25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER koordinatörü S, Daire Genel Müdürü Nejat Ertsözdür. 3. Grup — (Enformasyon Dairesi Genel Müdürü İsmail Soysalın koor dinatörlüğünü yaptığı bu grupun revi, propaganda faaliyetleridir. adı KİP olan bu grup. Turizm ve Ta- nıtma Bakanlığı ile de yakın bir te- mas kurmuştur. Soysal ve yardımcısı İlhan Bakayın amacı, mümkün oldu- gu kadar az para şartıyla çok iş ya- pabilmek, klâsik propaganda faaliyet- lerinden ziyade orijinal metodlardan istifade etmektir.' Soysal bunu, zama- nı iyi hesaplanmış son derece tesir- li sloganlarla yayın organlarından da faydalanılacaktır. Ancak bu iş bi- raz para işidir. Meselâ, bundan kısa bir süre önce ramlar, New York Ti- kiralamışlar ve bin dolar ödemişler dir. Türkiyenin ise böylesine büyük mali imkânları yoktur. Buna karşı- lık, propaganda grupu, bir başka hu- sustan istifade etmektedir. i tenmiştir. Bu raporlar peyderpey gel- mekte ve her tükenin özelliğine göre, değişik açıdan propaganda çalışma- ları yapılmaktadır. Aslında bu çeşit raporların Bakan- İsmail Taş /aş üstüne Soysal Fuat Bayramoğlu Selef lıkta mevcut olması lâzımdır. Bizim dış teşkilâtımızın işi budur. Ama şimdiye kadar hiç kimse bunun üze- rinde durmamıştır bile. Ne Allahlık Köprülü, ne nev'i şahsına münhasır Zorlu, ne de eyyamcı Sarper. Bugün işe baştan girişilmesi o zorunluğüyla karşı karşıya kalınmıştır. Bu, bizim hariciyenin perişan halinin bir deli- lidir. 4. Grup — Bu grup Birleşmiş Milletler üyesi olan devletler üzerinde zeri problemlerin bulunup bulunma- dığıdır. Meselenin bu yönleri araştı- rıldıktan sonra iki devlet) arasında bir çelişme meydana çıkarsa, bu sefer bu çelişmenin nedenleri üzerinde durul- maktadır. Ayrıca, oy eğilimleri (o incelenirken dikkate alman bir diğer husus da, sırada o devletin hangi yönde oy kul- landığıdır. Böylece ortaya çeşitli gruplar çık- makta ve yeni bağımsızlığa kavuşmuş olan devletlerin dahi her zaman self determination lehinde ..oy vermediği görülmektedir Meselâ, sadece Asya- Âfrika blokunda bile türlü meseleler- de ayrı ayrı oy kullanan gruplar mev- cuttur. Kransız Afrikası, ka gruplarında olduğu gi . Daire Genel Müdürü, Bedii Ka- raburçağın koordinatörü (oolduğu bu grupun bir projesi de, özellikle Asya- Afrika bloku ile Latin Amerika ülke- lerine iyiniyet elçileri göndermektir. Dörder kişilik gruplar halinde bu ül- keleri dolaşacak olan iyiniyet elçileri, Türkiyede türlü sahalarda başarı ka- zanmış, lisan bilen, meseleyi Türkiye açısından ortaya koyabilecek ehliyet- te, şahsiyet sahibi isimlerden seçile- cek, eğilimleri dikkate alınmı- yacaktır Dier taraftan, Lâtin Amerika blo ku üzerinde nüfuz sahibi İspanyayla geliştirilen iyi münasebetler (o hayırlı bir adımdır. e Dışişleri Bakanı Erkin önümüzdeki ay içinde İspanya Dışiş- leri Bakanının o Türkiyeyi ziyaretini iade e tasarlamaktadır. 5. Grup — Bu grup Kıbrıs Mese- lesinin hukuki yönü ile ilgilenmekte- dir. Üniversite profesörlerinden kuru- lu grupun koordinatörü, Dışişleri Ba- kanlığı Baş Hukuk Müşaviri, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dekanı Prof. Suat Bilgedir. 7 Afri- Islahat peşinde A ncak, merkezdeki çalışmalar ne ka dar kuvvetli olursa olsun, o başari ancak bu çalışmaların dış teşkilâtta da akis bulması sayesinde mümkün o- labilecektir. Gerçi iki Büyük Elçi, Va- İlhan Bakay İki elin sesi var AKİS, 25 Eylül 1964