28 Aralık 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

28 Aralık 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

II Piyes Gördüm " : "Lahmacun Sn yeti . NER Beli& Se Tiyatro : Karaca ll Sanneye koyan : Zeki Alpan, Dekorlar: Ali Dinç-Mehmet Gür- Bahri can. Işık : Nihat Dinç. Konu : Muammer Karacanın oynadığı oyunların konusunu özetlemek ko- lay değildir. Çünkü bu oyunlar, çevrildikleri eserlerle pekaz. ilgisi kalan ve çoğu zaman yerli aktüalitenin -yerli yersiz- aktarıldığı (oObir "kırkanbar" halini almaktadır. Ama bu sefer adapte edildiği italyanca komedinin "Fre- gonard Rezaieti" - ana hatlarını korumaktadır: yaptırmakta olduğu bir bi- nanın temellerinde "eski eserler" çıktığı için inşaatı durdurulan zengin, zen- gin olduğu kadar da zeki, bir müteahhit, başvurduğu "Turizm Genel Mü- dürlüğü"nde - ki aslında bu Milli Eğitim Bakanlığıdır -, kesenin ağzını aça- rak işlerini yoluna koyar. Hem öylesine koyar ki, kısa zaman sonra, İdare Meclisi azalığından başlıyarak, Genel Müdürlüğün başına geçer, borusunu dilediği gibi öttürmeye. Devlet adamlarıyla düşüp kalkmıya, Onlar adına "negociation"lar yapmıya başlar. Oyunun adına gelince: "Lahmacun Cum- huriyeti" Muammer Karacanın oynadığı Hasan Allah verdinin bir zamanlar bazı "işler" çevirdiği Yakın Şark memleketlerinden biridir. Bu da, oralar- da ikide bir patlak veren "ihtilâl'ler üzerinde kendisine türlü esprit'ler yapmak fırsatım vermektedir. Oynıyanlar : Sevim Girgin (Ayten), Naci Girgin (Naci Lafıbal) Muam- mer Karaca ln Allahverdi), Benan Fosforoğlu (Memduh Aldatır), Ay- şehur Sezen (Zer per), Asuman Arsan (Cennet), Ayşe Erman (Gaze- teci), Orhan Erdamar (Vekil) v.s. Beğendiğim : Muammer Karacanın, çok derlitoplu bir oyun - ve mükem- mel bir Kayseri şivesiyle - canlandırdığı taşralı kalantor çapkın, zeki ve nek- re iş adamı tipi. Yanısıra Sekreteri Aytende Sevim Girginin, karısı Cennet- de Asuman Arsanın, Seyfettin Aylavyuda Zeki Alpanın, karısı (o Gülsümde Müşerref Çapının, Memduh Aldatırda Renan Fosforoğlunun inandırıcı, sı- cak ve tempolu oyunları. Beğenemediğim : Seyirciyi güldürmekle beraber rahatsız da eden, çok beylik -belden aşağı- esprit'lere yer verilmiş olması. Sonuç : Muammer Karacanın zevkle oynadığı ve seyrettirdiği tatlı bir ovun. Bu mevsimin büyük ve sürekli sükselerinden biri olacağı, aylarca da afişte kalacağı şimdiden belli... Naciye FEVZİ Karaca Tiyatroda "Lahmacun Cumhuriyeti" Biberli mi biberli... Kordağın "Parmak Çocuk'"u B eşinci yerli oyun (Refik (Kordağ «Parmak uk» adlı bir komedisi- dir. Refik Kordağ, birkaç oyunu daha önce Şehir Tiyatrosunda oynanmış, birçok adaptasyonları da Karaca Tiyatroda sahneye konulmuş, tecrübeli bir yazar- ır. Yeni komedisini Vasfi Rıza Zobu sah- neye koymakta, başrolünü de oynamakta- dır. Zebunun yanısıra bu oyunda vazife alan sanatçılar şunlardır: Gülistan Gü- zey, Rauf Ulukut, İhsan Devrim, Ayşegül Devrim, Şehime Ertan, Cengiz Keskinkı- liç. Ağaoğlunun "Evcilik Oyunu" Itıncı ve son yerli oyuna gelince, bu da Adalet Ağaoğlunun yazdığı «Ev cilik Oyunu» dur. Tunç Yalmanın sah- neye koyduğu piyeste Nedret (Güvenç, Muhip Araman, Saime Araman, Kadri Ögelman, Reha Kıral ve Gül Vergon başlı- ca kişileri canlandıracaklardır. Bertold Brecht | stanbul Şehir Tiyatrosunun hazırla- makta olduğu iki tercüme oyunda» biri —birkaç yıl önce provaya (koyup kaldırdığı o Bertold Brecht'in «Sezuan'- ın iyi İnsanlar» adlı oyunudur. Beklan Alganın sahneye koyduğu bu oyunda belli başlı kişileri Ayla (Algan, Samiye Hün, Zihni Rona, ka Andaç, Ertuğrul Bilda, Turnan Gökel Hümâ- sah Göker, Erden Ener, Birsen Kaplançı, Özdemir Han, Fethiye Gy Süleyman Çevik canlandırmaktadırla .. ve Pirandello kinci tercüme oyun ise. Luigi (o Pi- randello'nun «Altı Kişi Yazarını Arı- yor» adındaki ünlü piyesidir. Hüseyin Ke- mal Gürmenin sahneye koyduğu «Alt Ki şi» de en önemli rolleri Hüseyin Kemal Görmen, Bedia Muvahhit, —Şehir Tiyat rosuna tekrar dönmüş olan— Cahide Sonku, Müfit Kiper, Nezihe Becerikli, Pe- rihan Tedü, Kemal Ergüvenç, Celâl Bal- kır, Melâhat Hasanoğlu ooynayacaklar- dır. Otuz yıl sonra yemden Tepebaşı sah- nesine çıkmaya hazırlanan «Altı Kişi...» nin, bu kuvvetli kadroyla, bu sefer se- yirciden lâyık olduğu geniş ilgiyi görece- ği umulmaktadır. DEVİNTES Ticaret ve sanayi koll.şti KLİŞE ATÖLYESİ Rüzgârlı Sok. No: 15 Tel: 1134 57 , (AKİS — 718)