30 Kasım 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

30 Kasım 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

tir: Sen kurultayda gene beni seç, ben sonra senin hakkındafi gelirim... Çün- kü teşkilâtta en acemi politikacı da- hi kurultaydaki kargaşalık içinde böy- le messlelerin ele alınhamiyacağını bi- lir. B be birader, ben de, benim hak- Kımidan gelmeyi düşünen adamı hiçin seçeyim?” Kâse-i fağfur (ÇHP içinde, teşkilâtla Genel Merkez arasindaki hoşhutsuzluğun sebebi- ni. daha çok, beklenilmeyeni bir şe- kilde sönuçlanan mahalli seçimlerde aramak getekir. Gerçi CHP, 1961 se- çimlefins nazaran çök ağ da olsa müs- Pet yönde bir ilerleme Kâydelimiştir a- ma, bu, hiç bit zaman AP katşısındaki imağlübiyeti göldeleyedek nitelikte de- giidir. Hosnutsuzluk, seğirilerde öbjek- tif bir ölçü ile bu başarısızlığa uğramış bulunan her siyasi teşekkülde götül- mesi mümkün olandan daha fazla sa- yılmaz. Genel Merkez, bir çok illerde seçim öncesi son derece kuvvetli olduğu hal- de, bu seçimlerde kaybetmiş olmuüsının nedenlerini bir türlü sarahatle tesbit edememekte Ve suçu teşkilâtın tem- belliğine atfetmektedir. Tabii hukuki ve idari aksaklıklar da buna eklenmekte- dir, Bu İllerin çoğunda seçim kütük- leri yanlış düzenlenmiş, binlerde seç- men oyunu kullanmaktan mahrum bi- rakılmıştır. Bu konudâ tenkidlerin bü- vük bir kısmının tevcih edildiği ille- rin başında İstanbul o gelmektedir. Parti Meclisi üyelerinden Orhan Eyüb- oğluna göre, sön seçimlerde İstanbul- da, sayıları 200 bini bulan seçmen oy kullânamamıştır ve işin en enteresan tarafını da, bu seçmenlerin büyük bir kısminin CHP nin nispeten daha kuvvetli göründüğü Şişli semtine men- sup olmaları teşkil etimektedir. Ayrica, diğer bazi seçim çevrelerinde sirf teş- kilât tarafından gerekli izahlârın tam olarak Yapılamadış olması ssbebivle oyların büyük bir kısmı usulsüz sayı- larak iptal edilmiş, itirazlar ihmal yü- günden kanuni müddet içinde yapıla- mamış ve bu keşmekeş seçim sonüğla- rına geniş çapta tesir etmiştir. Teşkilât ise, bu Ithamlatın tamamı- ni değilse bile, bir kisminı kabul et- mekle beraber, seçim sonüuçlâtında a- sıl süğlu olârak Genel Merkezi gös- t6'miekte, partinin Üst kademelstim işgal eden politikacıları hateketsizlix- le süçlandırmaktadır. “Teşkilâta göre 1961 seçimlerinden bu yana Gepiel Mur - kez, pasif tutumuyla CHP li seçmen! gücendirmiş, onların mefifaatlerini de- gil ama, hiç değilse haklarını koru- mak hususunda son derece kıskanç YURTTA OLUP BİTENLEĞ C.H. P, Genel Merkezi Havanda su döğülüyor davranmıştir. Böylece OHP nin oyları başka bir partiye kaymamış, fakat CHP lehine de kullanılmamıştır. E- sas&n CHP nin, 17 Kasımda yapılmış olan mahalli seçimletdeki en büyük sansâızlığı da bü Kullanılmayan oylar- dır. o Meselâ Ankarada, Partinin en kuvvetli olduğu sanılan Çankayada da- hi bazı sandiklatda İştirak nisbeti yüzde 36,5'e kadar düşmüştür. Aslında teşkilâtım da, Genel Mer- keğin de haklı olduğu noktalar var- dır. Gerçekten, seçimlerdeki söofluçlata teşkilâtın ihmalleri kadar, Genel Mer- kezin, Seğimenlerine kafşı (O takındığı kayıtsız tavır da sebep olmuştur dene- bilir, Gerçi Satır göreve başladığından bu yana demir Asa ve çarığıyla Ana- dölüyü adım adim dölâşmiştir ama, getçeği itiraf etmek gerekirse, teşkilât üzeride müspet bir tesir bıtakmâğa bir tümü müvaffâk olatmaimıiştir. Şimdı gerek Genel Merkez, garek- se teşkilâtta bülünan bütün OHP İi- lerin dikkatleri iki noktaya teksif edi!- miş bulunmaktadır: Koömlisyöhufi du- tumü ve Ocak Ayı sohlarında yapılma- si düşünülen kurultayı. Köorlisyonun kâderi haftanın başla- finda CKMP'üin âldiğı çekilme ka- rariyla ağğı yukafı belli oldüğüna gö- te, griye tek mesöle (Kalmakladir: CHP nin Kendi bünyesinde yapması şart ölân Yerileme.. Bü dâ, Afalik ayında başlanacak olan lil kötiğtelerin» de su yüzüne çıkacaktır. A. P. Sular duruldu mu? (gecen haftanın ortalarından itba- ren Kızılaydaki AP Genel Merkesl garip bir sessizliğe büründü. Maha:- li seçimletden sonra köridörlarda işi- tilmeğe başlanan şen şaktak kahka- haların yerini, kapalı kapılar ardında çevtilen kulis fısıltilari aldı, AP li pö- Mükacıları Otebrik için o salonlardan merdivenlere taşan partililer, #iyatst- çilar esrarengiz bir şekilde, birdenbite ortadan kayboldular. Bu arada, kayıp- laa karışan bir diğer şahıs da AP Ge- nel Başkanı Ragıp Gümüşpala oldu. Oysa Gümüşpala, daha bir-iki gün ön- cesine kadar sön detsös sik beyanat- lar veriyor, basin mensuplarına “Çağ - tildiğimiz takdirde AP görev almağt hazırdır" gibilerden inciler sağiyordu. Omlba Pala Paşanın bü estarenğiz gaybübetinin sebebi de buydu. Oem görmeden pağaları sivamanm parti 1- çin pek hayırlı olmıyacağını -gaç di olsa « nihayet anlayan AP li militanlar, selârmeti, Pala Paşayı enterne etmekte bulmuşlardı. Böylede, #âfer safhoşlüğundan do- #an ilk, tehlikeli günler atlatıldıktan sonra, partinin üst kademelerini teşkil AKİS/15