30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

Hikmet Şimşek İrandaki konseri idare Sanat için sanat yapanlar Haberler Özellikle son aylarda büyük önem ka zanan bir dostluğun, Türkiye - İran dostluğunun sanat alanındaki yankıla- rı geçen hafta Tahranda verilen kon- serlerde görüldü. Türkiyeden gönderi- len iki sanat elçisi, şef Hükmet Şim- şek ve piyanist Ayşegül Sarıca, İranlı müzikseverlerin kalbini bir kere daha fethettiler. CENTO'nun, üye ülkeler arasın da kültür ve sanat hareketlerini yay mak ve bu yoldan halikları birbirine ya kınlaştırmak amacıyla tertiplediği "Kül türel mübadele" programı Oo çerçevesi içinde evvelce iranlı şef Haşmet Sen- carinin Ankarada bir konser vermiş ol duğunu müzikseverler hatırlayacaklar- dır. Bundan önce de Cumhurbaşkanlı- ğı orkestrası Orta Doğu gezisi meya- nında Tahrana da uğrayarak konserler vermişti. O günden bu yana Tahran halkının türk sanatçılarını unutmadı ğı geçen hafta verilen konserlerde bir daha anlaşıldı, İlk konser Tahran televizyonunda evet, İranda, hâlen özel bir şirket ta- 28 rafından işletilen bir televizyon şebe- kesi faaliyettedir! Ayrıca devlet de bir yeni şebeke kurmak peşindedir - ikin- ci konser müzikseverlere açık olarak Fehreng Salonunda verildi. Bu ikinci konsere genç kuşağın değerli piyanist- lerinden Ayşegül Sarıca katıldı. Prog- ram önceden tertiplendiği üzere üç bes teden ibaretti: Weber'in Oberon uver- türü, Beethoven'in Dördüncü piyano konçertosu ve ünlü Yedinci Senfonisi... Hazırlanmak için gerekli zamanın kı- salığı provaların büyük ölçüde kısıtlan ması sonucunu doğurduğundan, kon. serin, özellikle Tahran Senfoni oor- kestrasının başarı derecesi şüpheli ola rak tahmin edilmekteydi. Ancak görüldü ki, hem orkestra bestelere gayet iyi intibak edebilmekte dir, hem de genç sanatçılarımız artık bu komşu ülkede de haklı olarak ün salacak seviyede başarılı, olabilmişler- dir. İran, Pakistan, Lübnan ve diğer yakın doğu ülkelerine böyle sanat el- çileri göndermemiz, oralarda, Türkiye- nin sanat alanındaki öncülüğü bakı- mından derin izler bırakmakta ve sa- nata verilen değer yolundan milli iti- ediyor a yükseltmektedir. Bu oyüzden önümüzdeki mevsimlerde bu gibi ziya- vetlerin arttırılması ve gönderilen sa- natçılara da önem verilmesi oOtemenni olunmaktadır. Haftanın başında, Yenişehirde Balin Otelin yanındaki binanın alt katı na girenler, nefis müzik nağmelerini dinleyerek ilgi çekici bir sergiyi (o gez- mek imkânını buldular. Sergi, Alman Kütüphanesinin tertiplediği Haydn - Mozart - Beethoven "Deha üçlüsü" ki- tap ve doküman sergisiydi. Stuttgart daki Dış Münasebetler Enstitüsünün gönderdiği türlü tablolar, gravürler ve kitaplarla, memleketimizde bu üç bü- yük bestecinin eserlerinin çalınmasıy- la ilgili hatıralara geniş ölçüde yer ve rilmiş bulunan sergi ilgiyi çektiği ka- dar, seslendirme tertibatından yapılan müzik yayım da zevkle dinlenmekte- dir. Ayrıca hergün saat 17 ile 19 arasın da ziyaretçilerin istediği plâklar da ça- lınmaktadır. Sergi 7 Kasım Cumartesi gününe kadar açık kalacaktır. AKİS. 30 EKİM 1964