14 Ağustos 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

14 Ağustos 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER yan vatandaşlar tarafından âdeta içil- miştir... Son günlerde birkaç kişinin bir ara- ya geldiği her yerde konuşma veya tar- tışma konusu ne futbol, ne siyaset ve ne de gitgide şiddetini arttıran sıcak- lardır. Konu sadece v Hn çılgın Makariosa atılan tokatı Hadisenin mimarına, ” üye ge- lince, şu anda, o muhalifleri dahil, milletin sevgilisi haline gelmiş- tir ve halk kendisini nerede görürse o- rada görülmemiş tezahürat yapmak- tadır. Başbakan bunlara ( tebessümle mukabele etmektedir. £ Harekâtın ilk gecesi, büyük bir sükünetle gidip, u- mumi bir yerde briç oynaması ve bu- nunla kendimize güvenimizin derece- sini herkese göstermesi, onun serinkan- laşacağını sandığı sırada jet ve bom- ba gürültüleri ile arkasına (bakmak zorunda kalmıştır. Kanlı papazın ge- risinde gördüğü, bir arpa boyu yol ile hunharca işlenmiş binlerce cinayetten başka şey değildir. Hattâ Papazın en güvendiği devlet Rusya dahi bu ma- cerada kendisini yalnız bırakmış, Krutçef, İnönüye gönderdiği mesajın- da "Barışçı hal çareleri arama" tav- siyesinde bulunmakla yetinmiştir. Makarios hava harekâtından son- ra, yanmış rumların doldurduğu bir hastahanede bu feci manzarayı beş dakika sessiz seyretmiş, sonra "Bunu asla unutmayacağım!" demiştir. Ha- rekât, Makariosun bunu asla unutma- ması için yapılmıştır. Şimdi, Kıbrısta ateş kes kararı- Başbakan İnönü halk arasında "Yaya ya şa şa şa İsmet Paşa çok yaşa" lılığı ve hedeflerine Türkiyeyi tehli- keye atmadan varmaktaki (omehareti bütün türkleri hayran etmiştir. Beklenen Bizün -bu derginin Da girdi- $i sırada - Türkiyede ve bütün dün yada harp tehlikesinin şiddetini biraz kaybetmesinden doğan bir rahatlama ve bekleme hali vardır. Şaşkınlık için- de olanlar sadece Kıbrıslı olsun olma- sın bütün Yunanlılardır. Helenizm ü- topyası içinde hemen gerçekleşivere- cekmiş gibi tahayyül edilen ve ha- zırlanan uzun vadeli plân, her şey tamamlanıp tam meyvaların tadılaca- ğı sırada fiyaskoyla ( sonuçlanmıştır. Makarios yıllar boyu çok uzun bir me- safe aldığını zannetmiş ve neticeye u- AKİS/18 nın yürürlükte olduğu bir safha geçi- rilmektedir. o Bu ateş kes kararına Türkiye, kontrol ve zabıta uçuşların- dan vazgeçmemek kaydıyla uymaktadır. Ancak rumlar en ufak bir taşkınlık- ta bulunurlarsa tepelerine kimlerin nasıl bineceğini iyice öğrenmişlerdir. Üstelik, şeklen Türkiye tecavüzkâr o- larak damgalanabileceği (halde bütün dünya efkârı Kıbrıstaki cansıkıcı gü- rültülere kimin sebep olduğunu anla- mıştır. Her memlekette ve her dilde yazılan yazılar artık Makariosun suç- luluğunun kesin olarak belirdiğini or- taya koymakta, cani papaza bir so- rumlu devlet adamı gözü ile bakılmak- tan çok, sulhun idamesi için bertaraf edilmesi gereken bir zararlı şahıs ni- telikleri yakıştırılmaktadır. Yunan Başbakanı Papandreu da Kıbrısta bir emri vaki olamıyacağını anlamış görünmektedir. Papandreu iyi bir evlet adamı veya sorumlu bir va- tanperver olduğundan değil ama de- magogların ortak niteliği kısa vadeli kumazlığa sahip bulunduğundan, çık mazlığı anlaşılan yolu derhal terke- derek kuvvetlinin önünde (eğilmek suplesini (o göstermiş (bulunmaktadır. Memleketindeki belli başlı kuvvetler de onu bu yola, itmektedir. - Yunan Başbakanının bombardıman O sırasın- da ağız değiştirerek barış içinde ara- nacak hal tarzlarını çok istediğini, a- rabulucunun teklif edeceği formülleri tatbik etmeğe - evvelsi günden - razı olduğunu hıçkırık tutmuş gibi tekrar- laması bunun ifadesidir. Bu tutuma Başbakan İnönünün ce- vabı siyasi hal çarelerinin Cenevreyi işaret etmek ve artık Yu- nan hükümetinin Makariosla ayni ka naati paylaşması manzarasının sona ermesi zaruretini belirtmek olmuştur. İnönü Papandreuyu, sorumlu siyasete çağırdığı cevabi mesajında, Yunanis- tanın böyle bir ayayışa gerçekten gir- mesi halinde meselesinin "bir ayda" halledilebileceğini ifade etmiş ve büyük zorluklarla inşa edilen Türk- Yunan dostluğunun ancak böylelik- le kurtarabileceğini dil kurnazlıkla- rına rağbet etmeden açıkça bildirmiş- tir. Papandreu, bu cevabi mesajından ötürü İnönüye teşekkürlerini iletmiş- tir. Şimdi, nükleer ölümle karşılaşma- yı istemeyen bütün dünya insanları, Yunanistanla hâlâ barış içinde birlik te yaşamayı arzu eden Türkiye, Pa- pandreunun, siyasi arabuluculuk ça- lışmalarındaki kaçak güreşten kesin olarak vazgeçmesini, kaderlerinin bir sadist papazın elinde daha uzun müd- det bırakılmamasını tek çıkar yol o- larak görmektedirler. Başbakan İnönünün Güvenlik Kon şeyi Başkanına ye NATO Genel Sek- reterine gönderdiği cevapta (bahsini ettiği “herhangi bir seviyede Türk- Yunan teması" da daha kısa süreli ve kesin çözüm yollarını sağlıyabilecek diğer bir imkândır. Ancak önce Kıbrısın, sonra Orta hüsnüniyet ve sorumluluk gibi bugü- ne kadarki görüşmelerde karşı tarafı teşkil (o edenlerde opek rastlanmıyan nitelikleri gerektirmektedir.