7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER Johnson'un yönetiminde de eski taah- hütlerine bağlı kalacak, Berlin ve Gü- ney Vietnam komünist düzenlere bı- rakılmayacaktı. (Batılı devletler ara- sındaki birlik kuvvetlendirilmeye çalışı- lacak, dostlar arasındaki görüş ayrı- lıkları giderilecekti. Yaptığı dış politikaya fazla yer ayırmamasına rağmen, John- son'u en çok düşündüren konuların a- rasında dünya durumu da vardır. Baş- nnedy'nin cenaze töreninde bulunmak üzere Was- hington'da toplanan kodamanların hiçbiriyle görüşmek fırsatım kaçırma- mış, özellikle Mikoyan ve De Gaulle'le bile konuşmalar yapmıştır. Bunlara ek olarak, bu hafta içinde Johnson'un ya- kınbir gelecekte İngiliz, İtalyan ve Ba- tı Almanya devlet adamlarıyla bulu- şarak dünya meseleleri hakkında gö- rüşmeler yapacağı açıklanmıştır. Ni- hayet şu satırlar yazılırken gelen ha- berlere göre, Johnson, Birleşmiş Mil- letlerdeki Amerikan temsilcisi Steven- son vasıtasıyla, Sovyetlere, uzayda or- tak çalışma, aya Ortak bir yolculuk yapma teklifini de bir kere daha ye- nilemiştir. Programın başarısı Beskan Johnson'un yürütmek istedi- gi programın başarı şansı ne ka- dardır, bu soruya şimdilik kesin bir ce- Doğu-Batı arasındaki çok taraflı etkenlerin tesiri altında bulunduğuna göre, mil- letlerarası durum konusundaki davra- nıştan en az kendisi kadar karşısın- dakilere de bağlıdır. Bu bakımdan, izleyeceği belli ve kararlı bir politika AKİS/24 dışında, Johnson bu dufumda fazla bir değişiklik yapamaz. Batılılar ara- sındaki münasebetlere gelince, son y 1I- larda Batılı devletler arasındaki bö- lünmeninanahtarı da, Amerikadan çok Fransanın elindedir. De Gaulle Batı birliği konusundaki görüşlerini değiş- tirmedikçe, bugünkü durumda kökten bir değişiklik beklenemez. Johnson'un iç politika amaçlarının ne kadarının gerçekleşebileceği de, Kongre ile kuracağı bağıntılara bağlı- dır. Yorumcuların büyük Oo çoğunluğu. Kongrede geçirdiği yıllara ve edindiği tecrübelere bakarak, Johnson'un kanun koruyucularla iyi anlaşacağım ve Ken- nedy'nin çıkarmakta güçlük çektiği kanun tasarılarım Capitol'den kolayca geçirebileceğini İleri sürüyorlar. Fakat bu konuda fazla iyimserliğe kapılmak doğru değildir. Çünki unutulmamalıdır ki, Kennedy'nin de oldukça usun bir Kongre Üyeliği devresi vardı ve ilk iki yıl, bu tecrübeye dayanarak, kanun koyucularla gayet iyi münasebetler kur- Fakat son getirdiği dikenli kanun tasarıları, bütün gayretlerine rağmen, bütün köklü değişikliklerin karşısında olan komisyonlarda uyutul- muştur. 1964'e hazırlık Gömü bakılırsa Başkan Johnson, 1964 yılında yapılacak (o Başkanlık seçimlerine kadar, amerikan politika hayatına kendi damgasını vurmadan Kennedy'nin izinde yürüyerek, işleri olağan gidişinde tutmağa o çalışacak- tır. Gerçekten, Başkan Kennedy'nin ar- tık efsaneleşmiş isminin 1964 seçimle- rinde Demokrat Parti için büyük bir nilenlere göre, Johnson 1964 seçimle- rine girerken yanına yardımcı olarak Kennedy'nin kardeşi Adalet Bakanı Robert Kennedy'yi de almak isteyecek- tir. Böylece yalnız kendi durumunu sağlamlaştırmış olmayacak, ortaya ile- risi için yeni bir başkan adayı da ata- caktır. Fakat bütün bu söylentiler şimdilik birer tahmin olmaktan öte- ye gitmeyen şeylerdir. Kennedy'nin Ölümü, hiç şüphe yok karşısına çıkacak insan olarak, güney- li omuhafazakârların adayı senatör Goldwater o beliriyordu. Eğer Ken- nedy yaşasaydı, oGoldwater seçimler sırasında Kennedyye aykırılığın şampi yonluğunu yapacaktı. Fakat genç Baş- kanın ölümü, Goldwater'i en önemli iki silâhından etmiştir. Bunların birin- cisi Kennedy, ikincisi de Güneyin oy- landır. Şimdi Kennedy, ortada olma- dığına göre, ona aykırılığı savunmak diye birşey bahis konusu olamaz. Üs- telik, eski Başkan şimdi bütün Ame- rikanın gözünde basit bir başkanlıktan büyük bir kahramanlığa yükselmiş bu- lunuyor. Bundan başka, şimdiye Ka- dar hep Demokrat adayları destek- lemiş olan güney eyaletleri, Goldwa- ter'i destekleseler destekleseler ancak zenci haklarım savunan Kennedy'nin karşısında desteklerlerdi. e Oysa şimdi Kennedy aradan çıkmış, onun yerine Demokrat Partinin başına yeni bir kimse, üstelik bir Texas'lı (geçmiştir. Johnson ırk ayırımı konusunda Ken- nedy kadar uyuşmaz bir tavır takın- madıkça seni eyaletleri onun pe- şinde gidecekti Goldwater'in şansı böylece asalın- ca, Cumhuriyetçi Parti ortaya yeni bir adayla çıkmak sorundadır. Bu aday kim olacaktır? New York Valisi Roc- kefeller'in karısından boşanıp yeniden bir dul kadınla evlenmiş olması, yapı- lan kamu oyu yoklamalarına bakılırsa, kendisi için hâlâ bir handikap olmaya devam ediyor. Diğer yandan Scranton ve Romney gibi genç isimler de henüz bütün Amerikaya yayılmamıştır. Böyle olunca ortaya ister istemez eski Baş- kan yardımcısı yor. Nixon'un ismi çıkı-