30 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

30 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

YAYINLAR DIŞ POLİTİKA VE PARLAMENTO Doçent Mümtaz Soysalın dış politika alanındaki yasama - yürütme O ilişkileri (o üzerinde kar- şılaştırmalı incelemesi a- ra Üniversitesi (o Siyasal Bilgiler Fakültesi (Yayınları 183-165, o Sevinç Matbaası Ankara 1964, büyük boy, 294 sayfa 21 lira). Dış politika ve parlâmento kelime- i yanyana geldiğinde, birincisi- nin ikincisinin denetimi olmadan yü- rütülemiyeceği düşüncesi ilk akla ge- len şeylerden biridir. - Hele O halkın kendi kendini idaresi demek olan de- mokratik rejimlerde bu işin yüzdeyüz böyle olduğunu düşünmemek için hiç bir sebep yoktur. Oysa, Türkiyede ve dünyada par- lâmentolar ile dış politikanın ilişkile- rini inceleyen Mümtaz Soysalın kita- bını okuyunca insan, işin pek de böy- le olmadığını görmektedir. Gerçi he- men bütün dünyada, bu arada Tür- kiyede de demokratik idare tarzı ola- rak parlâmento zaman zaman dış po- litika gidişini denetleme durumunda- dır ama, aslında bu iş bilfill hükümet ler, hattâ ohükümetlerden de öteye dışişleri kadrosunun eliyle yürütülmek te, parlâmentolar da çok kere zaten yürütülegelmekte olan bu dış politika yı denetlediklerini osanarak onayla- maktadırlar. Mümtaz Soysal, o Siyasal Bilgiler Fakültesinin kitapsız veya kalıplaşmış aşırma fikir sahibi olan hocalarından biri değildir. Tam aksine, bilim hay- siyetine uygun çalışmalar yapan, ken- disini mesleğine adamış, orijinal gö- rüşleri olan bir genç bilim adamımız- dır. Kitabında tez olarak, dış politika konularının parlâmentolar tarafından en iyi şekilde denetlenmesini savun- maktadır. Bu, yerinde bir görüştür. Millet adına milleti o angaje edecek kararların oalınmasına yol açan dış politika ilişkileri elbette ki Parlâmen- tolarda geniş bir şekilde denetlenme- lidir. Dünyanın Türkiye dışındaki ül- kelerinde bu yolda gerçekten ileri a- SABO TURİSTİK TESİSLERİ Güneş şehri Antalyada mevsim sonu yenilikleriyle 29 Ekim 1964 Cumhuriyet bayramı tatil programını takdim eder. * Mevsim sonu deniz banyoları * Nefis yemekler, * Taze balık, * Tarihi * Müzi dekor altında mehtap eğlenceleri, SABO Turistik Tesisleri Mevsim sonu tatilinizi geçirebileceğiniz tam konforlu mo- tellere sahip yegâne dinlenme yeridir. Yer ayırtmakta acele ediniz. Komple Servis : Şahıs başına: 35 T.L. : 2444 - Antalya Rezervasyon Tel Telg. SABO — Antalya Konyaaltı — Antalya AKİS/1290 Kitaplar SOSYALİZME GİRİŞ Sosyalizm konusunda bir dene- me. Yazan : Jules Moch. Çevi- renler : ilav - D. Avcıoğlu. Devrimci Yayınlar (o Kooperatifi (DYK)nin birinci kitabı, 1964 yı- lında İstanbulda İstanbul Mat- baasında basılmıştır. Orta boy, 96 sayfa, 300 kuruş. Kitapta ay- rıca Prof. Maurioe Duverger'in "Dünya Sosyalizme gidiyor" baş- lıklı bir makalesi de yer almak- tadır. İsteme adresi: Devrimci Yayınlar Kooperatifi, Cağaloğ- lu, Himayeietfal Sok. Mirat Han İstanbul dunlar atılmıştır. o Bilhassa (Birinci Dünya Savaşından sonra bu yolda ge niş gelişmeler olmuştur, Türk Parlâ- mentolarında da bugüne kadar bu şe- kilde çalışmalar yapılmıştır. Yapılmış tır ama, bunların yeterli olmadığı da gene Mümtaz Soysalın verdiği örnek- lerden ortaya çıkmaktadır. Soysal, dış politika olaylarının halka mal edil- meşinin en iyi yolunun, şuursuz kala- balıklar olmaktan öteye gitmeyen küt- le partileri yerine, belli görüş açılan rından dünya olaylarına bakan ve bunları (o basit formüllerle açıklayan partiler eliyle mümkün olacağını yaz- maktadır Kitabının son hüküm cümlesini o- kumak, yazarın düşüncelerini açıkça ortaya koymak bakımından önemlidir. İşte Mümtaz Soysalın son hüküm cüm leleri: "Dış politika ile sokaktaki a- dam arasında bağlantı kurmak, küt- leleri devlete ve ülkeye sahip çıkar- manın belki de en kestirme yolu.. So- kaktaki adam politik davranışlarıyla, ülkesinin dünya yüzündeki tutumunu etkileyebildiğini görünce ona daha çok sahip çıkacaktır. Halkın sahip çıkma- dığı ülkelerin bendi çıkarcılar eliyle dış maceralara sürüklenmesi veya dış pazarlarda satılması herzaman müm- kündür." Bu hükümleri oOokuduktan sonra, Parlâmentodaki politikacılarımıza it- haf edilebilecek en güzel şiiri de Müm- taz Soysal, kitabının birinci sayfasına almış. Pek çok küflenmiş ilim ada- mımızın hafiflik sayacağı, ama aslın- da sokaktaki adamdan da öteye parl- menterlerimizi tasvir eden Orhon Velinin meşhur "Cımbızlı Şiir"i: "Ne atom bombası — Ne Londra Konfe- ransı; —Bir elinde cımbız. —Bir e- linde ayna; — Umurunda mı dünya!" İlhami SOYSAL