7 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

7 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İŞALEMİ Turizm Turist kaçırma teşkilâtı Sabahın saat 6'sında Toroslardan a- şağı arabasını kapıp koyvererek gi- den alman turist, arabadaki arkadaş- larına yan gözle baktı ve başım iki ta- rafa sallayarak acı acı şunları söyledi: Hayret ediyorum... Bu kadar güzel bir memlekete sahip olan bu in- sanlar, turistleri okaçırmak için ayrı bir teşkilât kursalardı, bundan fazla muvaffak olamazlardı." Alman turistin eşi ile, arka koltuk- ta oturan diğer bir karı-koca şaşkınlık ve hiddetin birbirine karıştığı belli fi- lan acaip sesler çıkardılar, âdeta ho- murdandılar. Alman turistler, Antakyadaki Saint Pierre kilisesine, oradan da Suriye yo- lu ile Beyruta gitmekteydiler. Sabah erken İstanbuldan yola çıkmışlar, gi- debildikleri kadar yol katettikten son ra, buldukları bir otelde kalmayı Ka- rarlaştırmışlardı. o Yol hakikaten gü- zeldi. o Uzun bir asfalt, kilometrelerce uzayıp gidiyor, gözün gördüğü yerden ilerilerde kayboluyordu. Böylece saat- te ortalama 70-80 kilometre alarak - ve Ankarada da durmayarak - akşam saat 20.30'a doğru Niğdeye vardılar. Silerinde, Turizm ve Tanıtma Ba- adıyla Basın-Yayın ve Turizm Bakanlığı - tarafından çıka- rılan ve 1963 yılı başı itibariyle otel- lerin fiyat ve kalitelerini ogösteren İUOTO'nun tavsiyelerine uygun olarak almanca ingilizce, fransızca ve türk- çe dört dilde hazırlanmış otel rehberi vardı. Rehberde, otellere yıldızlar Kon- muştu. 5 yıldızlılar her türlü konfora sahip lüks otelleri, 1 yıldızlılar ise mü- tevazı, fakat iyi otelleri göstermektey di. Niğdede iki otel gösteriliyordu. Bu otellerin yanında yıldız bile yoktu. Ki- taba Ulukışla hiç alınmamıştı Buna karşılık, Çiftehanda kaplıca - thermale, spa, heil guellen kurort - kelimelerle le ifade edilen ve tek yıldızla gösteri- len, yâni mütevazı, fakat iyi otel ol- duğu anlaşılan bir yer vardı. Dört turistin de gözleri bayağı par- ladı : Odalarında banyosu, aşağıda da restoranı olduğu belirtilen otelde ban- yosuz iki kişilik odalar 12, banyolular İse 20-30 liraydı. Turistler, bu kadar yo! yorgunluğunun üzerine kaplıca su- lan ile bir banyo yapacaklar, resto- nda da güzel bir yemek yeyip din- lenecekler İş Bu hevesle Çiftehanda oteli arayan turistler, alelacaip yollardan geçerek - ama mübalâğasız alelacaip yollar- dan geçerek dağbaşında bir hana var- dılar. Yatmak için kendilerine göste- rilen odalarda banyo olmadığı gibi, pis birer yataktan gayri pencerelerin ba- zılarında da cam yoktu Restoran aradılar, restoran diye se- fil bir salaşla karşılaştılar, içsel, gi- remediler. Odalardaki soğuk akarsu- lar, çeşme olmadığı için akmıyordu. Tuvaletler, aman silahım tuvaletler!- Böyle feci bir koku hiç bir yerde du- yulamazdı. Velhasıl turistler, — ellerindeki otel rehberine rahmet okuya okuya, açbillâç, yatak denilen peykelere da, muazzam, bir dumanla boğulurca- sına öksürerek, uyandılar. Dışarda, rehberde mütevazı, fakat iyi oteller diye gösterilen otelde müşte- rilere çay hazırlamak için açıktası odun - kömür değil! - yakılıyordu!.. Bu alel- acalp ibriklerde pişirilen o çaylardan içmeğe cesaret edemediler. Zaten elbi- seleriyle yattıkları için, hemen otelden harekete karar verdiler ve otel müdüri yetine hesabı kapatmak için girdiler. İşte asıl kızılca kıyamet o zaman kop- tu. Zira, lüks kaplıcada adam ba- şına 15 liradan iki odaya 80 lira is- tenmekteydi! Balık baştan kokar Halbuki Turizm Bakanlığınca yayın- lanan rehberde iki kişilik banyosuz Oda 12 lira gösteriliyordu. Esasen ban- yolu oda da otelde mevcut değildi! Bir düşünülsün, 12 lira nerede, 30 lira nerede!?. Pislikten, sefaletten zaten gözleri dönmüş olan turiştçikler avaz avaz ba- gırmaya başladılar. Fakat otel kâtibi anlaşılan bu bağırmalara ui O- nun için, istifini bozmadan Buyurun mösyö... İşte, Niğde Valiliğinin tasdikli fiyat isi. Eli- nizdeki kitabı değil Basın - Yayın Ba- kanlığı, Başbakanlık çıkarmış olsa ba- na vızgelir..." dedi. Turistler baktılar ki, otelci sadece bu noktada haklı, Turizm Bakanlığına hayır dualar ederek - altmış lirayı da ödemeyi unutmayarak- otelden ay- rıldılar. Alman turistlerin başına gelen bu hadise çeşitli zamanlarda ve çeşitli yer- lerde yerli yabancı bir çok turistin ba- şına gelmektedir. Zira Bakanlıkça, söz- de, turiste kolaylık olsun diye hazırla- nan bu liste, baştanbaşa yanlışlarla, ha tali derecelendirmeler, fiyatları aşağı veya yukarı göstermelerle doludur. Öte yandan, gerek yazın Lübnan AKİS/17