1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİSİN YAZI SERİSİ : 9 Yunanlıların İlim Adamı Avı H kimse Eski Yunanı, Yeni Yunanistan kadar istismar etmemiştir. Avrupa medeniyetinin temelinde (o yatan Eski Yunandır. Yeni Yunanistan bunu, XIX. ve XX Asırda güttüğü ellenizm davasının bayrağı yapmış ve uzun asırlara ötesinde kalan bir devri kendisine propa- ganda silâhı edinmiştir. Bir toprak üzerinde milâttan önce yaşayan insanlarla milâdın XX. asrında yaşayan insanlar arasında hiç bir münasebetin (bulunmayacağı aşikardır. Nitekim bugünün ei ile Perikles devri- nin atinası arasındaki fark ak ile kara arasındaki fark kadar büyüktür. Buna rağmen ni batılı, iki kavmin de "yunan" adını taşıması neticesi bu farkı görmemiş veya görmezlikten gelmiş, yunan davalarının bedavadan sa- vunucusu olarak ortaya çıkmayı adeta avrupa medeniye- tine karşı bir şeref borcu saymıştır. 1919-20 yıllarında Venizelos ve onun kurduğu büyük propaganda mekaniz- ması bu histen faydalanmıştır, bugün halâ yunanlılar aynı telâkkileri kullanmak gayretindedirler. Bu O gayret- lerin netice vermediğini söylemek imkânı yoktur. Gerçi gerçekler en sonra hep galebe çalmaktadır ama bir geçi- ci an Yeni Yunanistanın Eski Yunanı istismarının yu- nan davalarına geniş faydalar sağladığını kabul etmek lâzımdır. Yunan sempatizanı âlimler n A : : Avrupada ellenizmin en hararetli savunucuları daima üniversite çevrelerinden çıkmıştır. Bunun sebebi üni- versite çevreleri mensuplarının halden ziyade tarih için- kân yoktur. Düşünmek lâzımdır ki Lloyd George gibi bir adam, siyaset zaruretleri ne olursa olsun, Venizelosu Pe- rikles ile kıyaslamaktan geri kalmamıştır. Son derece realist olması gereken bir ingiliz başbakanı bu kıyasla- mayı yapınca, ömürleri kitaplar arasında geçen ve "yu- nan" denilince hep Eski Yunanı hatırlayan ilim adam- larının Atinadan yana vaziyet almalarında şaşılacak ne vardır ki?. Bundan dolayıdır ki 1919-20 yıllarında Atina dünya çapında bir kandırma kampanyasına giriştiğinde bilhassa Parla ve Londra üniversitelerinin ellenizm aşığı çevreleri Venizelosun değirmenlerine su taşımışlardır. Bazıları bedava, bazıları parayla... Bazıları bir nok- tadan sonra isyan edip kamp değiştirerek, bazıları inat- larında ısrar ederek ve yeminli türk düşmanları olarak hizmet yaparak.. Bu sonuncuların tipik misali Londra Üniversitesinin meşhur King's College'inin rektörü | Dr. Burrows'tur. Ancak Venizelosun ilim çevrelerinde, Dünün avantajlarına rağmen fazla talihli olmadığı şuradan bellidir ki bu yunan hayranı ilim adamı 14 Mayıs daha 52 yaşındayken - yani Venizelosa daha çok hizmet yapacak yaştayken - ölmüştür Bir ellenizm yuvası Kine's College 1919-20 yıllarında Londrada ellenizmin yuvası olmuştur. Rektör Dr: Burrows oYunanistanın Osmanlı delegeleri Sevr Andlaş masını izmalamaya gidiyorlar Londra Elçisi ile daimi temas halinde kalmış ve direk- tiflerini doğrudan doğruya Venizelos veya onun Dışişleri Bakanı Politisten almıştır. Dr. Burrows'un bu çeşit el- lenizmden i menfaat sağlayıp sağlamadığı hu- susunda bir şey söylemek mümkün değildir. Ama en iyi ihtimalde - yani King's College'in rektörü için en iyi ihtimalde - yunanlılar bu ilim adamının Eski oYunana olan mn geniş ölçüde istifade etmişler ve bir âlimi tam bir politikacı haline getirmişlerdir. Zaten pa- pazlarla ilim adamlarından politika kuklaları yaratmak yunanlıların daima marifetlerinden biri olmuştur. King's College rektörünün yunan propagandasını ta üniversite içinde yapmasının vasıtasını konferanslar teş- kil etmiştir. Dr. Burrows'un tertibiyle her yıl College'de konferanslar verilmiş ve maksatlı hatipler, Eski Yunan- dan bahsetmek bahanesiyle Yeni Yunanistanı, hatta Ve- nizelosun politikasını ve Atinanın Anadolu (macerasını övmüşlerdir. Bu konuda College'in rektör muavini H.G. Atkins'in Londradaki yunan elçisine yazdığı ve şimdi açıklanmış bulunan şu mektup son derece ilgi çekicidir: "5 Nisan 1919. Azizim efendim, adetimiz veçhile King's College'de, önümüzdeki üç aylık ders devresi için tari ve modern yunan bölümlerinde önemli açık konferanslar tertiplemekteyiz. Önümüzdeki üç aylık devrede verilecek dersin konusu şudur: Krallığın kuruluşundan beri mo- dern Yunanistanın tarihi. 26 Mayıs Pazartesi günü Mr. AKİS/17