25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER ingiltere Seçimlere doğru pundan bir yıl kadar önce İşçi Par- tisi İngil'terede seçimlerin (o yeni- lenmesini istediği zaman, iktidarı e- linde tutan Muhafazakâr Parti, mut- lak bir yenilgiye uğrama korkusuyla seçimin adını bile duymak istemiyor- du. Doğrusunu söylemek gerekirse, o sırada yapılacak bir seçim mutlaka İşçi Partisini başa getirecekti. Çün- kü, önce Ortak Pazarla yapılan gö- rüşmelerin başarısızlığa o'uğraması ve Avrupa kapılarının De Gâulle tara- fından İngilterenin yüzüne kapatıl- ması, sonra birbiri peşinden (ortaya. çıkan casusluk olayları, nihayet bun- lar yetişmiyormuş gibi patlak Profumo skandalı, Muhafazakâr Par- tinin halk arasındaki itibarını kırmıştı. Oysa bugün durum oldukça değişiktir ve Muhafazakâr Parti, bun durumdadır. Geçen yıl yapı- mu oyu yoklamalarında İşçi Partisinin şansı çok fazla görünürken, şimdi her iki partinin şansı da başa- baş gibi görünmektedir. Bu durumu Muhafazakâr Parti için bulunmaz bir fırsat olarak gören Başbakan Sir Alec Douglas-Home, ingiliz (o geleneklerine uygun olarak Kraliçe ile yaptığı o bir görüşmeden sonra, geçen hafta Parlâ- mentoyu feshetmiş ve 15 Ekimde ye- ni seçimlerin yapılacağını ( açıklamış- tır. Sir Alec Douglas-Home'un bu açıklaması üzerine, İngiltere yeni bir seçim b me içine gir- miş bulunmaktadır. Son yoklamaları, her iki partiyi de aşağı yukarı eşit durumda gösterdiğine gö- re, bu kampanyanın çok ateşli geç- i, seçimlerin çok sıkı olması bek- lenmektedir. / İngilteredeki siyasi çev reler, Muhafazakâr Partinin bir yıl içindeki bu toparlanmasını Oo Başba- kan Douglas-Home'un o soğukkanlılı- ğına bağlamaktadırlar, Profumâ skan dalı ortaya çıktıktan sonra başbakan lığı bırakmak zorunda kalan millan' ın yerini alan Home, Fakat görev başında geçirdiği bir yıl içinde, çok usta bir politikacı olarak belirmiştir, o İdarede sessiz (o sedasız yaptığı bir temizlikten sonra kamu oyunun dikkatini başarısız dış politi- ka konularından çok İngilterede hü- küm süren ekonomik refaha çekmeye çalışmış ve bunda da başarı mıştır. Eğer Sir Alec oDouglas-Home 18 hem kamu oyundan, hem İşçi Par- tisinden, hem de kendi partisi için- den gelen baskılara dayanamayıp se- çimleri bundan altı, hattâ üç ay önce yapsaydı, Muhafazakâr Parti (bunu mutlaka kaybederdi. Fakat (kimseyi dinlemeden bildiği (oOyolda yürümesi, şimdi partisini İşçi Partisiyle hiç de- ğilse başabaş duruma getirmiştir. Hepsinin maksadı bir ama. 1 Ekimde yapılacak yeni o seçimle- re girerken, Muhafazakâr Parti- nin parolası, "İngiltere hiçbir o za- man bundan daha refah içinde olma- dı" sözüdür. Buna karşılık İşçi Par- tisi de, "İngiltere bundan çok daha refah içinde olabilirdi ve (o olmalıdır" parolasına sarılmıştır. o Muhafazakâr ların, eğer İşçi Partisi iktidara ge- En İngilterenin bir , bürokratlar or sürmelerine karşılık, şına gelirlerse, idarenin görevlilerden etmektedirler. ladığı seçim bildirisinde, nancının "toplumun kendi kendi çizebilmesi için gerekli larla donatılması ve artık kendi de- neti dışındaki piyasa kuwetleri (o ta- rafından yönetimemesi" olduğu (söy lenmektedir. Bu amaca ulaşmak için bir İktisadi İşler Bakanlığı cak, bu bakanlık bir yandan rımların arttırılmasını, diğer (o yan- dan da ihracatın çoğaltılmasını (o ve gereksiz ithalâtın durdurulmasın! sağlayacaktır. Bundan başka İşçi Var İşçi Partisinin Parti tisi bir mali reform yapmayı, ort öğretimi zorunlu mayı Ve sosyal güvenlik (o kurallarını kuvvetlendirme- yi düşünmektedir. Dış politikada ise, İngiliz Devletler Topluluğuyla (odaha sıkı politik ve ekonomik bağlar ku- rulması taraflısıdır ve Birleşmiş Mil- letlerin- kuvvetlendirilmesine Oo çalışa- caktır. 15 Ekim seçimlerinin nasıl | bir sonuç vereceği şimdiden kesin olarak kestirilemez. Kamu Oyu yoklamala- rı her iki partiye de eşit şans tanı- maktadır. Fakat itibarını ne kadar düzeltmiş olursa olsun, oMuhafaza- kâr Partinin 13 yıldır iktidarda oldu- gu ve yılların yıpranmasına uğra- dığı muhakkaktır. Eğer İşçi (Partisi buna rağmen fırsattan faydalanamaz ve yeni seçimlerde dördüncü yenilgi- sine uğrarsa, bu darbeden kendini na- sıl kurtarabileceği, bütün yorumcu- ların merakla sordukları bir soru ola- aktır Fransa Lâtin Amerikanın fethi arisin ünlü Orly hava alanından, p bu haftanın başında iki özel uçak kalktı. Bunların birincisi' sülün o gibi bir tepkili Boeing 707 uçağıydı o ve fransız devleti başkanı General (oODe Gaulle'ü, ilk durak olarak, Venezüel- la başkenti Caracas'a götürüyordu. İkinci uçak ise bir DC-3 tipi yük u- çağıydı ve General De Gaulle'ün, Lâ- tin Amerikada yapacağı 27 günlük seyahat sırasında uğrayacağı 10 baş- kentte dağıtacağı hediyeleri (o taşıyor- du. Başkan De Gaulle'ün bu hafta- nın ilk günü başlayan büyük Lâtin Amerika turu - De Gaulle bu tur sı- AKİS, 25 Eylül 1964