30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

punun özellikle yeni yeni üyelere ih- ü yor ve taze kuvvetler aranıyordu. Mü- zik grupu bu yıl folklor dansları da ele almıştı. Yemek grupu, türk ye- meklerini öğrenmek isteyen amerika- nları özellikle çekiyordu. o Arkeoloji, Dahili Dekorasyon, Sanat ve Elişi, Ge- , Moda ve Dikiş, Lisan grupları da m zamanın değerlendirilmesine ya- rıyan ilginç faaliyet kolları idi. Seç. rak, üzerinde tartışarak inceliyorlar- dı. Bu sayede, değişik (o kültürlerden gelen iki memleket kadınlarının ken di kültürlerine has meşhur eserleri daha iyi anlamaları mümkün oluyor- u Kurs meselesi Derneğin ilgine bir faaliyet kolunu da, öğrencilere burs sağlıyan ko- lu teşkil etmektedir. Çünkü bütün bu sosyal faaliyetler sonucunda elde edi- len paralarla Dernek, kız öğrencilere burs sağlamakta ve kültür faaliyetle- rinden elde edilen kâr da gine böyle, ce kültürel faaliyetlerde kullanılmak- tadır. Derneğin gecekondu mahalle- lıyarak, çocuklar değerlendirilmesine yardımcı olmak- tadır. Derneğin OBaşkanı türk, ikinci Başkanı amerikalıdır. Her faaliyet gru punun bir türk, bir amerikalı başkanı Yılın modası Münasiptir! Mahalli Dertlerimiz Jale CANDAN Mahalli dertlerimizle, genel olarak, çok az ve yetersiz bir şekilde ilgileniyo- r Bir politikacıya, seçim bölgesine ait bir takım meseleler soruldu- gunda, çoğu zaman, onun bu meselelerin peşinde olmadığı, hatta bazen bunlardan habersiz “olduğu kolaylıkla anlaşılır. O, daha ziyade genel po- litika üzerinde polemikler yaparak, parlak nutuklar atarak ve meselelere çok sathi bir şekilde, oy mekanizması ölçüleri içinde dokunarak seçilmiştir. Basın da mahalli dertlerle çok az ilgilidir. Bir 11 genel meclisi (o veya. belediye meclisi toplantısı gazetelerimizde ancak "hakkıhuzurlara (ozam" veya bu tip ilginç olaylar dolayısıyla yer alır. Gerçi Türkiyede büyük ga- zeteler bütün yurda dağılmakta ve mahalli meselelerden çok, haklı olarak, genel meselelere yer vermektedir ama, demokrasi mücadelesini tam olarak sonuçlandırmamış olan memleketimizde mahalli idarelerin, tutacakları yol ile, bu sonucu etkileyecekleri, hattâ batı demokrasilerinde başarıya bu yol. dan gidildiği unutulmamalıdır. DP. iktidarının kaderinde belediyelerin oy- nadığı rol çok önemli olmuştur. Politikacı ve basın kadar halk da kendi mahalli dertleriyle | ilgisizdir. İngiltere veya Amerikada bir aday, meselâ bir ev kadınından oy istediği za man, ev kadım ona yaşadığı şehrin yollarına, parklarına, trafiğine vesaire- ye ait sorular sorup. ışık tutarken, bizde adaya daha çok, karşı parti hak- kında ne düşündüğü hakkında veya bir takım muğlâk meseleler üzerinde sorular sorulmakta ve iş kolayca demagojiye dökülmektedir. Politikacılarımız gibi hükümetler de mahalli meselelerimize yeteri ka- dar önem vermemektedirler. Şöyle ki: mahalli idareler geçen yıl (yepyeni bir sistem içinde ve çe,şitli partilere mensup kimselerin seçilip işbaşına ge- tirilmesiyle meydana geldiği halde, mahalli meseleleri halledecek olan bu idareler henüz bundan tanı otuzdört yıl önce kabul edilmiş olan 1580 sayılı kanunla çalışmaktadırlar. Bu kanun bugünün ihtiyaçları karşısında yeter- siz olduğu gibi, nisbi seçimin bazı özelliklerinin hesaba okatılmamasından ötürü de, uygulamada birtakım ciddi mahzurlar ortaya çıkmaktadır. Ka. nunun, henüz ciddi bir şekilde ve yeni amaçlarla seçilmiş olan meclislerin omala düzene sokacak şekilde ele alınmamış olması gerçekten büyük bir eksikliktir. Demokrasilerin bir özelliği de, en sade vatandaşın bile en önemli bir memleket dâvası üzerinde düşünüp kafa yormasına, fikrini (o bildirmesine ve hattâ iddia sahibi olmasına imkân vermesidir. Bu, yöneticiler için Zor olmakla beraber, faydalıdır. Ne var ki halkın da, politikacının da bu yolda lelerinde mahalli meselelerin yeterince önem kazanması politikacıyı olumlu, gerçekçi yolda, demagojiden uzak bir şekilde çalışmaya yöneltecek ve halkı daha isabetti aday tespitine alıştıracaktır. Politikacı ile çevrenin münasebetini en iyi şekilde âyarlıyacak olan şey. önemsiz gibi fakat halka doğrudan doğruya intikal eden birtakım günlük işbirliği halinde ele alınmasıdır. görünen, meselelerin vardır. Bunların üstünde, bir yönetim o şup 0 Köy grupu, haf- tada iki gün ev ekonomistleri, tarım- Sili ve ühisliz meslek teşekkülle- rinden uzmanlarla beraber köy ziya- retleri yapmaktadır de evlerde özel gruplar halinde bulu- Refia Çeliker, ogün, konuşmasın- AKİS, 30 EKİM 1964