30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Hazırlanan «sol ihtilâl» değildir! Ertuğrul Akça. Ertuğrul Akça - müvekkillerini başarıyla astırmış bulunan bir eski Yassıada avukatı ve AF milletvekilidir - partisinin Malatyadaki kongresinde bir ihbarda bulunmuştur: Türkiyede bir sol ihtilâl hazırlanıyor! Böyle bir ihbar herkesi. çouz telâşa ve endişeye düşürmek gerekirdi. Üstelik Türkiyenin en büyük tiraj gazetesi de bunu kendine manşet yap. mıştı. Ama, kanunen bir sorumluluk taşıyan savcılığın dışında, bu çeşit bir korku ciddi olarak her hangi bir kimsenin aklına gelmemiştir. Bu, bir defa, sözü söyleyenin umumi efkâr gözündeki öneminin ölçüsüdür. İkincisi, AP'nin parti hüviyeti itibariyle ne miktar ciddiye alındığını göstermek- tedir. Fakat, hadisenin asıl üzerinde durulacak bir tarafı vardır. AF, öyle anlaşılıyor ki memlekette birşeylerin hazırlandığını görmek- tedir, sezmektedir. Bu nazarlığı bir "sol ihtilâl" olarak mümkün nisbetin- de şimdiden damgalamakta Akçanın, Bilgiçin partisi büyük menfaat um- maktadır. Bunda ıtamamile haksız değildir. Zir hazırlık bir sol ihtilâl ha- zırlığı değildir ama AP'ye karşı bir hazırlıktır. Gittikçe daha çok kuvvet, Türkiyenin kaderine Akçaların, Bilgiçlerin ve onların temsil ettikleri zih- niyetin hakim olmaması için birleşmekte, bir ortak cephe kurmaktadır. "AP'ye iktidar yok!" bu cephenin sloganıdır. Bu cephe, AP'nin iktidara gelebilmesi ihtimalini Türkiye için en büyük tehlike addetmektedir ve bunun gerçekleşmemesi için elinden gelen her şeyi yapmakladır. Bu, Amerikada Goldwater'e karşı kurulan cephe çeşidinden bir cep- hedir. Türkiyede AP'ye karşı olan hazırlığı yapanlar "sol ihtilâl" taraftar- ları değildir. Bunlar hiç bir ihtilâlin taraftan değillerdir ve önlemek is- tedikleri, askerisi dahil, her hangi bir ihtilâldir. Amerikada nasıl, yüz yıldan beri koyu Cumhuriyetçi bilinen çevreler, New York Herald Tribüne gibi gazeteler, lâf gibi dergiler, iş adamları, aydınlar Goldwater'e karşı birleşmişlerse, tabiaten bizim eski DP nin sempatizanları dahi bugün AP'nin Türkiyenin huzuru, istikrarı, sivil idaresinin devamı, iç barışı ba- kımından nasıl bir tehlike teşkil ettiğini her gün daha iyi anlamakta- dırlar. AP Goldwater'in temsil ettiği neviden hislerin, inançların. kinin ve ayırımın Türkiyedeki temsilcisi durumundadır. Bir askeri ihtilâlden sadece beş yıl sonra, damgası bu ihtilale karşı olmak bulunan bir siyasi teşekkülün memleketin başına oturmasının çarkları nasıl geri çevireceği, ne çeşit tahriklere vesile vereceği, nasıl "güven endişesi" yaratacağım gör- memek için kör olmak lâzımdır. 1960'dan bu yana bir yeni yolun üzerin- de yürüyen Türkiye, bugün AP'nin eline düşmemelidir. Hazırlık, bu ihti- mali ortadan kaldırmak için hazırlıktır ve memleketin bütün sağlam kuv- vetleri bu hedefte birleşmiş haldedirler. Akça, işte buna "sol ihtilâl hazırlığı" diyor. Demesi, hiç bir şeyi değiştirmeyecektir. geçerli hale getirmek gibi (o hususlar- da kanun teklifi hazırlamağa karar vermişlerdir. . Nitekim Zeyyad oKo- camemi milli bakiyeler sistemini an- hazırlanmış reli ise çıkar yolu, İngilterede tatbik edilen "dar bölge" sisteminde r müş ve bu esasa göre bir kanun tek- lifide o hazırlamıştır. Müşterek pusula Bu arada Meclisin çalışkan Adamı Şefik İnan da, sistemin esasını değiştirmiyen, fakat Meşrutiyetten beri Türkiyede devam eden balkan usulü seçim rezaletlerini (o önleyebile- cek nitelikte pratik tedbirleri (o öngö- ren Uç kanun teklifini oMeclis Baş- kanlığına vermiştir, İnanın 8 o ocak 1964 tarihinde Meclise tevdi o ettiği birinci teklif seçimlerde bütün par- toplıyan müşterek öngör m mer- cilerince damgalanmış olan ve Yük- sek Seçim Kurulunun filigranını ta- şıyan oy pusulalarına bütün parti- lerin aday listeleri sütunlar halin- de yazılacaktır. gi partiyi tercih ediyorsa onun sütu- nunu işaretleyecektir. Diğer Partilerdeki ri tarafından imzalanan misyonunda kabul edilen sayesinde, seçimlerden bir partili kabadayıların ev ev parti listesi dağıtmalarımın, dığı önünde seçmenlerin o ceplerinin ve hatta koyunlarının aranmasının, zorbalıkların, cinayetlerin önü alına- caktır. Teklifin bir başka faydası da oy pusulası bastırmak ve dağıtmak ba kanundan büyük partiler ile küçük partiler arasında doğan mali eşitsiz- liği Oönleyebilmesidir. . Bundan başka, müşterek oy pusulaları Yüksek Se- çim Kurulu tarafından seçmen sayısı ile sınırlı olarak bastırılacağından o- lağanüstü kâğıt israfı ortadan kal- kacaktır. milletvekille- e İçişleri Ko bu teklif gece önce dolaşarak m san < y © O m. İnan Meclise verdiği diğer iki tek- lifinde, nüfus kağıtlarının devamlı seçmen kartı vazifesini görecek şekil de genişletilmesini ve değiştirilme- sini, seçmen kütüklerinin nüfus teşki- lâtına bağlanarak devamlı hale geti- rilmesini istemektedir. İnanın ilk tek lifinde öngörülen müşterek oy pusu- lası ufak tefek farklarla İtalyada ve Fransada tatbik edilmekte ve herhal- de oralarda milli irade bizdeki gibi mahalle kabadayılarının tehditleri ve AKİS. 30 EKİM 1964