14 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

14 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER lı bir ifade ile, Türkiyenin hava hü- cumlarından vazgeçmesini (o söylüyor ve: — Trakyada neden askeri yığı- nak yapıyorsunuz? Biz sizinle sava- şabilecek güçte değiliz ki."» diye yakı- nıyordu. Takke düştü kel göründü Türk jetlerinin bu defaki (o hedefini deniz vasıtalarından çok karadaki birlikler teşkil etti. Dörder - beşer u- çaktan müteşekkil filolar halinde Man sura Bölgesine dalan 64 jet tam 90 da- kika devamlı bombardıman ile bu mevzilerde taş taş üzerinde bırakma- dı. Dağlar ateş olmuş yanıyor, o alev- ler 20 mil öteden görülebiliyordu. Bir dalan jet bir daha - bir daha dalıyor, bir gün önce şehit düşen arkadaşları - guk duş tesiri yaptı. Yunan jet uçak- ları e İstanbul, ei de İzmir isti- kamet ere iki fola halin- de Türkiyeye doğru ilerliyorlardı. Ge- nel Kurmaydan direkt olarak Yunan Genel Kurmayına telsizle, jetlerin hava hududunu geçmemeleri sert bir şekilde bildirildi. Cevap, hiç de taarru- za kalkan bir devlet Genel Kurmayının men bir cevap değildi : "Zaten dönüyoru Meselenin aslı sonradan anlaşıl- dı. Yunanlılar, gece iş görebilen sa- vunma uçaklarını uçurmuşlar ve Türk Hava Kuvvetlerini tahrik etmek is- temişlerdi. Böylece türk jetleri (karşı hücuma geçtiği takdirde, bütün dün- aya Türkiyenin Yunanistana saldır- dığı haberi yayılacaktı.. Sancar ve Sunay bir arada Hareketli günlerde nın intikamını alıyordu. Bir ara atış sahasında bir türlü ayrılmak istemi- yen bir arkadaşlarını, harekâta katı- lan genç havacılar ancak "Ne 0?.. Pa- pazın sakalını da mı yakmak istiyor- sun?" diyerek a ale a Bu hücum için tür anlarından Oo 128 sorti - çıkış - yapılmıştı. İki gün için- de henüz kesin olarak açıklanmamak- la beraber rum çeteciler üç bin ka- Mevzileri nelikleri uçuruldu. Peker allı ge- reken ders verilmişti. Bir yunan taktiği Avek türk jetlerinin üslerine dön- mesinin üzerinden pek uzun bir süre geçmemişti ki Bakanlar Kurulu- na gelen bir haber, başta İnönü ol- mak üzere Bakanlar üzerinde bir so- AKİS/16 Bu ilk oyunu netice vermiyen Pa- pendreu belki de iskemlesini kurtar- i n bir oyuna yeltendi. Ne- reden kalktıkları henüz bilinmeyen üç yunan jet uçağına 90 saniye sü- reyle EM bombalattı. Ama he- men bu olaydan sonra, telâş içinde, binbir dereden su getirerek özür di- ledi: Efendim, uçaklar (oMansuraya tahribatı görmek için gitmişlerdi. A- ma genç pilotlardan biri sinirlerine hakim olamamıştı... Bu arada Maka- rios Kıbrıstaki Amerikan Büyük El- çisine.. (o Türkiyenin (o bombardımanı saat 1530 a kadar kesmemesi halin- “e Kıbrıs ordusunun türkleri toptan mha edeceği tehdidini savurmuş, bu sözüsrine kulak asılmadığını görün- ce mühleti 18,30 'a çıkarmıştı... O gece toplanan Güvenlik Kon- seyinde o tarafların ateş kesmesi ka- rarlaştırıldı. .Makarios gene horoz- lanarak ertesi sabah yeni bir saldırı- ya geçmek istediyse de türk jetlerinin üçüncü defa Kıbrıs semalarında gö- rünmesi üzerine yelkenleri suya in- dirmek ve çetelerine (kayıtsız şartsız ateşkes emri vermek zorunda kaldı. Türk Hükümeti ise bu kararı an- cak belirli şartlarla kabul etmektedir. Bu şartlardan birincisi, ateş-kesin es- ki statüko üzerinden tesbitidir . ki böylece, çarpışmaların o başlangıç ta- rihi olan 5 Ağustostan önceki duru- ma dönülmüş olacaktır. İkinci şart ise, Birleşmiş Milletlerin kontrolü al- tında Kıbrısta tarafların tedrican si- lahsızlandırılması — teşkil etmekte- dir Türkler birleşiyor iii Adaya havadan müda- ilk gün politika bim bir tepkiye vesile vermedi. o Herkes, daha ziyade "bekle ve gör" politikası- nın faziletine inanmış gibiydi. Fakat jetlerin hareketinin bütün (Türkiyeyi bir bayram neşesine garkettiği sezilin- ce, Hükümete açık desteğini obildir- i İlk önce, Adalet Partisi Genel Baş kan vekili Saadettin Bilgiçin sesi Ma- nisadan geldi. Partililerin (o doldurdu- gu il kongresinde alkışlar arasında kürsüye gen Bilgiç : Dünden beri (o memleketimiz Kibris konusunda yeni bir lenin eşiğinde bulunmaktadır. yo ve gazete haberleri durumun her saat için ehemmiyet kazandığını gös- termektedir. Milli meselelerimizde da- ima bir ve beraber olmuş büyük türk milletinin hissiyatına tercüman ola- rak, iç politika omeselelerimiz oüze- rindeki görüşlerimizi obaşka bir zama na bırakıyorum. Şu andaki duruma göre mütemadiyen istidadı gösteren dış meseleler için, kesin ve tamam bilgilere müstenid bir beyanın yapılması icap ettiğine kaniiz. Ama... "diye başladığı (o konuşmasını o şöyle bağladı : " reketi desteklediğimizi be- yanla iktifa ederek sözlerime son ve- riyorum AP Genel Başkan, Vekilinin daha sonra da Kıbrıstaki çarpışmalar | için acılan kan verme kampanyasına ka- tılması işin renkli (o tarafını teşkil et- ti. P Genel Başkan Vekilini deliha işinde 24 saat sonra CKM nin badem bıyıklı lideri Ahmet ONE izedi. Bugüne kadar Hükümetin tu- umu kunusunda O en kötümser politi- kacı olmaya büyük dikkat o sarfeden Oğuz bu defa Hükümetin aldığı ted- bir için : görüş