25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

General de Gaulle Büyük o Sari rasında 20 bin mil katedecektir - bü- tün büyük başkentlerde biraz merak. biraz da tebessümle (o karşılanmakta- dır. Ne kadar geçimsiz ve inatçı ola- rak tanınırsa tanınsın, De Gaulle'ün bugün dünyanın sayılı (o liderlerinden biri olduğuna şüphe yoktur. Eğer bu lider şimdi giriştiği bu kadar yorucu bir seyahatte ilerlemiş yaşının ve beş ay önce kalktığı prostat ameliya- tının etkisiyle, sıhhatini kaybeder ve- ya Brezilya, Arjantin ve diğer Lâtin Amerika ülkelerine sığınan Gizli Or- du teşkilâtı fedailerinden birinin kur şunlarına hedef olursa bu urum dünyada büyük bir üzüntü yaratacak tir. Fakat De Gaulle bu ihtimali de lediğine göre, eğer giriştiği bu Lâtin Amerika turu onu öldürecek o olursa, De Gaulle buna, tıpkı Kermedyninki gibi. bir askerin vatan hizmetinde ö- lümü olarak, "güzel bir ölüm" diye bakacaktır. Büyük Şarlın amacı Gaulle'ün bu yaşında aşkan De B giriştiği böyle zahmetli bir yolcu- luğun amacı nedir? Büyük Şarla göre, AKİS, 25 Eylül 1964 bu yolculuk Lâtin Amerika devletleri- ni Birleşik Amerika karşısındaki yal- nızlıklarından kurtaracak, onlara ye- ni bir pencere daha açacaktır. Başka bir deyişle. De Gaulle nasıl Kızıl çi- ni tanıyarak, Romanyanın lık politikasını teşvik ederek yetler Birliğinin komünist odünyada- ki hegemonyasını kırmak o istemişse şimdi Lâtin Amerika devletlerine (oe uzatarak Birleşik Amerikanın da bu- radaki hegemonyasını (o kırmak iste- mektedir. Bununla beraber, bu (o hegemon- yayı kırmanın kolay olmadığım her- halde De Gaulle de bilmektedir. Bü- ük Şart bunu Avrupada da denemiş, fakat Şansölye Erhard'ın kendi izin den yürümeyi reddetmesi üzerine kötü bir başarısızlığa uğramıştır. Avrupa po litikasının uğradığı yenilgi, şüphesiz. De Gaulle'ü Lâtin Amerikada daha dikkatli olmaya yöneltecektir, Üstelik, De Gaulle burada ekonomik çıkarlar DÜNYADA OLUP BİTENLER | kazanmayı da bekleyemez. Çünkü Fransanın ekonomik durumu, henüz, bütün Lâtin Amerikayı tekeline almış bulunan amerikan özel (sermayesiyle yarış edecek kadar kuwetli (o değil- dir. Bu yolculuk sırasında De Gaulle, lerden başka bazı şeyler de niyetindedir. Fakat bunların hiçbiri, undan bir süre önce Meksikaya ver diği 150 milyon dolarlık kredi okadarj büyük olamaz. Olsa olsa ufak bazı yardım sözleri ve kültürel (o bağıntıla- rın kuwvetlendirilmesi dilekleriyle ye- tinecektir. Bunlar da Lâtin Amerika devletlerini Fransaya yöneltmeye ye tecek midir, bilinemez. Bilinen tek şey, Büyük Şarlın bu seyahat sırasın- da alacağı nişanlarla madalya kolek- siyonunu bir hayli (o zenginleştireceği- dir.