1 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

1 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

I. T.I. Mili Merkezi toplandı Kısaca 1. T. 1 diye anılan Milletler- arası Tiyatro Enstitüsünün (o Tür- kiye Milli Merkez Heyeti, yılık top- lantılarından ilkini 28 Nisan salı sabahı Ankarada, Unesco Milli Ko- misyonu binasında yapmıştır. Muhsin Ertugrul, İ. Galip Arcan, Cevat Feh- mi Başkut, Cevat Memduh Altar, Ah met Kutsi Tecer, Lütfi Ay, Ahmet Mu hip Dranas, Bedrettin Tuncel, Mahir Canova, Cüneyt Gökçer ve Nüvit Öz- doğrunun katıldığı toplantıya Ahmet Kutsi Tecer başkanlık etmiştir. Milli Merkezin 1963 yılı faaliyet ra porunun okunduğu toplantıda, özellik- le Muhsin Ertuğrulun geçen Haziran ayında katıldığı 1. T. 1. X. (Varşova) Kongresi hakkında verdiği rapor üze- rinde durulmuştur. Milli Merkez Genel Kurulu ayrıca şu teklif ve temennilerde o bulunmuş- tur: Tiyatro faaliyetimizi yabancı sa- nat çevrelerine aksettiren ve ilk sa- yısı 1962 sonunda çıkarılmış olan "The ater in Turkey" adlı ingilizce ve fran- sızca yıllığın, 1963-64 faaliyetini içine alacak ikinci sayısının 1965 yılına ka- dar çıkarılması, ingilizceye çevrilmekte olan Ahmet Kutsi Tecerin "Köşebaşı" adlı oyununun da aynı tarihe kadar yayınlanmasının sağlanması, 1. T. |. kongrelerine bundan sonra daha çok sayıda delege gönderilmesine çalışıl- ması. "Şezuan'ın İyi İnsanı" adlı oyu- nun İstanbul Şehir Tiyatrosundaki temsili sırasında çıkarılan (o hâdisede olduğu gibi, tiyatro sanatına o yönel- tilen gerici müdahale hareketleri kar şısında İcra Komitesinin gerekli pro testolarda bulunması, İstanbul Şehir Tiyatrosunun tarihi binasını içine alan Tepebaşındaki arsanın (İstanbul Belediyesince Vakıflar Genel Müdür- lüğüne satıldığı yolundaki söylentilerin tahkiki ile, gerçekten o böyle bir satış varsa Tiyatro binasının yıktırılmama- sı ve bir müze halinde muhafazası için ilgili makamlar nezdinde gerekli müracaat ve teşebbüslerin (yapılması artan hizmetler ve giderler karşısında gelir kaynaklarının artırılması yolun da ciddi gayretler sarf edilmesi. Daha sonra süresi biten üyeler ara sında çekilen kura sonunda (o Muhsin Ertugrul, Mahir Canova, Aydın Gün, Haldun Taner, Adalet Ağaoğlu, Hal- dun Dormen, Seniha Bedri Göknil ve Adnan Saygunun üyelik sıfatlarını kaybettikleri anlaşılmış, bu (o suretle açılan sekiz üyelik için yapılan seçim sonunda ise ilk beş kişinin oyeniden Milli Merkez üyeliğine ( getirildikleri, geri kalan üç üyeliğe de tiyatro eleş- tirmecisi Metin And ile Devlet Tiyatro- su dekoratörlerinden Refik Erenin ve İstanbul Şehir Tiyatrosu rejisör ve sa- natçılarından Tunç Yalmanın seçil- dikleri görülmüştür. Naciye FEVZİ Oyun : "Julius Caesar", (Tragedia, 3 bölüm) Yazan : William Shakespcare (1564-1964). Çeviren : Nureddin Sevi Tiyatro : Devlet YAŞI (Büyük Tiyatro). Sahneye koyan : Cüneyt Gökçer. Müzik : Nevit Kodallı. Dekor: Refik Eren. Kostüm : Hâle Eren. Işık : Nuri Özakyol. Konu : Can çekişmekte olan eski Lâtin Cumhuriyetinde başgösteren ik- tidar kavgasının hikâyesi. Şhakespeare'in oyunu başlıca iki olay etrafında gelişmektedir: Caesar'ın diktatörlüğüne isyan edenlerin, Romanın hürriye- tini korumak kaygusuyla, onu ortadan kaldırmak için birleşmeleri, ve Cae- sar'ın öldürülmesiyle beraber onu öldürenlerin de biribirlerine düşüp teker teker yokolmaları... Oynıyanlar : Şahap Akalın (julius Caesar), Savaş Başar (Octavius), Halük Kurdoğlu (Antonius), Süha Tuna (Lepidus), Atilla Eldem (Pubilus), Ali Algın (Popilius), Baykal Saran (Brutus), Bozkurt Kuruç (Cassius), Erol Kardeseci (Casca), Mustafa Yalçın (Trebonius), Asuman Korad (Ligarius), Coşkun Kara (Decius Brutus), Aktan Günalp (Metellus Cimber), Tugay Aktüre (Cinna), Raik Alnıaçık (Marullus), Muzaffer Gökmen (Artemido- rus), Yılmaz Gruda (Şair Cinna), Nurşen Girginkoç (Galiphumia), Çiğ- dem Selışık (Portia). Beğendiğim : 1942'deki, dörtbuçuk saat süren ilk temsilin, ağır dekorlar ve kılıç şakırtıları arasında, bıraktığı o sıkıntılı ve gürültülü oyun izleni- mini Şhakespeare'in 400. doğum yıldönümünde silip süpüren Cüneyt Gök- çerin, ikibuçuk saat içinde ağırbaşlı ve çok sade dekorlar, akıcı, hattâ sü- rükleyici bir oyunla dramın özünü vuzuhla veren, kesin, dinamik sahne dü- zeni; küreye bu düzen içinde vermeği başardığı e değişik, çok etkili mu Nevit Kodallı ile, Refik Erenin ve Nur akyolun, oyuna hava- sını vE müziği, dekoru ve ışık düzeni. Başlıca rollerden Antonius'ta Halük Kurdoğlunun, Brutus'ta Baykal Şaranın, Portia'da Çiğdem Selışıkın, rejinin genel üslübuna intibak etmeği en iyi başaran, ölçülü, ahenkli, et- kili oyunları. Beğenemediğim : Cassius'a, canlı, duygulu oyununa rağmen, Bozkurt Kuruçun verdiği aşırı ihtiraslı ifade; çok bağırdığı zaman kaybolan tonları... Nurşen Girginkoçun, Caesar'ın kadını olarak, donuk ve sönük kalan Calp- hurnia'sı. Sonuç : Yirmi iki yıl sonra, oyun kalitesinden çok reji ve sahne tekniği- nin üstünlüğüyle hatırlanacak, zevkle seyredilecek ve ibret alınacak bir Şha- kespeare oyunu. Devlet Tiyatrosunda "Julius Caesar" Hisseden kıssa... AKİS/29