1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

lir ki, bütün dünyada en ziyade nüfus artışı olan memleket Türkiyedir, bu sebeple "Population Council" mem- leketimizi çok ilgi çekici bulmakta ve burayı âdeta bir lâboratuvar telâkki etmektedir. Ekonomimizin de kaldıramıyacagı bir güçte olan bu nüfus artışı mese- lesini inceleyen seminerin açılışı Be lediye Sarayında olmuş, bilahare çalış- malar Hukuk Fakültesine intikal et- miştir. Saat 9-12 ile 14-17 arasında yapı- lacak seminerlerde | şimdiye adar memleketimizde uygulanmayan bir sis- tem uygulanmış, konuşmaların ingi- lizce ve türkçe olması, ayni zamanda kulakla dinlenmesi temin edilmiştir. İkinci yapılacak seminer, konusu 3-15 Ağustos tarihleri arasında tertip lenmiş olan iktisadi kalkınma ile, ilgili tarım meseleleridir. 1964 yılının büyük yıllık semineri tarım problemleri konusunda yapıla- caktır. Bu seminere 10 yabancı uzman gelecek, memleketimizden de 12 uzman katılacaktır. Seminerde birinci ohafta iktisadi kalkınmanın sosyal (o yönleri incelenecek, ikinci haftada zirai kal- kınma araçları ele alınacaktır. Toprak reformuna ve tarım ile ilgili endüst- rinin gelişmesindeki bağlantılara has- saten önem verilecektir. Yayın olarak, İktisadi Kalkınma- nın Sosyal Meseleleri, Sermaye Piya- sası, Türkiyenin Nüfus (o problemleri ve iktisadi Kalkınma ile ilgili Tarım Meseleleri, Sanayide Yatırım ve Ser maye Terakümü kitabına ilâve olarak basılacaktır. Yönetim Kurulu, bu arada, araş- tırma olarak, bilhassa iki üç konu üzerinde önemle durmağa karar ver- miş bulunmaktadır. - Bu konulardan biri - ve belkide en önemlisi - Türki- yede devletçilik ve özel teşebbüs ko- nusunun ilmi açıdan incelenmesi ve hakikatlerin tarafsız bir kurul Ootara- fından umumi efkara intikalidir. Türkiyede bir özel sektör - Devlet sektörü münakaşasının başlangıç tari- hini kesin surette tespit etmeğe bile imkan yoktur. Bu münakaşa oldum olası sürüp gider. Fakat ne özel sek- törü yenip de devlet sektörünü tutan ların, ne de aksi tezi savunanların ile ri sürecekleri ilmi hiç bir doküman ve doneleri yoktur. Kısacası, herkes ni- çinsiz olmak şartile kendi tezini sonu- na kadar savunmakta kararlıdır. Bu sebeple konuya objektiv açıdan baka- cak uzmanların her iki sektörün du- rumunu ve memleket ekonomisindeki yerini tespit etmeleri çok faydalı ola- caktır. Ele alınacak öteki meseleler B” diğer mesele ise, Türkiyenin dış tediye muvazenesi ve turizm konu- larıdır. Bu husus, bilindiği üzere, çe- şitli vesilelerle ele alınmış ve sayısız incelemelere konu teşkil etmiştir. Bu- nunla beraber, dış tediye muvazenesi- nin gayriresmi bir teşekkül tarafın dan ele alınması memlekete muhak- kak ki yeni ufuklar açabilecektir. Bu arada araştırma konusu yapı- lacak meselelerden birisi de, Türkiye- de Eğitim davasıdır. Dış uzmanlar ta- rafından da yapılacak olan bu araş- tırmalarda hem eğitim dâvamızın de- rinlemesine incelenmesi kabil olabile- İŞ ALEMİ cek, hem de bilhassa Hindistan, Mek- sika vesaire gibi az gelişmiş mmemle- ketlerde eğitim dâvasının ne şekiller- de halledilebildiği üzerinde durulacak ır. Ekonomik ve Sosyal Etüdler Kon- ferans Heyetinin araştırıma konusu olarak ele almış bulunduğu mesele- ler hakikaten çok değişik ve entere- san bir mahiyet arzetmektedir. Me- sela toprak reformu, sendikaların top- lumdaki rolü, gelir dağıtımı ve vergi politikası, demokratik düzende basın, bir sosyal müessese olarak din ve di- nin devletle münasebetleri, köy kal- kınması, sosyal müessese olarak Ki lumumuzda siyasi partiler . . Görüldüğü üzere Ekonomik ve Sos- yal Etüdler Konferans Heyeti, oçok önemli ve çok değişik konuları araş- tırma faaliyetine girişmiş bulunmak- tadır. Bu konulardaki araştırmalar bitirildikten sonra her biri için ayrı ayrı seminerler tertiplenecektir. (AKİS — 916) AKİS3I