14 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

14 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

YURTTA OLUP BİTENLER Kumandanlar Başbakanlıktan çıkıyor Ateş kararı arefesinde Çıma akşamı Kıbrıs semalarında gö- rünen türk jetlerini, doğrusu ara- nırsa, Makarios pek ciddiye almamış- tı. Papaz halâ, inin girişece- ği müdahalenin bir çıkartı şeklin- de olacağını sanıyor ve bali da Amerika tarafından (o önleneceğini u- muyordu. Nitekim Atinadan döndüğü gün yaptığı bir toplantıda gazeteci- lerin "Bir türk istilâsı mümkün mü- lerin keşif uçuşundan sonra, değil a- teş kes emri vermek, saldırıları da- ha da hızlandırdı. Ama diğer devlet- ler ve özellikle Amerika bu defaki türk tepkisinin pek öyle hafife alına- cak cinsten olmadığını (o anlamışlardı ve elçileri vasıtasıyla Tüfkiyeye iti- dal tavsiye ediyorlardı. | Amerikanın Ankara Büyükelçisi (oRaymond Hare, kşam Dışişleri Bakanı Feridun Ce mal Erkinle iki defa görüşerek "Ame- rikanın, meselenin (barışçı halledilmesini arzu, ettiğini" İnönü ise meşhur "bekle ve gör" tikasını ELİNE olayların mini dikkatle takib ediyordu. Biz meselenin barışçı yollarla hallini istiz yorduk! poli ei Bütün gece Erenköydeki telsizden Ankaraya felâket haberleri yağdı. Ka- in çocuk, yaşlı ayırmaksızın rum- ar köyün üzerine ateş yağdırıyorlar- di Su, erzak, cephane tükenmek üze Talimat verildi reydi. Sabah Bakanlar Kurulu mese- leyi tekrar görüşmek üzere bir araya geldiğinde sinirler son derece gergin- di. Başbakan eni İnönü kısa bir konuşma yapar: Erenköydeki türklerin o etrafı rum çetecileğ tarafından çevrilmiş bu lunmaktadır. Kadın, çocuk ve ihtiyar Necdet Ural Hazır ların ateş sahası dışına çıkarılmala- rına müsaade edilmemektedir. e Bura- da derhal alacağımız bir karârla, türk- halkını maruz kaldıkları bu barbarca muameleden kurtarmamız o gerekmek tedir" dedi. İnönü son derece üzün- tülüydü. Kelimelerin üzerinde dura- Başbakanın son rak konuşuyordu. sözleri : iŞ Bu müdahalenin tâyin edeceksiniz" oldu. " şeklini siz Karar alınıyor Rumların bu son saldırısı bardağı ta şırmağa kâfi geldi. Hemen bütün Bakanlar bir müdahalenin mutlaka gerekli olduğu tezini savundular. An- , bu arada unutulmaması gereken husus, böyle bir hareketin yaratacağı tepkilerdi. Sırasıyla Amerikanın, Rus ve Yunanistanın muhtemel re- om tartışıldı... Rusya son Viet-'nam olaylarında da görüldüğü gibi, kolaylıkla bir dünya savaşına yol açabilecek nitelikteki o "çatışmalarda mümkün mertebe pasif kalmayı ter- cih ediyordu. Bu bakımdan, sosyalist blok üzerinde pek fazla Daha çok Amerikanın tepkisinin ne olacağı merak ediliyordu. Bu arada Dışişleri Bakanı Feridun Cemal Er- kine, Amerika Büyükelçisi (o Hare'nin kendisiyle görüşmek istediği bildiril kariosa da gönderilmiş olan bu me- AKİS/1