14 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

14 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Kadının Rolü Avrapada yaptığım kısa bir seyahat bana ileri vasfını kazanabilecek bir toplumda kadının rolün nün ne ka- . Kadının ro- an Si miyorum. Belirli iş sahalarında çalışan kadınlara, cinsiyetlerinden ötürü, eksiklik veya üstünlük tanımak söz konusu olamaz. Ama evinde yaşayan, ev kadını sıfatını alan ve evini, ço- luk çocuğunu idare etmekten başka bir ödevi yokmuş gibi görünen kadının bugünkü toplumdaki rolü, gerçekten üze- rinde durulacak birşeydir ve medeniyet, bu rolün önemi- ni hergün biraz daha fazla meydana çıkarmakta ruh sağ- lığından bağlıyarak, milli eğitime, gelişen ve memleket- lerin ekonomik güçlerini artıran yeni endüstri dallarına kadar herşey aileye, eve, anneye bağlanmaktadır. Dünya Sağlık Teşkilâtının ruh sağlığı okonusunda Londrada hazırlamış olduğu 10 gürdük seminer sonucun- da düzenlenen basın toplantısında Avrupa Ruh Sağlığı bürosu başkanı Dr. Donal F. Buckle: — Mutlu, dinamik, sıhhatli bir toplumun gelişmesin- de ruh sağlığı bir anahtar vazifesi görür" dedi. Ama bu sahada aile ve özellikle anne doktor kadar önemlidir ve eğitilmelidir. Annenin eğitimci vasfı belki oldukça eski bir inanca dayanır ama, yeni gelişen ve memleketlere kal- kınma olanağı sağlayan yeni endüstrilerde kadının oy- nadığı rol bugün birçok Avrupa memleketlerinde açık bir şekilde göze çarpmakta ve turizm sahasında, özellikle, kendisini hissettirmektedir. Birçok turistik küçük sayfiye şehirini bu hale getiren şey, bence, ev kadınlarıdır. Me- selâ bir Avusturyada turisti çeken şey yalnızca tabii gü- ledigi gibi idare edecek, soğuktan, kar- dan, yağmurdan, yüksünmeden, saçla- rının bozulmasından korkmadan hare- ket edecektir. Pilot tarzı çok spor fa- kat zarif bir giyim, tarzıdır. Vücudu saran kısaca mantolar, Isıtıcı rahat tayyörler, saçları gizleyen kumaştan pilot şapkaları, rahat ve ısıtıcı ince ör- gü çoraplar, kadınvari fakat topuksuz ayakkabılar bu modanın özelliğini teş kil etmektedir. Christian Dior butiği- nin ortaya attığı cepli beyaz bir flanel erkek bluzu siyah etekle ve siyah be- re ile bu yeni spor modanın yıldızı olmuştur. Truvakar ve vücuda yakın, kum rengi, kirli beyaz ve deve tüyü rengi, çift düğmeli, cepli kemerli, fer- muarlı mantolar çoktur. Bunların bir çoğu ekose kumaşla kaplanmış, ekose bazen cep kapağı, kol kapağı veya ya- ka olarak meydana çıkmıştır. Siyahtan şaşma eyazın muhtelif tonlarını kullanan oda siyahı da i iştir zellikler, hatta güzel yollar ve oteller değil bütün pen- cereleri çiçeklerle süslenmiş, o pırıl pırıl temiz evlerdir. Çünkü bu evlerin çoğu gece yatısına turist kabul etmek- te ve ucuz fiyatlarla turisti çekmekte, ona memleketin ev hayatını tanıtarak, bir özellik yaratmaktadır. Tabii evi- nin bir veya iki odasını pansiyon olarak kullanmak çok ta kolay birşey değildir. Yatakları, evi tertemiz tutmak, ge- ce saat l'de gelen misafiri güler yüzle karşılamak, sa- bahleyin ona iyi bir kahvealtı hazırlamak için erkenden iş- başı yapmak lâzımdır. En lüks otel bile işte turiste bu sı- cak ve çekici havayı veremez. İkinci bir saha, el işleri sahasıdır. Makine devrinin bir ara yok etmeye koyulduğu el işlerinin, bugün zamana uygun ufak tefek yeniliklerle, piyasaya sürülmesi ve bunların turistler tarafından tu- tunması, kadının bu çok eski emeğinin değerlenmesine yeniden yol açmıştır. Bugün Londrada âdeta yeni bir en- düstri şekilinde gelişip, memlekete bol döviz sokan birşe den önce toplumdaki yerine, toplumsal haklarına sahip olup olmamasına bağlıdır. Özelliği olan eski bir mahalli kahvehane turist için caziptir ama, yalnız erkeklerin git- tiği bir yer hiçbir turisti çekmez. Kadının rolü, işte en çok şehirlerin sosyal havasında ( hissedilmektedir. Belki en önemli nokta da budur. Jale CANDAN sibine sadık kalmıştır. Meselâ siyah palı bir erkek yakası ile patlı düğme- leri vardır yani spordur. Fakat beyaz eldivenler ve dar bir etekle bu kıyafet çok abiye durmakta ve abiye bir el- biseyle de beraber giyilebilmektedir. Hem giyimli hem spor 7pten "A" modası abiye ile spor kı- yafeti birbirine bir hayli yaklaştır- mış âdeta karıştırmıştır. Meselâ port- ve portföy etek çıkınca aynı ip yapılmış pliseli tüy siklet bir eteği var- dır. Yani iş kadını gittiği (oyerde gardropta, tayyörünü çıkarıp bir an- da giyimli kıyafete girebilecektir. U- zun, çift düğmeli ceketli spor tayyör- ler yanında "A" modası kısa ceketli siyah abiye smokin tayyörleri de or- taya atmıştır. Bunların o bluzları ve yakaları parlak ipeklilerden yapılmış, mat ve parlaklık üzerinde oynanmıştır.