25 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

25 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ss İ Filmler Listeler ve ümitsizlik gtirtici ye her yıl, gelenek i- cabı, o mevsim boyunca batıdan a- lp yurdumuzda gösterecekleri filmle- ı listelerini gazetelerde uzun uzun yayınlarlar. Bu, iki yönlü avcılıktır. Bi rincisi iç pazardaki Bİ İ- kincisi da seyircinin gözü sı ve öbür e Şirketlerle arayı imaya yara Yalnız, yayınlanan bu listelerdeki filmlerin büyük çoğunluğu, o yılın si- nema mevsiminde gösterilmez. Batı ve anlaşma yapılmıştır, filimler alın- ış verilmiştir ama, bu filimler gelir, gümrüklerde takılı kalırlar. Getirtici hareketler, hemen hepsi aynı zamanda sinema salonu sahibi olduğundan ilk parti çekilenleri dolambaçlı yollardan vizyonda daha uzun süre tutarlar ve listede açıklanan kırk film sayısını genel istek' e dayandırarak yan ya düşürürler. Böylece her yıl, bir yıl öncesinin Oo filmleri oObir o son- raki gelecek yılın listesine girer ve sa- yı seyirci Ki durmadan yükse- lip kabarı NE M A u yüzden, gerek sinema yazarla- rının, gerekse seyirci ve bağımsız si- nema Salonu sahiplerinin bu çeşit lis- telere karşı hiç bir ümit bağlantıları yoktur, Getirtici şirketler, bütün özel likleriyle boş alanda diledikleri gibi at oynatırlar. Dört büyük, üç küçük getirtici şir- ketin bu yıl yayınlanan listelerindeki yabancı filmlerin sayısı 100'ün çok üstündedir. Yabancı filmlerden alınan rüsum ile yerli filmlerden alınan rü- sum arasındaki uçurum, iç pazarda sinema salonlarını yabancı filmlerden yerli tümlere doğru bir kaydırmaya gö türmüştür. Dolayısıyla, filmi göstermek için ne kolay kolay sinema salonlarını yabancı filmlerden Böylece, listelerde açıklanan filmlerin çoğu kendiliğinden mevsim değiştire- cektir. Eleğin içindekiler Bi yıl öncesine kadar büyük bir sarsıntı geçirip elindeki United Ar- tists ile Columbia'yı Emekçilere kap- tıran Fitaş. bu yılın listesinde kendi- ni toparlamış görünmektedir. — Elliyi aşkın film arasında gerçi her, türde- avantür, melodram, komedi, spectac- le ve western gibi o filmler yer almak Ed Fury, "Ursus Arslaların Pençesinde" Yurttur babam yurttur 32 yüzyıl İtalyasında oluşan tadır ama, yine de içlerinde sinema- nın usta kişilerinin e taşıyan lar göze batacak kadar fazladır. Göze batan filmlerin başında Viscon- ti'nin ünlü "İl Gattopardo - Leoparı gelmektedir. Guiseppe Di Lampedu- sa'nın ayni adı taşıyan romanının si- nema aktarması olan "Leopar", geçen politik ve toplumsal devrimin o hikâyesini anlat maktadır. Toplumcu tutumuna uygun bir yoldan sürdürülen "Leopar"da Vis conti, karışık bir oyuncu kadrosu ile, Burt Lancaster, oClaudia Cardinale, Alain Delon ve Paolo Stoppa ile çalış- maktadır. Visconti'nin "Leopar'"ının yanısıra, yılın ilgi çekici bâr ikinci filmi de yi- ne bir italyan ustasının, Michelangelo Antonioni'nin iki yıldır gösterilme sı- rası bekleyen ünlü filmi "L'Eclipse - Batan Güneş'i olacaktır. Daha önceki filmlerinde olduğu gibi, "Batan Gü- neş"te de Antonioni, çağdaş dünyanın huzursuz kadın ve erkeğinin iç dün- yasına gerçekçi, fakat ln aydın bir Güneş" batı ölçüleri içinde çok başarılı, reji- sörünün e ipi de ilgi çekici bir filmdir ama, türk seyircisi için, An tonioni'nin birinci filmi "La Notte- Gece"den çok daha ağır, çok daha an- laşılması güç bir film niteliği taşımak tadır. Değişik listelerde yer alan öbür i- talyan sinema ustaları, o"Sedotta e Abandonna'jfta - oAldatılmış ve Terke dilmiş'i ile Pletro Germi ve orta ku- şaktan, "Adua e le sue Compagne - A- dua ve Arkadaşları" ile Antonio Piet- rangeli'dir, "Aldatılmış ve Terkedil- miş"de Germi, bundan önce gördüğü- müz "İtalyan Nikâhı"'nda olduğu gibi, yine toplum geleneklerini eleştirmek- te ve gücünü yine Sicilyadan almak- ta, dolanlı bir yoldan oklarını İtalya- nın gelenek ve toplumsal (düzenine yöneltmektedir, o Pietrangeli'nin filmi de getirdiği (o bildiri açısından aşağı yukarı Germi'nin filmine' çok yakla- şıktır. Genelevlerde çalışan Adua ile iki arkadaşının bu hayattan kurtulma çabaları ile toplumun baskısı ve sö- mürülmeleri, bundan öte üç kadının umutsuz savaşı ile sonunda acı bir ye- nilgiye (uğramaları, o Pietrangeli'den beklenmeyen bir başarıyla işlenip ele alınmaktadır. Adua ve .arkadaşlarını Simone Signoret, o Emanuela. Riva, Sandra Milo, Gina Rovere ve Marcello Mastroianni canlandırmaktadırlar. Viscone, Antonioni, Germi ve hat tâ Pietrangeli'nin usta işi filmlerine karşılık. Yeni Gerçekçiliğin en ilginç kişisi Vittorio De Sica'nın bu mevsim gösterilecek olan bir Sartre uyarla- ması "I Seguastrati di Altona - Alto- başrollerinde Sophia Maximilian Schell. Fredric AKİS, 25 Eylül 1964 Loren,

Bu sayıdan diğer sayfalar: