28 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

28 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Turhan Feyzioğlu sırada Arkadaşın fikridir. Bu safhada o daireyi (odoğrudan doğruya ben idare edeceğim ve bir Yar- dımcıya bağlarsam CHP li Yardımcıya bağlayacağım." İki Genel Başkan o gün daha bir çok meseleyi görüştüler ve İnönü her bir ko- nuda düşüncelerini açık açık Alicana an- lattı. Alican bu konuşmadan söyle istifa- de etti: İnönünün kabul etmeyeceğinden emin bulunduğu bir takım şartları Y.T.P. Grupuna kabul ettirtmek suretiyle.. Ni- tekim, peşin kabul edilmiş şartlarla Aziz- oğlunun başkanlığındaki Y.T.P. ekibi Sa- tırın başkanlığındaki CH.P. ekibi ile kar- sı karşıya geldiğinde mesele başlıca iki noktada sarpa sardı: C.H.P. li Başbakan Yardımcısı ve Plânlama. T.P. liler tekrar Gruplarına gitti- ler. Eğer o toplantıda koalisyon taraftar- ları oyuna e lk Zaferi kazanabilir- lerdi. Fakat his kimse manasını anla- madığı bir takrir üm. iii in- kıtaa uğramasın, bu takrir, onu sağlıyor» diye propaganda edilip kabul edilince me- sele kapandı. Zira takririn ruhunda Y.T.P. iki şartında ısrar ediyordu. Buna rağmen ertesi sabah için iki pazarlıkçı ekibin tekrar bir araya gelmesi sağlandı. O ge- ce İnönü, evine çağırdığı arkadaşları- na kesin talimatı verdi. Hükümette bir Başbakan Yardımcısı bulu- nacaktır ve Plânlama o Başbakan Yardımcısına bağlanacaktır! İpin kopması gecikmedi. Ama İnönü o talimatım verirken bir reform progra- mıyla Meclisin önüne çıkmak ve güven AKİS/12 arkadaşa ettiğini... oyu istemek kararını vermişti. Nitekim ertesi günü kendi Grupunda bir niyetini açıkladığında bilhassa genç ve reformcu milletvekilleri sevinçlerinden havalara uç- tular. Zira umumi efkârın bunu şiddetle arzulamakta olduğunu hemen hepsi mü- kemmelen görmekte, anlamaktaydılar. Hayatının oyunu | smet Paşayı o günlerde görenler ken- disinin düşünceli olduğunu yarkettiler. Kıbrıs hadiselerinin aldığı istikamet tec rübeli devlet adamını daha o saril ta- salandırıyordu ve bir çetin imtihana doğ- ru gidildiğini İnönü biliyordu. Ama, kura- cağı Reform Kabinesiyle hayatının oyu- nunu oynadığı inancı Başbakanın kafasın- daydı. Eğer başarı kazanırsa reformların demokratik bir sistem içinde başarılabile- ceğinin ispatını bütün dünyaya vermiş ola- cak ve bir defa daha bir yeni istikameti insanlığa göstermiş bulunacaktı; linde sağlam destekler olup oolmadığını, Meclisin, hükümeti kurmak için kendisi- ne güven oyunu kolaylıkla verse de re- form kanunlarını da aynı kolaylıkla ka- bul edip etmeyeceğini bilmiyordu. Fakat aman bir görev ve sorum- luluk hissiyle hareket ettiği takdirde Hü- kümetin işlerini yürütmek zor olmayacak. tı. Zira C.H.P. bugünkü haliyle Mecliste en aşağı bir hesapla ikiyüzün üstünde oyu kontrol etmekteydi ve bu sayıda (oyla kanunları geçirmek kabildi. Tâ ki, C.H.P liler devamlılık ve vazife görmek aşkında fire vermesinler. 1 İnönü bu görüşlerini C.H.P. Grubuna açık açık söyledi. Reformcu bir hükümet kurmak Türkiyenin acil ihtiyacıydı. Bu reformlar mutlaka yapılacaktı. UÜ halde paçaları şimdiden sıvamak ve sorumluluk- tan kaçmamak lâzımdı. C.H.P. Genel Baş- kanı arkadaşlarından kendilerine güvene- bileceği yolunda kesin teminat (alınca, Bağımsızlarla birlikte yola çıkmakta hiç bir ahzur görmedi. Programı için önce Mec- listen destek arayacak, bulursa işe girişe- cekti. Bulamadığı takdirde yapacağı şey, Meclisi mutlaka bir yeni seçime götürmek, ti. Ta çatlasa İsmet Paşayı ve C.H.Pyyi ir Milli Ko; alisyon veya «Bir tarafsız baş- kanlığını mümkün o patlak veren Kıbrıs M İnönünün ne kadar doğru görmüş bulunduğunu or- taya koydu. Şahıs meselesi G rup, Genel Başkanın reform progra- ını tasvip etmişti. Fakat bunu sü- rütmek üzere Hükümette yer alacak şa- hıslar konusunda milletvekilleri sesleri yükselttiler. Allah aşkına, kafiy- di bir takım fersude isimlerin, itibarları- nı kaybetmiş simaların, hep aynı adamla rın kabinede boy göstermeleri! İnönü de aynı fikirde olduğunu, yeni mesai arka- daşlarını seçerken ispat etti. Eskilerden sadece bir kaçını bazen bunların hakkın- da da Grupta haksız-itirazlar olmasına rağmen muhafaza etti. Yerini Kıbrıs İşi- ne borçlu Bakan, Feridun Cemal Erkin ol- du. Eğer Erkin bu fırsatı iyi kullanırsa ve politika hayatına daha iyi intibak eder- itiraz Ali İhsan Göğüş Sabreden derviş