foyası ortaya çıkacaxken in- Dr. Adnan Tüzemen Ürolog - Operatör Denizciler Caddesi Küçük Çarşı Han No: 7 de Hastalarını kabule başlamıştır. (AKİS — 653) KAVEL Hasan HÜSEYİN'in Şiirleri ÇIKTI! Ataç Yayınevi Cağaloğlu — Ankara Cad. 45/ 1$ — İstanbul (AKİS — 658) tihsr etmiş süsü vererek alandan sili- nip, bir manastıra çekiliyor. Manes- tıra vardığında doktordur ve tip fa- kültesi mezunudur. Ame manastıra da dayanamıyacak ve kaçacaktır. Wademara, ordudaki sahtekârlığın- dan dolayı yakalanır ve hapse atılır. Haplshanenin ve hapisliğin ne oldu- ğunu yakından görür. Bu görüş ve in- celeyiş, Wademara'ya Güneyin en bii- yük hepishanelerinden birine müdür yardımcısı olmasını sağlar, Bu sağlar ma ve atanma da Wademara'nın ken- di sahtekârlın sonucunda olur taoii. Wademara, hükümlülere değişik. ve in- sanca bir muameleyi uygular. Hapis- haneye venilik getirir. Gelin görün ki eski bir hapishane arkadaşının ayni hapishaneye gelişi ortalığı (karıştırır ve Wadsmara, yine yeni sahtekârlık- lar peşine düşer. Kanada ordusuna subay girer. Bu defa da doktordur. Kore savaşına K&- . tılmak üzere bir poem! ile yollanır. Çar- pışmalar sırasında yirmi şu kadar ki- şinin hayatını «tek kelime tup bilgisi olmadığı halde - kurtarır, ameliyatlar yapar. Öyle ki, bir kahraman haline gelir, gazeteler günlerce Wademara'- dan söz ederler, hükümet madalya ve takdirname hazırlar, ordu Wademara İle övünür. Gerçek anlaşilıp Wadema- ra'nın aslında hiç birsey olmadığı mey- dana çıkınca da ilgililer ne yapacak- larmı şaşırırlar. Gerçekle fantezi, ya da gerçekle masal birbirine karışmış- tır, Bir insanın bu kadar bir yükün al- tına girmesi Ve sonra da büyük hir rahatlıkla yükün altından kalkması şaşılacak bir olaydır. Mulligan'ın ele aldığı ve seyircisi- ne verdiği sahtekâr Wademara, insan- cıl bir kişidir. Her yerde, her zaman ve her sahtekârlığında insandan Vâ&- nadır. Bencil değildir, insanlara yar- dımcı ve daha çok yararlı olmak eme» lindedir. Gerçi çevreyi Ve toplumu a)- datmsktadir ama, bunu yaparken bi- le insanlara daha çok yaklaşma “e onlara yararlıklarda bulunma gücün- dedir. Mulligan, tabli bu sayılıp dö- külenieri sadece ve Sadece olaylar > olayların getirdikleriyle (overmektedi Meselenin derinine inme gereğini ği mamıştır. Wademara'yı derinliğine p9- türecek oyuncusu da yoktur. “Güzel çocuk” sıfatını taşımaktan öteye &e- çemeyen Tony Curtis, tam bir Wade- mara değildir. Nitekim sinemada Ga olmamıştır, Bunun yanında destekleri - Baba'da Gary Merril, rahip'de Kari Maiden, Gardiyanbaşı'da Robert Midd- etön, Gemi Kumandanı'nda Edmond O'Brien gibi - başarılı oyunculardır. SİNEMA Saçlarınız döküülyor mu? Başınızda Kepek ve kaşıntı var mı? Ohalde Pilo bg nn hile (Çura SAÇLARINIZIN SIGORTASIDIR (AKİS — 650) fi AKİS,