7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DIŞ GEZİLER Maraşal Çan Kay-şek bir amerikalı generalle Çin Ejderin ağzındaki ada (Kapaktaki A şağıdaki yazı, bundan kim bir süre önce Uşak Doğuda sırasında o Formo- mesele) görmüştür. Ayrıca Mil Çinin Başkanı Ş tarafından abul Başyazarımız Cumhurbaşkanının anlattıklarını o da tedir. liyetçi kendisine nakletmek- çi Hava Kuvvetlerinin Sungşan üssünden, "VIP filosu" adını taşı- yan ve misafirlerin Milliyetçi Çin i- çindeki seyahatlerini tertiplemekle pö- revll ekibin Dakota uçağı havalandı- ğı zaman sabahın sisleri henüz dağıl- .dostun dosta ettiğini! maktaydı. Taipehten Kemoy adasına uçaklar, önce Fonnozayı güneye doğru katederek, ancak ondan sonra denizi aşarak gidiyorlar. -Kemoyun Formo- zaya mesafesi, küçük adanın mesafesinden aşağı yukarı fazla. Tabiat, Kıtanın hemen burnu- nun dibinde bir kaç takım ada yarat- mış. Kemoy bunlardan biri. Kemoy ve takımlardan üç tanesi (o Milliyetçi Çinin işgalinde. Kemoy takımı, Büyük y ile Küçük Kemoy ve oniki ta- ne ufak adacıktan teşekkül ediyor. U- fak adalardan birinin adı Çao. Çao- nun, Kıta Çindeki Maşan mevkiine sadece g1 metre. oÇaoda Milliyetçi Çinin, a Komünist Çinin topları karşı ei bakıyor ve arada sırada birbirlerine salvoda bu- lunuyor. Ancak, şimdilik attıkları bom- ba değil. Mermilerin içine propagan- da broşürleri koyuyorlar ve onları sal- lıyorlar. İki taraf da, asıl cennetin ken- di bölgeleri olduğuna ötekini inandır- maya çalışıyor. üyü Kemoydaki Psikolojik Harp Dairesinin bir küçük müzesinde bu broşürlerden ve diğer “garip savaş silahlanandan Örnekler var. Takımın merkezi, Büyük Kemoy. "VIP Filosu" nun uçağı Büyük Ke- piste indiği za- a General Ma malyetiyle birlikte orada hazır bulun- manevrada maktaydı. General Ma genç bir asker Yabancı dil konuşmadığı için yanında tercümanları var. Uçakla gelen Türki- Elçisi Turgut Aytuğun bu. Adayı ilk ziyareti. Taipehteki temsilci- ler "“Kemoy Ziyareti" bir âdet. memnun oluyorlar, temsilciler gördüklerinden faydalanı- yorlar. emoy takım adalarının yüzölçü- mü 178 kilometre kare. Geçen yıl ya- pılan sayıma göre üzerinde dokuzbin ailelik 48 bin kişi yaşıyor. Bu, adala- rın sivil nüfusu. Görev yapan askerle- rin adedi açıklanmıyor. Ama, daha Büyük Kemoya ayak basıldığında bu- rasının bir "Yüzen- Kale" olduğunu farketmemenin imkânı yok. Toprağın altındaki kale Ada, tam bir kale haline getirilmiş bulunuyor. Toprağa üstten bakıldı- ğında fazla bir şey görülmüyor. Ama General Manın refakatinde toprak al- tına girildiği zaman orada bambaşka bir âlemin ve hayatın mevcudiyeti he- Şehir, toprağın altına kurulmuştur. Karargâhı, brifing oda- ları, lokantası, o istirahat ve çalışma mahalleri, hattâ kocaman sinemasıy- la.. Bütün ada, âdeta dişinden tırna- ğına tahkim edilmiş, silahlandırılmış- tır. Çinliler burada küçük bir mucize yaratmışlardır. Toprağın altında. Ko- caman kamyonların işlediği beton yol- men seziliyor. AKİS/19