7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

YTP yöneticileri, ertesi gün toplana cak Grupta bu konu üzerinde müza- kere edilebileceği yargısına (o vardılar. Başkentte hararetin eksi 3'ü gös- terdiği o gün öğleden sonra, İnönü- nün Pembe köşküne giren Başbakanlı- ğa ait yeşil plâkalı otomobil; Koalis- yonun son düğümünün çözülmesi için gerekli randevuyu iletiyordu. Gelen, başbakanlık özel Kalem Müdürü Nec- det Calptı. Küçük Opel hasırlandı ve İnönü, elinde istifa dilekçesi (olduğu halde, Opeline oturdu. Köşkten sert bir virajla ayrılan Opel, vardığı yerde Başbakanı fazla beklemedi- 90 dakika süren görüşmede Gürsel ve İnönü, söy- leneceklerin hepsini söylemişlerdi. İnönü. Köşkten çıkarken, gazete- cilerin hücumunu kısa birkaç cümleyle savuşturdu: "- İstifamı verdim. Şimdi Bakan- lar Kuruluna gidiyorum. Bakanlara du- rumu anlatıp, Cumhurbaşkanının Yeni hükümet kuruluncaya kadar görevimi- zin başında kalmamız talebini iletece- gim Sil baştan.. Drum böylece aydınlandıktan sonra Cumhurbaşkanı Gürsel, Anayasanın kendisine verdiği göreve, siyasi parti- lerin en önemsiziyle başladı. İnönünün istifasını verdiği Pazartesi günü. Mil- let Partisi.Genel Başkanı Osman Bö- lükbaşıya, ertesi gün kendisiyle görüş- mesi için haber yolladı. Bölükbaşı ba- na pek, ama pek sevindi. Bir süredir uğramadığı yerlerde görünmekten çe- kinmedi Hemen etrafını topladı o ve Bakanlıklardaki Milka pastahanesinin kokteyl salonunda yerini aldı. Votka- lı portakalını - evet, porta- kal!- önüne koyup, etrafındakilerin hay ran bakışları arasında bazı izahlarda bulundu. Ancak, zaman ilerledikçe Bö- lükbaşının neşesinin kaçtığı farkedili- yordu. anın kokteyl salonunda MP lideriyle a başka ilgi- lenen yoktu. Hele gazetecilerin bulun- duğu masa Bölükbaşıya karşı kayıtsız davranınca, irikiıyım liderin adamakıl- lı keyfi kaçtı. Dostları, başına yeni bir felâket gelmesini önlemek için olacak lidere iltifatlarını arttırmak lüzumunu hlaettiler ve hürmette kusur etmedi- ler! Bölükbaşı ve Gürselin görüşmesi u- sun sürmedi. Erken saatlerde Köşke çı- kan MP. li lider, partisinin. Milli Ko- alisyonun dışında herhangi bir ortak- lığa katılmayacağını Cumhurbaşkanına söyledi Gürsel. konu üzerinde fazladurmadı. İstişari görüşmelerin ikincisi Ali- canla yapılacaktı. Alican Gürselin ya- Kulağa Küpe.. Dürbünün tersiyle bakınca N” ork Times gazetesi Tüm kiye aki Jikir ileri sü- rerken, r. u ân bul- klart takdirde Atatürkün devrimlerini o yıkacak, gerici müs- Jtitman dini adamlarının tesiri ah tındadır." ün iersiyle bak mı zn ii koyar. Ni- kim çok kimse de sanıyor ki: ek- ibar "imerikan halkının büyük seriyeti fanatik o ırkçılardan rettir. Bu ırkçıların o çoğu, kân buldukları li evrini geri getirmeye ni- yetli idarecilerin tesiri altında- in İki teşhiste de doğruluk pa- yı var mı? Var. Ama ikincinin mübalâğası neyse, birincininki de odur. Onun için New York Times hiç canım üzmesin! nına çıktısında, Mecliste, YTP Grupu- nun toplanması için çalışılıyor, millet- vekilleri ve senatörlere Grupu teşrifleri rica ediliyordu. Genel Başkanın Köşk- Ragip Gümüşpala Ne dere var, ne paça YURTTA OLUP BİTENLER te olduğu ve dönüşte bu konuda ken- dilerine izahat vereceği belirtiliyordu. Buna rağmen YTP Grupunda çoğunlu- gu sağlamak mümkün olmadı. Bir tür- lü, dört kişi bulunup getirilemiyordu. Buna rağmen Alican, Gürselin yanın- dan gelince, kendisini beren ge- rekil izahatı verdi Gürsel, YTP liderine, yeni hükü- metin kimlerle kurulmasının daha ak- la yakın olacağım ve YTP nin yeni bir ortaklıkta yer alıp alamıyacağını sordu. Alican, en iyi ortaklığın AP- CHP ortaklığı olacağını belirtti Kendilerinin herhangi bir or- taklığa katılmayacaklarını, Grupunun büyük bir çoğunluğunun böyle düşün- düğünü izah etti Milli Koalisyon fik- rinin doğru olmadığım da sözlerine ek- lemeyi unutmadı Gürsel ile Alicanın görüşmeleri ilk görüşmeden daha uzun sürdü. YIP lideri, Grupuna izahat vermeğe gider- ken fazla neşeli görünmüyordu. Neşesi, Grupta yerine geldi Olanları uygun bir dille anlattı. Kendisine, yeni bir tek- lif geldiğinde tutumunun ne olacağı sorulduğu saman da: en fikrimi açıkladım. Hiçbir ortaklığa katılmayacağız. Ancak, gene de sizin bileceğiniz iştir. Grupun vere- ceği karar tatbik edilmelidir. Sizler is- terseniz bir ortaklığa katılınabiltr.." de- di YTP Grupunun arka sıralarından hafif sesler ve gülüşmeler geldi Adnan Aral ve arkadaşları, birbirlerine: Aaaa, Alican Grupun almayı öğrenmiş!. zimkinde" dediler. YTP Grupunun sonucu, iki YTP li- nin partiden ayrılmasıyla alındı. Ali- camn, İkinci Koalisyonun başındaki tutumuyla bugünkü tutumu arasındaki büyük Çarkı gerekçe olarak ileri sü- ren Elazığ Senatörü Rasim Girayla, Muş Senatörü İhsan Akpolat YTP den ayrıldılar ve Bağımsızlar grupuna ka- tıldılar. Bundan sonra Çankayada Dinçer- le görüşülecekti İkinci Koalisyonun sa- mimi küçük ortağı, Cumhurbaşkanıyla daha geniş ve etraflı konuştu. Yeni hükümetin kurulmasıyla ilgili konular üzerinde duruldu. Gürsel, Dinçerin fik- rini sordu. Dinçer: Hükümeti kurma yetkisinin AP ye verilmesinde fayda vardır. Kendi- leri, halkoyunun büyük çoğunluğunu kazandıklarım ve milli iradenin ken- dilerine teveccüh ettiğini iddia ediyor- lar. OBir kere denenmelerinde fayda vardır. Böylece gerçek kaabiliyetleri ve partilerinin durumu ortaya çıkar. Halk için bu bir deneme olur dedi fikrini Epey terakki var bi-