17 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

17 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

değillerdi, onu C.H.P. gibi bir partinin sevk-i idaresine lâyık bulmuyorlardı, Fakat Gülek Ku- rultay tarafından tutuluyordu. Onun Genel Sek- reterliğini Kurultayda elinden almak kabil ol- muyordu. Halbuki o tarihlerde C.H.P. içinde pek çok kimse, meselâ Faik Ahmet Barutçu gibi biri sorumlu mevkiye geçerse onun, C.H.P, yi daha bir fazla başarı yoluna götüreceği kanaatindey- di Barutçu ile 1954 yazında konuşmalarım ol- du, Fakat onunla asıl ve büyük dostluğumuz be- nim Sarol ile olan dâvamın çeşitli dalgalanma- ları arasında gelişecek, bu büyük parlâmenteri o sırada iyi tanımak fırsatını. bulacaktım. Ba- rutçu benim üzerinde daima hassas, fikirleri öl- gülü, hadiseleri iyi tarafından alan bir insan in- tibar bırakmıştır .1954 yazında İsmet Paşanın onu Genel Sekreter olarak düşünüp düşünmedi- gini bilmiyorum. Bildiğim, her halde İsmet Pa- şanın Kasım Gülekten fazla memnun olmadığı- dır. Fakat onun değiştirilmesi konusunda bir hayal da yapmıyordu. Nitekim Kurultayda şah- siyetinin ağırlığını bu şahıs değil, bir başka pren- sip meselesinde koyacak, o işi sökecek, buna mu- kabil Kasım Güleğin Genel Sekreterliğinde ikin- ci sınıf, C.H.P. yi temsil etmek gibi bir görevin belki on gömlek altında bir ekibin Parti Meclisi olarak ortaya çıkmasına canı çok sıkılmayacak:- tır, Kurultay bahsine sıra geldiğinde bunu ania. tacağım. İsmet Paşanın bu aldırmazlığının sebe bi ondaki “ben herkesle çalışırım” inancıdır. İs: met Paşa bu tutumunu, benim yanında bulun. duğum 10 yıl içinde belki iki, en çok üç defa de. giştirmiştir. Islahat Komisyonu bir tüzük ve bir prog ram tadilâtı tasarısı hazırladı. Tüzük tadilâtın: daki prensip şuydu: Kurultaylar heyecanlı top- luluklardır, kolaylıkla sürüklenip gidebilirler Onun için, Genel Başkan seçiminin dışındaki se çimler iki dereceli olsun. Kurultay bir Gene Başkan, bir de Parti Meclisini seçsin. Gene Sekreteri ve Genel İdare Kurulunu bu Parti Meclisi kendi bünyesinden çıkarsın. Tabii bu, 2- çıkca asım Gülese karsı bir tedbirdi. Nitekim İsmet Paşa CILP. nin Meclisi terketmesi slabileceğinden endişe ediyordu. 1954'te Bölükbaşının Mecliste, bugünkünden de ciliz bir Grapu vardı. Fakat CHP. çekildiği takdirde İktidar pek âlâ bir süre onu Muhalefet diye fikrine karşı çıktığı zaman bunun öcmekratik rejimin sonu kullanır, C.HLP, yi Mec- lis dışında hakladıktan sopra dahii C.M.P, yi de silip süpürürdü,