30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER zilip yürütülmesine büyük yardımları dokunmuştur. Şimdi bu politikayı a- mansız bir şekilde suçlarlarsa, günün birinde aynı suçların kendilerine Ode yönelmiyeceğini kimse temin edemez. Perde arkası Geride bıraktığımız hafta, Krutçef devrinde başına buyrukluk kazan- mış komünist ülkelerle eski Başbaka- nın barışçılığına inanan dünya kamu oyunun endişelerini açıkça (o ortaya koyduğu halde, bugün Sovyetler Birli- ğinde idareye kimin ne derece hakim olduğu sorusuna halâ kesin bir cevap getirememiştir. Gerçi, görünüşe göre, bugün önde giden liderler Sovyet Ko- münist Partisi Birinci Sekreteri Brej- nef ile Başbakan Kosigindir ama, bir gemide iki kaptan olmıyacağına "re, bunların biri eninde sonunda ikinci plâna itilecek, belki de bugün hiç or- talıkta görünmeyen biri ön plâna ge- çecektir, yorumcuların büyük bir ço- gunluğu, Krutçefe oynanan oyunun ar. kasında ihtiyar kurt Mikoyanı (o gör- ŞAFAK Mağazası mektedirler. Bazılarına göre de, Miko- yanın tecrübe ve isminden faydalana- rak esas dolapları çeviren. Sovyetler Birliğinin doktrincisi Susloftur, Fakat, Suslof konusunda gelen haberler bir- birini tutmamaktadır. Geçen hafta- nın sonunda alınan bir habere göre Suslof, komünist Avrupa devletlerin- deki kaynaşmayı önlemek için bu devletlerin başkentlerine bir yolculuk yapmak üzereydi. Oysa bu haftanın başında gelen haberler, Suslofun ciğer- lerinden rahatsız olduğunu ve bir sa. natoryuma yatırıldığını bildirmektedir Anlaşılan, Sovyetler Birliğindeki ger- çek durumu bilmek için aradan uzun bir sürenin geçmesini beklemek ge- rekecektir. Nitekim, Sovyet başkentinde bu- lunan yabancı gözlemciler de, bütün dünya kamu oyu gibi, Sovyet halkının da bir bekleyiş devresi içinde olduğu- nu bildirmektedirler. Büyük Sovyet şe hirlerinde hayat olağan gidişini koru- makla beraber, halkın, bugünkü duru- MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin, yeni çeşitleri ile her cins re kalitede Pamuklu, ipekli Kumaşlar Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir Atatürk Bulvarı 88/A — Ankara Telefon: 127750 AKİS/1289 mu geçici olarak kabul ettiği ve yeni önemli gelişmeler beklediği (o anlaşıl- maktadır. Güney Vietnam Kaçınılmaz sonuç Diktatör Diemin devrilmesinden bu- yana Vietnamda hüküm süren as- keri rejim, görünüşe bakılırsa, bu hat tanın ortasında sona ermiştir. Ülkenin askeri lideri General Khan, bundan iki ay kadar önce çıkan öğrenci ayak- lanmaları sırasında verdiği söze uya- rak, iktidarı sivillere teslim etmiş bu- lunmaktadır. Şu satırların yazıldığı sı- rada, yeni sivil idarenin sadece dev- let başkanı belli olmuştur. Yeni baş- bakan henüz seçilmemiş olmakla be. raber, bu göreve Saygon belediye baş- kanı Tran Van Houng'un getirileceği söylenmektedir. Güney Vietnamın yeni Devlet Baş kanı, 59 yaşında eski bir ihtilâlci o- lan Phan Khac Suu'dur. Suu bu gö- revi hem askerlerin, hem de sivillerin devamlı ısrarları üzerine ve ancak ge- çici bir süre için kabul etmiştir. Ya- şama görevi de, çoğu askerler tarafın- dan seçilen bir Yüksek Milli Konsey tarafından yürütülmektedir. En kısa zamanda yapılması düşünülen seçim- lerden sonra bu Konsey dağılacağı gi- bi, Suu da işbaşından çekilecektir. Uzun bir bocalama ve kararsızlık devresinden sonra Vietnamda işbaşı- na yeniden geçici bir yönetimin gel- mesi, bu ülkedeki bocalama ve karar- sızlığı, hiç şüphesiz, büsbütün çoğalta- saktır. Şimdi o Birleşik (o Amerikanlı başlıca endişesi de budur. Bocalama ve kararsızlık artınca Vietkong çete- ellerine karşı girişilen savaş da ister istemez yavaşlayacak, belki de gerile- yecektir. Zaten yıllaryılıdır sürüp gi- den bu savaş artık çığırından da çık. mış, iyiye gideceğine kötüye yönelmiş tir. Bu hafta içinde iktidarı ( sivillere . devreden General Khan, silâhlı kuvvet ter kumandanlığından ayrılmış değil- dır. Fakat ordu içinde iktidarı elde tutmak isteyen bir grup vardır ve Khan'ın bu grupa nekadar hakim ola- bileceği kesin olarak bilinmemektedir. Bunun yanısıra, ülkede siyasi iktida ra hakim olmak isteyen çeşitli omillh- . yetçi ve dini gruplar da vardır. Yeni geçici idarenin bu çeşitli akımlar ara- sında yolunu bulabilmesi, üstelik bu de komünist çetecilere karşı mücade- leyi sürdürebilmesi çok zordur. Bu ba- Icımdan Vietnamı yeni güçlüklerin beni ediğini söylemek yanlış osayılmama- lıdır. AKİS, 30 EKİM 1964