25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Erezlerin ne ali sevildiklerinin de- lilini teşkil ett Fakat Erezler giderken Bakanlığının sorumlu O yönelticileri- nin biraz üzgün oldukları hissedilmi- yor değildi. Dışişleri (o Bakanlığı oşu sırada, Merkezdeki en kıymatli ele- manlarını, Turhan Tuluyları, Os- man Olcayları. Necdet Kentleri odı- şarıya göndermektedir. Bunlar, buh- ranlı günlerde Bakan Erkinin en ya- kın iş arkadaşları olmuşlardır. e On- larla birlikte Genel Sekreter Fuat Bayramoğlu da Brüksele Büyük Elçi olarak gönderilmektedir. Şimdi, o Dış Dışişleri namlılar Birleşmiş Milletler o Genel Kurulunda, kendi bezlerine üçte iki bir çoğunluk bulurlarsa bizim O için yapacak şey Bakanlığın kapısına bir kilit asmak ve gözden kaybolmak ola- cak!" Bu sözdeki gerçek payı büyüktür. Ama yunanlıların, eğer bizim harici- yemiz lüzumundan fazla ( beceriksiz- lik göstermezse böyle bir çoğunluğu sağlamaları ihtimali (oObüyük değildir. İkilinin oyunları Bugün Türkiyede ve dünyada her- kes ramların Kıbrıs konusundaki tutumlarında bir yumuşamanın var- halli teşkilâtlara başvurulması gibi yollardır. Şimdiye kadar "arabulucu" adıy la bir hakem görevlendirilmiş, fakat herhangi bir sonuç alınamamıştır. Konu Güvenlik Konseyine getirilmiş, gene sonuçlandırılamamıştır. Mahal- li teşkilât olarak da NATO gösterile- bilir. Ama NATO da bu konuda çare- siz kalmıştır. Şimdi bir tek yol açık- tır: Tarafların karşılıklı müzakeresi, Son günlerde sırf denenmiş olduğunu göstermek ve biraz da iyi niyet gös- terisi olarak Makarios ve Papandreu tarafından bu yol zorlanmaktadır. İşlerinin bir çetin imtihana, Birleş- miş Milletler Genel Kurulu savaşma hazırlandığı oOşu günlerde (o başında genç Genel Sekreter Hâlük Bayülken bulunan yeni bir ekip işlerin oyöne- timini devralmıştır. Bu ekip, yapaca- ğı çalışma ile sadece kendi kaderini değil, aynı zamanda mensubu olduk ları müessesenin millet gözündeki iti barını veya itibarsızlığını da tâyin edeceğini müdrik gözükmektedir. tekim Erezlerin kokteylinde bu "taze grup" mensuplarından o biri bir ga- zeteciye şöyle dedi — Öyle görünüyor; ki eğer yıl- 8 Dışişleri Bakanlığı binası İlk süpürge darbesi lığını görmektedir. Bunun çeşitli "u- mimi sebep" 'cuttur 5 "Kıbrıs" , s: 12) Ama yumuşamanın bir de "teknik " i bulunması Milletlerin gidecek- tir. Ama, 10 Kasımda toplanacak olan bu Kurulun bir meseleyi (o görüşebil- mesi için, Teşkilât Anayasasının 33, maddesine göre bazı barışçı yolların daha önceden denenmiş olması gerek- mektedir. Bunlar ay konuyu aralarında müzakere etmeleri, (o ha- kem ve araştırma, all ile ma- Ama kapıyı daha önce gene kendileri kilitledikleri için bu zorlamalar hayli suni olmaktadır. Zira müzakere Ze- mini için Enosisi ileri süren Papand- reu, Zürih - Londra anlaşmaları ile Anayasanın feshini isteyen de Maka- riostur. İkisi de, bu şartlar altında türklerin müzakere masasına (o otur- malarının hukuk anlayışı bakımın- dan imkânsız olduğunu gayet iyi bil- mektedirler. Bu yoldaki gayretleri bir "dostlar alış verişte görsün" o niteli- gindedir. Yunanlıların bu gayretlerle ön- lemek istedikleri husus. Ki Genel u- AKİS, 25 Eylül 1984