7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER 1 : 10 7 Aralık 1963 Sayı : 493 Cilt: XXVIII 12 Koalisyon Kabinesinin hakanları son yemeklerinde Bâki kalan bu kubbede bir Millet Alışmamız lâzım Bu hafta, gazetelerle siyasi çevrele- rin dışındaki zümreler Kabinenin is- tifasını hiç de öyle büyük bir telaşla karşılamadılar. Belki bunun sebebi, is- tifanın beklenilmedik bir şekilde or- taya çıkmamış olmasıdır. Aksine, her- kes daha mahalli oseçimlerden önce müikemmelen bilmekteydi ki bu seçim- ler ne netice verirse versin İkinci Ko- alisyon mutlaka elden geçecektir. Ni- tekim şimdi bu revizyonun yapılması zamanı gelmiştir ve Başbakan İsmet İnönü bunu sağlamak maksadıyla Cumhurbaşkanına Hükümetin çekildi- gini bildirmiştir Haber tabii gazetelerin bugünlerde- ki pek boş manşetlerine yerleşip obur- AKİS/6 du ve siyasi çevrelerde de, yeni Hükü- metin kurulması o çalışmaları dolayı- sıyla hayat hareketlendi. Ama millette ne bir endişe, hattâ ne de ufak karam- sarlık belirtileri görüldü. Bundan ön- ce kabinelerin çekilmesi karşısında altüst olan piyasada bile "bıçak gibi kesilme" olmadı. İş temposu biraz a- gırlaştı, "hele bir yenisini görelim" söz- leri ortalıkta dolaştı, ama panik ha- vası yayılmadı Aslına bakılırsa bundan dolayı memnunluk duymak gerektir. Her de- mokraside, hattâ her rejimde normal olan hükümet değişikliklerinin kıya- metin kopması mânasına gelmediği bizde de yavaş yavaş görülüp anlaşıl- maktadır. Hattâ siyasi makam şahin- lerinin zamanı gelince (o çekildiklerini, nebze dostluktur yerlerini başkasına bıraktıklarını gör- mek idare mekanizmasına ayrı bir kuv- vet ve kudret sağlamaktadır. Bakan- ların ağzından çıkan iki kelimenin memurların kaderini tayin ettiği günler uzakta kalmıştır ve kendilerini hâlâ buna muktedir sanan Bakanlar umu- mi efkâr karşısında, küçük, itibarsız düşmektedirler. Fransada olduğu gibi "Hükümetler geçer, İdare kalır" pren- sibi yerleştiği gün Türkiyede ileriye doğru bir büyük adım atılmış olacak- tır ve devlet müessesesi daha sağlam temeller üzerine oturacaktır. Bu seferki buhran öylesine önem- siz buhran olmuştur ki çok kimse ye- ni kabinenin nasıl kurulacağı konusunu dahi zihninde halletmiştir ve krizler- de sok sorulan sualler dilin ucuna bile