28 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

28 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Elâzığdan görünüş Su sesi, sancı mümkün olabilecektir. Keban te- sislerinin tek başına yıllık döviz kazancı ise 18 milyon 500 bin dolar olarak he- saplanmıştır. Bu hesaplardan da anla- şılacağı üzere, özellikle endüstriye olan büyük tesiri sebebiyle. Keban Barajının sağlayacağı faydaların başında üretimi gelmektedir. Türkiyenin 3 mil yar 500 milyon kilovat saatlik elektrik üretimiyle bu alanda dünyanın en geri kalmış ülkelerinden biri olduğu Tür- ü yılık oOüretim miktarı kilovat saattir göz- jının önemi İhtiyaç ve talep büyük bir süratle artmak- önüne alınırsa, Keban Bara çok daha iyi anlaşılır. her geçen yıl tadır. nındaki ta eiyan kilovat saatlik yeni üretim yapıl- ması ve gene her yıl en az Hirfanlı ka- pasitesinde bir barajın istihsale sokul- ması gerekmektedir. Öte yandan, Türkiyenin milli geli- rinde endüstri gittikçe daha çok önem kazanmaktadır. 1961 yılında endüstri gelirleri milli gelirin yüzde 23'üne teka- bül etmekteydi. 1970 yılında ise bu ora- nın yüzde 40'a ulaşacağı sanılmaktadır. Endüstrinin en çetin problemlerinden bi- rini de hiç şüphesiz, enerji, meselesi teş- Birinci 5 Yıllık Kalkın-" göre yüzde n terecektir. Çok süratli bir tempoya AKİS /78 SU SeSi, SU Sesi hip olan bu artış halen devam etmekte ve enerji ihtiyacının yüzde 67 sini çul- lanan kuzey - b minde kıntısı şimdiden İhtiyaçların karşılanması için yapılan e- tüdler Türkiyenin bilinen termik ve hid- ro - elektrik kaynaklarının hepsine teş- mil edilmiştir. Buna göre, sadece Kuzey -batı, Batı ve Doğu Anadolu enterkou- nekte enerji sisteminin 1978 yılındaki elektrik ihtiyaçları -9 milyar 700 milyon kilovat saati bulacaktır ki bunun karşı- lanması- için mevcut üretime ilâveten da- ha, meselâ 25 adet, Hirfanlı santralı bü- yüklüğünde, santral inşası gerekmekte- mik şekilde karşılanabilmesi ise, ancak Fırat nehri üzerindeki Keban Barajı ve santralı ile mümkündür. Bu sebeple, hiç değilse ilk üç ünitenin en geç 1970 ilk- baharına kadar hizmete girmesi zaruri- dir. Ayrıca, Kebanda üretilecek ucuz ve bol enerji bu bölgedeki, geniş bir me- talürji endüstrisini geliştirmek bakımın- dan da son derece önemlidir. Bakır, de- mir, krom, süperfosfat ve karpit olarak belirtilen bu endüstri dallarının kurulma- sı için takriben 100 milyon dolarlık bir yatırıma ihtiyaç vardır Türkiyenin döviz mu milyon dolarlık fayda temin edilmiş ola- aktır. Keban santralının hemen civarında übre Ima- kilovat saat enerjiye ihtiyaç vardır. sisin yıllık geliri 75 milyon lira olacak- tır. Keban Barajının bir başka alanda- ki önemi de sulama yönünde görülmek- tedir. Bilindiği gibi Türkiye yüzölçümü- yüzde 16 sı Fırat nehri havzasında gerekse mansabındaki henüz- tasarı halinde olan iki projenin. Karababa ve Karakaya ba- rajlarının gerçekleştirilmesi halinde Gü- neydoğu Anadolu bölgesinde o10 milyon dönümlük alanın —Bu alan Çukurova bölgesinin en azından üç misline tekabül etmektedir. sulanması mümkün olabi- lecektir. Bu ise milli gelirde, sadece ta- rım alanında 1 milyar 450 milyon liralık dir. Bu kadar büyük ihtiyacın en ekono-bir artış demektir.