August 14, 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

August 14, 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Çimento İşin doğrusu "rürkiye Çimento Sanayiine uygulanan fiyat sisteminin dünyanın hiç bir yerinde olmaması bir yana, memleke- timizde de başka herhangi bir mamu- le uygulanmaması, son günlerde gerek resmi sektör, gerekse özel teşebbüse ait fabrikaların bu sistemi değiştirmek için kat'i bir teşebbüse geçmelerine yol açtı. Memleketimizde 1958 yılında alınan 4 Ocak kararları ile fiyat dondurma- larına son verildiği halde, sadece çi- mento sisteminde narh sisteminin tatbikine bugüne kadar devam edil- mektedir. 1958'de takdir edilmiş bugünkü fia- tın piyasa rayicine uyup uymaması bir yana, ayrıca tatbik edilmekte olan prim sistemi de işleri allak bullak etmek- ten başka bir sonuç sağlamamıştır. imento fiyatlarının ve uygulan- makta olan prim sisteminin ne oldu- gunu anlayabilmek için bu işin 7-8 yıllık bir tarihçesini kısaca gözden ge- çirmek lâzımdır. Her telden 957 - 58 senelerinde gerek kamu sek- törü, gerekse özel sektöre mensup çimento fabrikalarının ( birleşerek bir çimento müstahsilleri birliği kurmala- rı uygun görüldü. Bu birliğe dahil fab- rikalardan kâr Be ton başına 8 ira prim vermekteydi. ( Biriken bu primler de, zarar Gi fabrikalara da- gıtılmaktaydı. e 1962'ye kadar devam eden bu sistem, bu tarihte bir deği- şikliğe uğradı. Fabrikaların satış fiyat- ları. 140 lirada donduruluyor ve her fabrika ton başına 8 lira prim ver- mek mecburiyetinde (o tutulduğu için fiyat hakikat halde 132 liraya geliyor- du. Bu 132 liraya eğer fabrika ziyan etmekteyse alınan primlerden bu za- rar kapatılıyor ve ayrıca 10 lira kâr veriliyordu. Böylece her fabrikanın is- tediği kadar maliyetlerini yükselterek yani kitabına uydurarak zarar edebil- mesi imkân dahiline girebilmekteydi. Aslında 1958 yılında tespit edilmiş o- lan 140 lira fiyat da bugünün şartla- rına uymamaktadır. Vk meselâ 1958 yılında çıkarılan ir kararnameyle yıl kullanılan 0.10 kömürü 102 li- ra idi. Görünüşte bu fiyatta bir de- gişiklik yoktur. Fakat 1958 de 102 lira- ya yerilen kömürün rutubet derecesi yüzde 3 tü. Sonradan çıkarılan bir ka- rarnameyle rutubet nispeti Il e yük- ŞALE Mİ seltildi ve yüzde 11 den düşük rütu- betli kömür verilirse, her yüzde | için ei 1 fiyat farkı alınacağı belirtil- “Ayrıca 1958 kararamesiyle külden prim alınmazdı. Rutubeti arttıran ka- rarnameye yüzde | noksan küle yüzde 5 fazla fiyat alınacağı kaydı konuldu böylece halâ 1958 fiyatıyla, yani 102 liradan satılıyormuş gibi görülen kö- mürün hakiki fiyatı 125-130 liraya çıkmıştır. Kömürde inkâr edilemiyecek bu fiyat yüksekliğinin yanında, başta işçi ücretleri olmak üzere bir çok mas- raflarda artışlar olmuştur ki, bunların hesaplanamaması yüzünden 1958 tari- hindeki fiyatların realiteyle ilgisi kal- mamıştır. Yeni bir prim sistemi mi? B' hiç bir baza dayanmayan fiyat- ların yanında, asıl prim sisteminin serbest piyasa şartlarına ouymaması, memleketin pir fabrikasında ve dola- ısıyla o bö e binlerce ton stok birikirken başka bir bölgesinde çimen- to sıkıntısı çekilmesine, bu zahiri dar- I üzünden de gene binlerce ton çimento ithal edilip çok kıymetli dö- vizlerin kaybına veya kliring anlaş- malı memleketlerden Ri değerde ve ziyadesiyle muhtaç olduğumuz mal- ların getirilememesine yol açmıştır. 140 liralık fiyattan 8 lira prim çı- karılınca, reel fiyat 132 liraya inmekte, buna her fabrikanın zararı ile 10 lira kâr bindiği için her bölgede başka baş ka fiyatlara satılabilecek çimento stok ları meydana çıkmaktadır. u durumda meselâ Niğdede elde edilen çimento İstanbula nakledilecek olsa, İstanbuldaki karaborsa fiyatının da üstünde bir fiyatla satışa çıkarmak mecburiyeti doğmaktadır. Bu sistemin başka bakımlardan, uy- gulanmasında aksaklıklar mevcuttur. Evvelâ, 440 sayılı iktisadi devlet te- şekküllerinin reorganizasyonu ile ilgi- li kanun bu tesisleri birer kâr mües- sesesi olarak mütalâa etmekte, bun- lar zarar ederse, zararlarının bütçe- den ödeneceği ve fiyat farklarını baş- ka yerden alamıyacakları belirtilmek- tedir. Ayrıca bu tesislerin mamulleri için fiyat empoze edilemiyeceği de ka- nunda açıkça ifade olunmaktadır. Bu durumda ne 140 ri a ne her fabrikanın verdiği 8 er lira primin, ne de zararlarıyla birlikte aldıkları Kâr- ların 440 sayılı kanuna uyar tarafı kal- mamaktadır. Yel üfürür su götürü Ör“: yandan dim on ay önce Res- mi Gazetede (yayınlanan plânın 1964 uygulamasıyla ilgili metinde çi- mento işlerinin düzene konulması ge- rektiği belirtilmekteydi. Nihayet Ha- ziranda Yüksek Plânlama Kurulu çi- mento işlerinde uygulanması gereken bir sistemi kabul etti. da bulunan ilgili Bakanlara ve bu a- rada Sanayi Bakanına rağmen, Sa- nayi Bakanlığı nedense bu sistemi bir türlü yürürlüğe koymağa (o yanaşma- maktadır. Bu durumda çimento fabrikaları arasında kurdurulmuş olan müstahsil- ler Birliği bir protokol o hazırlayarak 1962 yılında yayınlanan ve K/1164 sa- yılı karara ekli tebliğin yürürlükten kaldırılması konusunda prensip kara rına varıldığına göre, çimento sana- AKİS21