7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

nel Başkanı etrafını saran gazetecile- ig; Nasılsınız bakalım?.. o Konuş- tum, şimdi size verecekler.. (o Herşeyi anlattım" dedi ve Meclisten çıkarak küçük Opeline bindi. Seçim, seçim ama.. A P, Gümüşpalanın Gürselle görüşme- sinden sonra, evvelâ, Perşembe günü Temsilciler Meclisinin toplanmasına karar verdi. Sonra da parti yöneti- cileri kendi aralarında toplanarak du- rumu konuştular Toplantı saat 20'de, AP Grup Yö- netim Kurulu odasında yapıldı. Grup- ların yönetim kurullarıyla, Genel Yö- netim Kurulu üyeleri bir araya gel- diler ve meseleyi incelediler. Üzerlerin- den hükümet kurma mesuliyetini ata- bilmek için çare aradılar. Turan Bil- ginin bulduğu formül, çare olarak ka- bul edildi: AP, ne olursa olsun, ilk ba- harda Genel Seçimlere ogidilmesinde zahiren ayak diretecekti. Bunun dışın- a CHPile, onun başkanlığında bir kosliyon düşünülmüyordu. Milli Ko- alisyona AP biraz daha yakındı. Ama bunun üzerinde şimdilik odurmamayı daha kârlı buldular. Tek başına hükü- met kurma hususuna gelince, toplan- tıda, kimden geldiği anlaşılmayan bir ie iğ kulaklara fısıldandı: Bu iş çadır kurmaya benzemez. Pala » Paşaya söyleyin Eninde sonunda iş bir noktada dü- gümleniyordu : o Temsilciler Meclisin- den Seçime gidilmesi karan çıkarıla- caktı! Ama mesele burada kapanmamak- Hasan Dinçer Aralık duran kapı Belediye Başkanı Dediğin... ezarın hakkım Sezara vermeli derler. Doğrudur. Ama, bir Belediye Başkanının hakkı da her halde 5 bin lira değildir. Adanada Ali Se- pici, lisi üyeleri de mişlerdir. yükselterek. Buna mukabil, bunun karşısında kıyameti kendisine bu maaşı mün Ali Sepici 5 bin lira değil, sıada veya mumcu macerası ilk toplantıda savla Başkanın bu Tabii, kendi "hakkı huzurlarını da bir münasip miktarda öğreniyoruz ki Meclisin koparmışlardır. asip görmüş, partilisi olan Belediye Mec- hakkını teslim et- C.H.P. li üyeleri 5 milyon lira edecek bir kıymet olduğuna 27 Mayıs 1960da uzaklaştırıldığı makamına, Kasım 1963'te geri gelmek suretiyle ispat etmiş da küllen diye Başkanlığı biraz da amme hizmetidir ve amma hem de halkın oyuyla 17 tir. Bu suretle acıklı Yas- miş olmaktadır. Ama Bele- hizmeti görenlere her zaman gerçek değerlerini ödemek fırsatı bulunamaz. Mesela Ameri- kanın Savunma Bakam Ford'un başkanlığından yılda 200 bindolan üstün de kazanç sağlarken yeni görevinde sadece 20 bin dolar civarında bir tur. para almaya razı olmu Gerçi, hiç kimse mektedir. Belediye Başkanlığı nasip görmüş bulunabilirler. ni sağlayacak bir omeblâğın zımdır. Ama insaf etmeli. bu mudur? Belediye Başkanları görevleri bazı emekli kimselere Verildiği için bunlar ayrı ödenek almamay O itibarla bir Belediye Başkanıma lee şimdi her yerde maaş olarak 5 bin lira.. ye Başkanı için bu biraz fazla değil midir ve bedava geçinmelidir deme- İhtilâlden sonra valilere veya ı mü- tesbiti ola- Adi Ali Sepici de olsa, bir Beledi. Belediyelerde en acil iş Zira, Adanada A.P. li Ali Sepicinin yaptığım um yerlerde de C.H.P. li Başkanlar yapmışlardır ve oralarda da "kırmızı oylar m. paralar cebe" karşı koymuşlar" dır. diyerek. Gerçi GE, Her halde, bu çeşit marifetlerde her saman A.P. li üyeler buna "şiddetle olduğu gibi A.P. liler H.P. li meslekdaşlarını fersahla geride bırakmışlardır ama, bu işe bir zapt-ı rapt verilmesi hiç faydasız olmayacaktır. Bir Belediye Başkam, maaş alabilmelidir. valisinin baremi olmalı; kamı kadar para almalıdır Bu nasıl sağlanabilir? Elbette ki, önce insafla. Ama insafın adi çoktan unutulduğuna göre bunu bir ile herkese hatırlatmak farz haldedir. Zira bir gün bakacağız, bir maaş milletvekili ödeneği seviyesinde kestirip ataca diye Meclisi toplanıp Başkanının huzurlarını tadır. Zira Meclis Grupu, Temsilciler Meclisinin - üyeleri, en yakın seçimde aday ve milletvekili olma gayretinde- dir - hemen "Evet" diyebileceği teklifi, biraz düşünerek karşılayacaktır, AP Grupunun böyle bir karara kolaylıkla "Evet" demesi beklenmemektedir. Grup içinde/fikrin karşısında olanlar çoğun- luktadır. İki yıl daha milletvekili sal- mak isteyenler, önümüzdeki seçimde, seçim bölgelerinde durumları kuvvetli olanlardan daha fazladır. Bağımsızlar ve kulis... Olaylar iki gün içinde bu kadar ça- buk gelişince, Meclis içindeki bir grup, kendilerine bazı görevler düştü- günü hissetti. Bunlar muhtelif. siyasi teşekküllerden ayrılan milletvekilleri- dir. Şimdilik Millet Meclisinde sayıla- rı 33 kadardır. Bunların içinden AP ye transfer etmek için zaman bekliysn- ancak aynı Yani bir ilin Belediye Başkanı için barem, o ilin bir ilçenin Belediye Başkam o ilçenin d seviyedeki mülkiye amiri kadar Kayma- "devlet zoru" Bele- ım Cumhurbaşkanı, kendi hakki k. ler, genel durumu izliyenler mevcuttur. Hattâ CHP kanadına geçmek istiyenler de vardır. Sah günü Bağımsızlar, aralarında bir toplantı yapıp, kurulacak hükümet teki rollerini tayin etmeyi uygun gör- düler Bağımsızlar arasında, Meclise sa- bahın erken saatlerinde gelip, birkaç dakikada bir girdikleri kolu değiştiren- ler mevcuttur. Ama bu birkaç kişinin ötesinde, bir başka grup, samimi ola- rak, kuvvetli bir hükümetin kurulma- sun arzu etmektedir. İşte, Bağımsızlar toplantısında bü- tün partilerle temas görevini başaran Malik Yol açın izahatı, bazı fikirlerin ortaya çıkmasına sebep oldu. Cavit Oral, Cahit Akyar, Suat Se- ren, hükümeti kuracak siyasi teşekkül - le bir protokol imzalamayı bile dü- AKİS/L1