1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

mekli General Tekin Arıburnu, avu- kat Agop, Binyat, gazeteci Sami Kır- dar, avukat Fethi Başak ve 70 yaşın- dan sonra daha çok hastalıklarını kendine dert edinmiş olan (Profesör Behçet Sabit Erdurandır. o Müracaat mühletinin sona ermesine bir gün ka- la, DP devrinde DDY Genel Müdür- lüğünde yürüttüğü garip icraatla şöh- ret yapan Safa Yalçukun adaylığından da bahsedilmeğe başlanmıştır. AP li- derlerinin, Ispartadan adaylığını ko- yacağını ilân ettikleri Aydın Yalçın- dan ise herhangi bir ses çıkmamıştır. “İstanbulun orta yeri sinema" pigünlerde İstanbuldaki Toptaşı Ce- zaevinin bir koğuşu gelinlik kızlar gibi hâbire süslenmektedir. Duvarlara en pahalı cinsten plâstik boyalar sü- rülmekte, banyo daireleri lüks bir hale getirilmektedir. £ Bu koğuşun sevinci boşuna değildir. Bir kere koğuş sa- kinlerinden Mükerrem Sarolun, mali durumu, bazı matbaalarının tekrar ge- lir getirmeğe (başlaması ile, eskisine yakın bir yükselme göstermiştir. İkin- cisi ve daha önemli olanı ise koğuş sakinlerinden ikisinin yakın akraba- ları, büyük bir ihtimalle, ara seçimle- ri sonucu İstanbul osenatörü olarak Parlâmentoya gireceklerdir. adaylığı için A.P. ye müracaat eden- lerden Yekta Kazancıgil, Mükerrem Sarolun eniştesidir. Adaylardan Meh- met Yardımcı ise aynı koğuşta ceza- sını çekmekte olan Celâl Yardımcının kardeşidir. Genel Merkezin direktif- lerine pek kulak asmayan eski DP'li- lerin ellerinde tuttukları İstanbul AP verdiği kulaktan (okulağa söylenmek- tedir... İstanbul, ara seçimleri dolayısıyla AP içinde beliren mücadele bakımın- dan gerçekten ilginç bir görünüş ka- zanmıştır. Yoklamalar arefesinde, Ge- nel Merkezin etkisi bu ilde sıfıra doğru yaklaşmakta, kurada kaybeden AP İs- tanbul senatörleri ile yeni adaylar ara- sındaki mücadele o sertleşmektedir. İl Başkanı ve senatör aday adayı Nuri Erogan, yoklamalara müessir olmak için Genel Merkezde büyük öfke ya- ratan bazı tüzük dışı kararlar alma- ga teşebbüs ederken, eski devrin fi- lizlendirdiği bazı iş adamları tarafın- dan desteklenen adaylar, teşkilât üze- rinde harıl harıl çalışmaktadırlar. Bu arada, gecekonducu senatör Rı- fat Öztürkçinenin mücadele şekli hak- kında ilginç, bir haber yayılmaktadır. Söylentiye göre yalnız yeni adaylara değil, üç yıldır beraber senatör olarak çalıştığı partili arkadaşlarına karşı da mücadele bayrağını açmış olan Öz- türkçine, son günlerde harıl harıl ba- zı resimleri teksir ettirip dağıttırmak- tadır. Bu resimlerden birinde AP İstan- bul senatörü Şevket Akyürek, Başba- kan İnönünün elini öperken görülmek- tedir ve AP'nin seçim usüllerinden an- layanlar (o Akyürekin böylece şansını kaybedebileceğini söylemektedirler. Kurada kaybedenlerden ermeni a- sıllı senatör oBerç Turanın da seçim şansının çok azaldığı haber verilmek- tedir. Bu hükme varanlar, İstanbul ermenileri arasında (Berç Turandan daha çok sevilen ermeni patriğinin hususi kâtibi Agop Binyatın adaylığa müracaat etmesini sebep olarak ileri sürmektedirler. İstanbulda, (Celâl Bayarın yakını Özel Şahingiray dışındaki (o kurazede Turhan Feyzioğlu İhtiyatlı tahminler senatörlerin tekrar (o seçilme şansları görülmemektedir. Hatta siyasi çevre- lerde, AP taraftarı gazetelerin, bu ta- lihsiz senatörlerin (o adaylıklarını tak- dim ederken "eski senatör" sıfatını kullanmaları bile manidar karşılan- maktadır. AP'li gazetelerin bu tutumu- nu kehanet olarak kabul edenler var- dır. 3 Mayıstaki yoklamalardan sonra, AP Temsilciler Meclisi, kazanan aday- ların durumunu (o incelemek üzere 5 Mayısta toplanacaktır. Kuruluş şekli itibariyle Genel Merkezin hakimiyetin- de olan Temsilciler Meclisinin, teşki- lâtın seçtiği bazı adayları veto etmesi halinde büyük (gürültülerin çıkması, hatta bazı yerlerde bölünmelerin ol- YURTTA OLUP BİTENLER ması beklenmektedir. Meselâ İstanbul İl Başkanı Nuri Eroganın aday yokla- masını kazandığı takdirde mutlaka ve- to edileceği (o belirtilmekte ve bunun in sonuçlar tahmin edileme- mekte AP kurmayları ve tahminleri Alin yöneticileri o arasına giren Mehmet Turgut, AKİS muhabiri- nin, seçim neticeleri hakkındaki soru- sunu bu hafta şöyle cevaplandırdı: 50 senatörlükten 30'unu alırız. Bu da maksimum bir tahmindir!" Mühendis unvanını taşıyan ve bu- nun gerektirdiği titizliğe sahip oldu- Şunu ispat etmek isteyen Mehmet Tur- gut gülerek devam etti: "— Bizimkisi mühendis tahmini. 1961 seçimlerinde Kâmuran Evliyaoğ- lu AP'nin 265 milletvekilliği kazana- cağını, Nuri Beşer ise 220'nin garanti olduğunu söylemişlerdi. Ben ise 182 dedimdi. Benimki, eksiği ile doğru çık- İle rgut bu sözleri ile - bilmeden - AP'ni nin 1961'den beri pek değişmediği- ni ortaya koymuş olmaktadır. Çeşitli kafalardan çeşitli seslerin çıktığı AP, 1961'de ne ise bugün de akordsuzluk bakımından odur: Mehmet Turgut, 50 senatörlükten en fazla 30 senatörlük beklerken, par- tinin seçimden sorumlu Genel Başkan Vekili Faruk Sükan 40'a kadar yük- selmiş. Saadettin Bilgiç ise en aşağı 35 senatörlüğü kendi partisinin kaza- nacağını söylemişti AP'lilerin İstanbul seçimleri ile il- gili tahminleri ise, 6 senatörlüğün kendileri, 4 Senatörlüğün de CHP ta- rafından alınacağıdır. - AP'li senatör Hüseyin Kalpaklıoğlunun tahmini ise, 7 AP,3 CHP'dir. -Garp cephesindeki sükünet (ÇHP'lilerin tahminleri (o AP'ninkiler kadar çeşit arzetmemekte ve o ka- dar yüksek tutulmamaktadır. CHP'li- ler, ara seçimlerinde 18 ile 25 arasın- da senatörlük kazanacaklarını söyle- mekte, İstanbul hakkındaki tahmin- lerini ise "5 AP, 4 CHP, | CKMP veya 4 AP, 4 CHP ve 2 CKMP." şeklinde ifade etmektedirler. CHP'de aday müracaat süresi 30 Nisanda tamamlanacaktır. CHP Genel Merkezi, bu tarihe Okadar adayların kendisine bildirilmiyeceğini ve bu se- beple AP gibi erken açıklama yapmak imkânına sahip olmadığını ifade et- mektedir. Disiplinli bir hüviyete sahip olan CHP'de adaylık mücadelesi daha sessiz ve gürültüsüz yürümektedir. Bu- güne kadar tek sızıltı, kurada kaybe- den senatörlerden Osman Cevdet Er- kutun CKMP'den istifa ettikten sonra AKİS/15