28 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

28 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DIŞ Tayland 26'dan sonra şağıdaki yazı, bundan bir A süre önce Uzak Doğuda bir seyahat yapmış olan Başyazarı- Kong ve Formo- Taylandı da ziya- ret etmiştir. | Bugünlerde Dikta- tör - Başbakanı Mareşal Sarit hafaza edilebilecek midir.? Thanarat Ekibi altı yıldır, iktidarda bulunduğu- na göre birinci ihtimalin kısa bir va- denin-sonunda gerçekleşmesi fazla şa- şırtıcı olmayacaktır 1957'de Taylandın hakimi, Başbakan Mareşal Pibul idi. (o Pibul Songgram. arkadaşı Pridi Panomyong ile birlikte ilk 1932" darbesini yapan adamdır. Bu iki genç, o tarihlerde «Yabancı Mem- leketlerde Okumuş Siyamlı Aydınlar«ı temsil etmekteydiler. 1932'lerde Siyam GEZİLER lediler. Pridi idari teşkilâtın başına geçti, Pibul orduyu tuttu, ikisinin ara- sında Almanyada okumuş bulunan bir Albay, Ph'ya Bahol yer aldı. Bunlar eski bir Yargıtay Başkanını, Phya Ma- nopakorn'u Başbakan yaptılar ve Si- yamın idaresini ellerine (geçirdiler. 1932 ile 1957 arasındaki hükümet dar- beleri hep bu ekibin içinde cereyan, et- nliş, biri ötekini, öteki berikini işten uzaklaştırıp sürmüş, sonradan bu be- riki geri gelerek ötekini, tekrar devir- Tayland Kral Thanaratm ölümü üzerine dün- yanın dikkatini üzerinde topla- yan bu Pagodalar Memleketinin eğlenceli ve alâka uyandırıcı si- yasi oözettiklerini aşağıdaki ya- zda o bulacaksınız. 962'den 1963'e geçen senelerin a- besinin kahramanı Mareşal Sarit Tha- narat, kadınlara ve içkiye olan fazla düşkünlüğünün neticesi o si- rozdan öldüğünde çok kimseyi bir merak aldı: Tayland 27. darbenin mi arefesindedir, yoksa istikrar mu- ve Kraliçesi Başyazarımızla eşini kabul ediyor Bir uzak diyarda dostça kabul tam bir mutlakıyet idaresi altındaydı ve tahtta Kral Prajadhipok bulunmak- taydı. Pibul - bir askerdir ve Paris ya- kınındaki Fontaihebleau'da staj yap- mıştır - İle Pridi- sivildir ve o da Pa- riste okumuştur - memlekete döndük- lerinde etraflarına biraz taraftar top- ladılar ve kendilerine «Halk Partisi», adını takarak Krala bir ültimatom ver- diler. Ültimatomda memlekette meş- rutiyet, idaresine geçmesini istiyorlar ve bir takım reformlar talep, ediyor- lardı. Kral ültimatomu o kadar müsait karşıladı ve beğendi ki Pibul ile Pri- di kullandıkları kaba lisandan ve sert kelimelerden dolayı Kraldan özür di- miş ve böylece Siyam Tayland adını almış, İkinci Dünya Harbini geçirmiş bir takım reformlar yapılarak memle- ket daha bir ileri seviyeye (o nisbeten geçirilmiştir. İşte 1957'd e bu Pibul - Mareşal bir muştu Başbakandı. Üsküdara gider iken.. 0 gün Başbakan, son model özel Cit- roen'in içinde, hafta tatilini geçir- mek üzere bir sayfiye yeri olan Ban- gsaen'e gitmekteydi. Yolda, biraz mu- siki dinlemek üzere radyoyu açtı. İşit- tiği, müsiki yerine Mareşal Saritin bir hükümet darbesi yaparak iktidarı ele geçirdiği haberi oldu. Başbakan hemen AKİS/19