1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER derhal CHP adaylığı için müracaatta ağ Kütahya ( teşkilâtından gelmi il teşkilâtına CHP adaylığı için müracaat edenler arasında eski Sağlık Bakanı Suat Seren, eski İstan- bul İl Başkanı Ekrem Özden, Fethi Atanç, Mebrure Aksoley ve İl İdare Kurulu üyesi Abdullah Vehbi Uğur yer almaktadırlar. Bu Ma aliye Bakanı Ferit Melenin Vanda seçime gireceği haber verilmektedir. Genel Sekreter Vekili Turhan Fey- zioğlu Avrupa Konseyinden döndükten bir gün sonra CHP'nin seçim hazırlık- ları ile ilgili olarak AKİS muhabirine şöyle dedi : "— Seçimlerin ön hazırlıkları ta- mamlanmıştır. Yoklamaların intizamla cereyanı için bütün tedbirler alınmış ve 26 ile Merkez görevlisi olarak git- mek üzere milletvekili ve senatörler görevlendirilmişlerdir. Seçim beyanna- memiz tamamlanmak üzeredir. Diğer propaganda malzemesinin çoğu hazır- dır. Ara seçimi CHP'nin Senatodaki sandalye sayısını arttıracaktır. Seçim mücadelemiz Atatürk ilkeleri, reform- lar, devlet idaresinde maceradan u- zak, ciddi ve plânlı hareket, vatandaş- lar arasında husumet yaratmamak ve CHP'nin, halka vaadettiğini yerine ge- tiren sözünün eri bir parti olduğunu anlatmaktır. Feyzioğlu bu demeci verirken, AP Genel Başkanı Ragıp Gümüşpala yâver-i hası Şinasi Osma ile Ege böl- gesinden İstanbula doğru bir propa- ganda gezisine devam etmekte idi. Bu gezide iktidarı dilden düşürmiyen Gü- müşpala, bir yerde yaptığı konuşmada da Şinasi Osmayı "Türkiyenin Clay'ı > ilân etti. Ancak Osmanın, Clay'in iki ünlü özelliğinden odövüşkenlik ve pa- lavracılık- hangisine sahip olduğunu açıklamadı. Bu arada, Gümüşpalanın gezi yap- tığı bölgede bulunan bir ilde AP'liler şu i ipöpegandAyı yaymaktaydılar: Bal Kasım Gülek Halk Par- üsinden ayrılır ayrılmaz Allah kendi- sine iman nasip etti ve Gülek hac fa- rizesini yerine getirdi!" Meclis İş çok, vakit yok Milis ve Senato, bayram tatilinden sonra haftanın başında salı günü tekrar toplandı. Ancak tatilden sonra girilen bu çalışma devresi, önümüzde- i Senato ara seçimleri dolayısıyla u- zun sürecek değildir. Bu yüzden bayram AKİS/16 öncesinde (o Millet Meclisi ve Senato emi beliren şişkinliğin bu kısa devrede önlenmesi pek mümkün görülmemektedir. Geciktirildikleri her gün bütçe a- çığını bir miktar daha arttıran vergi reform tasarılarının Meclisteki görüş- meleri (oOhenüz tamamlanmamıştır. Bugüne kadar ancak Zirai Gelir Ver- gisi Kanun Tasarısı ile Vergi Usul Ka- nununda yapılacak değişikliklerle il- gili tasarı Meclisten o geçirilebilmiştir. Bina Vergileri Kanun Tasarısı ile il- gili görüşmelere salı günü başlanmış- tır. Öte yandan Meclislerden bir türlü çıkarılamıyan 21 Mayıs sanıklarının cezalarının onaylanması işi uzamakta- dır. Sıkı yönetimin bir çok defa uza- tılmasından şikâyet eden parlamenter- lerimiz, uzanma sebebini, kendilerine düşen işi bir an önce tamamlıyarak orta, ldmiş değillerdir. Anaya- sanın, iki yıl içinde çıkarılmasını Z0- runlu kıldığı kanun tasarılarının bir kısmı hâlâ gündemde beklemektedir. Siyasi Partiler Kanun Tasarısı madde- lere kadar gelindikten sonra. AP'nin bilinen tutumu ile görüşülemez hale getirilmiştir iki yıl içinde çıkarılması gereken tasarılardan özel okullar ka- nun tasarısı, devlet personeli meslek teşekkülleri kurulması hakkındaki ta- sarı, disiplin mahkemeleri kurulması ile ilgili tasarı da hâlâ beklemektedir Fuad Sirmen Bismillah! Bu arada AP'li Tahsin Demiray ve ar- kadaşları tarafından türk-yunan mü- nasebetlerinin tümü hakkında Meclis- te genel görüşme açılması için verilen bir önerge vardır. Haftanın ortaların- da, Çarşamba günü Mecliste bu öner- genin 5 Mayıs Salı gününden itibaren görüşülmeye başlanması karar altına alınmıştır. Yine Meclis gündeminde bekleyen ve gümrük tarifelerinde değişiklikler yapılmasını öngören bir tasarı vardır ki bu, Amerikan İktisadi Yardım Ku- rulu Başkanı Van Dyek'in giderayak hatırlattığı en önemli o problemimiz "dış tediye dengesizliği"ni her gün art- tıracak niteliktedir. £ İthalâtçılarımız gümrük tarifelerinde bu kanunla vu- kubulacak seviye yüksekliği, yürürlüğe girmeden liberasyon vasıtası ile mem- lekete harıl harıl mal sokmakta âdeta yarış etmektedirler. Çare aranıyor Haftanın başında (o Pazartesi günü Başbakanlıkta Başbakan İsmet İ- nönü, Başbakan Yardımcısı Kemal Sa- tır ve Millet Meclisi Başkanı Fuat Sir- men üçlü bir toplantı yaptılar. Bütün bu ciddi ve acil problemler enine bo- yuna görüşüldü. o Toplantının ertesi günü Millet Meclisi Başkanı Fuat Sir- men tarafından partilerin grup başkan vekilleri, Meclis Başkanlık Divanı ile ortak olarak toplanmaya çağırıldılar. Ko i çalışmasını sağlıyacak tedbirler üze- rinde partilerin bir mutabakata var- ması idi. Toplantıdan bir gün önce Millet Meclisi Başkanı Fuat Sirmen. AKİS muhabirinin, alınması muhte- mel tedbirlerle va sorusuna cevap olarak şöyle dedi — Prensip olarak Mayıs ortaların- ön, muhismele 14 Mayıs günü Mec- lislerin Senato ara seçimi için en az 9 Hazirana kadar devam edecek bir tatile girmeleri gerekmektedir. Bunun mânası, önümüzde iki haftalık bir za- manın kaldığıdır. Biz, Başkanlık ola- rak, bu süre içinde iyi bir çalışma sağ- lanması için tedbirler arayacağız. Partilerin grup temsilcilerinin katıla- cağı toplantıda mutabakat sağlanma- sı için gayret edeceğiz. Meclisler bu kı- sa zaman içinde haftada beş gün ça- lürse bir netice sağlanabilir." Sirmen, bu süre içinde vergi tasa- rıları ve türk-yunan münasebetleri ile ilgili genel görüşmenin tamamlanabi- leceği kanaatindedir.