25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS Yıl: HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Pıss! B- haftanın ortasında AP'nin San Havadis, Yeni İstanbul, Zafer gi- bi organlarında Artvindeki Senato se- çimlerinin neticesini arayanlar ne bir sese rastladılar, ne bir nefese. Halbuki bir gün önce partinin pos bıyıklı Ge- geçimde bunu tescil ederek iktidara ge leceğini ilân etmişti. AP organlarında ki sessizlik sebepsiz değildir: AP Art- vindeki senato seçimlerinde CHP'ye yenilmiştir. Bu suretle, Senato ara se çimlerinden itibaren (oyların aldığı istikamet aynı kalmış, yani CHP oyla rında ilerleme devam etmiştir. Bunun iki büyük sebebinden biri Reform Hü- kümetinin, talihsizliğine rağmen mil- leti ilk uydurma koalisyon hükümet- lerinden daha fazla tatmin etmiş ol- ması, ikincisi ise (Kıbrıs konusunda Muhalefet denilen takımın nasıl kor- kunç bir kalitesizlik içinde olduğunun milletçe anlaşılmasıdır. İktidar işlere daha cesaretle, daha sağlam, daha ve- rimli olarak sarılırsa, buna mukabil AP halen içinde bulunduğu perişanlık- tan kurtulamazsa önümüzdeki seçim- lerde bırakınız yüzde 65'i, ama bugün kü yüzde 50'nin az altındaki nisbet bile Bilgiçin partisi için hayâl olacak- lar. Kaldı ki yüzde 65 de endahtsız ya- pılmış bir atıştır. Zira Türkiyedeki her seçime AP oyların yüzde 80'ini alacağı iddiasıyla girmiş, tasnif sırasında oy- ların, yüzde 60'mı aldığını -bildirmiş, tasnif sonunda ise oyların yüzde 50'- sini dahi hiç bir zaman alamadığı an- laşılmıştır. Bu bakımdan, CHP yüzde 40ın üstünde ve ileriye doğru seyre- derken, öteki partiler ve müstakiller de hemen daima bir yüzde 10 oy top- layabilirlerken AP'nin yüzde 65 oy ala- cağını gerine gerine söylemek sadece akıl ve mantık değil aritmetik hudut- larını da zorlamaktır. Zira Bilgiçin hesabıyla 100 oyun içine 115 oy sığmak tadır! 11 25 Eylül 1964, Sayı 536 Cilt: XXXI Yeni İstanbul gazetesinde Bilgiçin beyanatı Ar tavuğun arpa ambarı İktidarın ve Muhalefetin Artvin se çimlerinin neticesinden gerekli dersi çıkarıp çıkarmayacakları henüz bilin- memektedir. Her iki parti de, Genel Kongresinin arefesindedir. Bu toplan- tılarda bunların kendilerine nasıl bir hat çizecekleri millet tarafından önem le izlenmektedir. CHP için bir nokta ık belli olmuştur: Memleket re formları bekliyor. Bunları ele alacak hükümet Kuvvetli Hükümet olacaktır. Bunun dışındaki çekişmeler, şahsi kav galar kulis faaliyetleri. Kayserili o- yunları, çarık-aba edebiyatı boş lâf- lardır ve partiye prestij değil, itibar- sızlık getirmektedir. AP için de önemli nokta meydana çıkmıştır: AP den bir yeni, taze, milli parti olması, körükörüne mânâsız ten- kitler oOyapmaması, o fikir söylemesi, memleketin sağlam kuvvetlerine gü- ven vermesi istenmektedir. Sadece his istismarının bir siyasi tşekkülü fazla bir yere götürmediğini son Artvin se- cimi ile perçinleşen Senato ara seçim leri AP'lilere göstermiş olmalıdır. Milletin işleri memleketin iki büyük partisi kendilerini toplarsa iyi gide- cektir. Dışişleri Taze kan (Kapaktaki Genel Sekreter) B' haftanın başındaki Salı günü Ankara Palasın geniş (o salonları adeta iğne atsan yere ü kadar kalabalıktı. Başta Yardımcısı re Hükümet ü le birlikte kordiplomatik rı. Genel Kurmay İkinci Başkanı Kor general Refik Tulga ve bazı komu- tanlar. Dışişleri Bakanlığı erkânı. An karanın tanınmış simaları, gazeteci- ler, ve bütün bunların gık eşleri bir kokteylin davetlileriydiler. Davet sa- hibi İsmail Erez ile eşi Necla Erez kapıda duruyorlar ve gelenleri şılıyor, gidenleri uğurluyorlardı. teyl, Prag Elçiliğine tayin edilen E- rezlerin veda kokteyliydi. o Kalabalık, AKİS, 25 Eylül 1964