1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

MUSIKi Haberler Önceki hafta Cumartesi günü veri- len bir Üniversite ve Halk Kon- serine kemancı Ayla Erduran da s0- locu olarak katıldı ve Çaykovskinin re majör konçertosunu çaldı. Ama ne var ki, konser dâvetiyeli olduğu, ba- sın mensuplarına ve hele müzik yazar- larına davetiye göndermek ise Cum- hurbaşkanlığı (o Senfoni Orkestrasının yeni seçilen Yönetim Kurulunun aklı- na gelmediğinden, bunu izleyebilmek mümkün olmadı. Durumu Yönetim Kurulunun ikinci Başkanı Ayhan Er- mana anlatıp yakınan AKİS yazarı da kendisinden ters bir karşılık aldı! Bayramların araya girmesiyle hemen hemen hareketsiz geçen bir haf- tadan sonra 29 Nisan Çarşamba ak- şamı oOAlman Kütüphanesinde viyo- lonselist Micu Szigeti (o piyanist Nils Kayser eşliğinde bir resital verdi. Prog- ramda Boccherini, Brahms, Martinu, Bartok ve Debussy'den parçalar vardı. Münihli çalgıcılar Sabırla koruk helva Konseri verenler : Münih Eski Müzik Stüdyosu sanatçıları : Andrea von Ramm (Alto) Nigel Rogers (Tenor), Sterling Jones (Viel), Johannes Fink (Viyola da Gamba), Thomas Binkley (Lüt). Tertipleyen : Türk - Alman Kültür İşleri İstişare Kurulu. Konserin yeri : Alman Kütüphanesi, Günü : 23 Mart 1964 Pazartesi, Saat 2030 da. Program : XIII. yüzyıldan XVIII. yüzyıla kadar uzanan sürede Almanya İngiltere, Fransa, Portekiz, İspanya, İtalya halkının söyleyip çaldığı aşk, kahramanlık ve lirizm ifade eden çeşitli şarkılardan meydana geliyordu. Konserin özellikleri: Ankaraya, hattâ genellikle yurdumuza, şimdiye- dek bu kadar ilginç bir müzik topluluğunun gelip konser vermediğini söy- lesem hiç de ileri gitmiş olmam... Bu yönden herşeyden önce konseri ter- tipleyenlere övgülerimi sunmalıyım. ppoikn. özelliği, yam ke yedi yüzyıl ötelerden, hem de asıl- larına uygun nekleri sunmasıydı. Titiz bilimsel ça- lışmalar, ceki resim ve sanat arşivlerinde yapılan araştırmalar sonunda elde edilen ölçülere uygun olarak meydana getirilen tarihsel müzik âletleri- nin, yine büyük çabalar sonunda kusursuz, denecek bir şekilde çalınacak kerteye gelinmesiyle bu imkâna ulaşılmıştır. Beğendiklerim : Konserin bütünü büyük bir başarıydı. Bu başarıyı sa- dece münihli çalgıcıların değil, onlarla birlikte çalışan sanat tarihi, müzi- koloji ve benzeri konulardaki uzmanların ortak başarısı olarak anlıyorum. Bir kere bu kadar metodlu ve gösterişten uzak bir çalışma yaptıkları için! sonra, böyle orijinal bir konuyu işlemek yolunu tuttukları için! Münihli çalgıcılara gelince, hepsi yaptıkları işi iyi anlamış, önemini, zorluklarını kavramış sanatçılar. (o Birazcık laübaliliğin dinleyici üzerinde yapılan işin bir komedi olduğu izlenimini yaratacağını ve işin ciddiliğini hemen kaybettireceğini bilerek büyük bir titizlik gösterdikleri belli oluyor. Hele içinde bulunduğumuz atom ve feza düşüncesinden trubadurlar çağına geri dönüşün, bir an için bile olsa, nekadar güç bir iş olduğu düşünülürse bu övgülerime hak verileceğinden eminim. Özellikle, alto Andrea von Ramm, tenor Nigel Rogers, viel'ci Sterling Jones'un övgüye en başta hak kazan- dıkları da muhakkak Beğenmediğim : Sadece bir tek konserle yetinilmesi ve bu yüzden birçok meraklının bu orijinal ve başarılı topluluğu dinlemekten mahrum kalması- ır. Sonuç : Münih Eski Müzik Stüdyosu çalgıcılarının konseri bu mevsimin daima hatırlanacak çok özel ve kendisine has sanat kişiliği taşıyan bir şö- leni oldu ve gereken büyük ilgiyi de ankaralı sanat severlerden gördü. Daniyal ERİÇ AKİS/33

Bu sayıdan diğer sayfalar: