30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

5 N E M A İşçiler Haklar verilmez, alınır! yolun kıyısına dörtköşe, kırmızı bir çadır kurulmuştu. Çadırın önün- leki direğe çekilmiş bayrak, rüzgâr- da dalgalanıyordu. Yüzleri uzamış üç- idam, çadırın kapışma sandalyaları- nı atmış, oturmuşlardı. Karşılarında- ti üç katlı beton binaya bakıyorlardı. Arnavut kaldırımlı yolun iki yanın- da, beyaz kartona mürekkeple yâzıl- mış irili ufaklı dövizler toprağa, ça- kılmıştı. Adamların üçünün de gözleri par- lıyordu. Gerçi biraz yorgundular, bi- raz yüzleri uzamıştı ama, yaptıkları işin önemini biliyorlardı. Grevlerimin yirmiyedinci gününü bitirmek üzerey- diler. Yolun başında kısa boylu, ce- ketini çıkarmış, gömleğinin kolları sıvalı bir dördüncü adam göründü, turanların yanına geldi, selâmlattı- 32 Bir türk filmi çevriliyor Kimin - sırtından lar. Yeni gelen üçünün de halini ha- tırım sordu, berikiler karşılık verdi- ler. Durum iyiydi, herşey normaldi. Yargıç, yeni avukatın işveren adına yani ve ikinci defa başvurusunu da reddetmişti. Dâvalarında haklıydılar. Grev daha bir yıl sürse direnebilir, dayanabilirlerdi. Türk sineması, kendi iş dalınnda ilk başarıyla veri- yordu. Sinema işçileri, hakların ve- rilmediğini, ersine, bu ilk grevleriyle anlamışlar ve grev yapanları oyuncularından senaryocu- larına, teknikerlerinden set işçilerine kadar ' canla başla desteklemişlerdi, destekliyorlardı. Sonun başlangıcı Bir yıl içinde aşağı yukarı kırk şu kadar milyonun döndüğü, fakat varlığından da hemen hemen ilgilile- rin pek haberdar olmadığı türk sine- ması birlikleşmeye ve sendikalaşmaya doğru bundan iki yıl öncesi birinci a- dımını atmışta. Kurucuları arasında Metin Erksan, Ertem Göreç ve Lütfü Akad gibi aydın rejisörlerin bulundu- gu bir genç topluluk, bu yeni uyanışın destekleyicileriydiler. o Yalnız, başlan- gıçta bir küçük hata işlenmiş ve sen- dika, sinema oyuncularım (üyeleşme sınırı dışında bırakmıştı. Bu küçük yanlış, hiç hesapta olmayan ve suyun altında kalmış bir başka o sendikayı, Film iş Sendikasını suyun yüzüne çı- kartmaya yaradı ve yeni sendika Si- ne-İşin karşısında bu uyuyan eski sendika hemen yerini aldı. Türk si- nemasındaki işçiler dayanışmaya, hak ların alınması konusunda bir birliğe gitmenin mutlak zorunluğuna inanı- yorlardı. Seçmeyi derhal yaptılar ve eski sendika yerine yenisini tercih et- tiler. Böylece yeni sendika çarçabuk toparlandı, güçlendi ve yayılma ala- nım gün geçtikçe genişletti. Bir tek AKİS, 30 SKİM 1964