17 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

17 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

YURTTA OLUP BITENLER Çalışma Bakanı Çağlayangil İstanbulda işçilerle Allah. selâmet versin! da yetkili bir üyesidir. 'Tunçun iddia- sna göre Kuas, Zonguldak olayları nkilkaalinle İşçi Partisi adına ko- nuşmuştur, Fakat bu husus daha is- pat edilmemiştir. Bu bakımdan, mese- Je hakkında hüküm verirken bilhassa bu safhada, mümkün olduğu kadar 'h- tiyatlı olmak ve hukuk plânında kal- mak zorunluğu vardır, Üstelik Anayn- saya göre bir partinin Kapatılmeosi hakkındaki ancak Anayasa Mesele safhasında iken, Anayasa Mahkemesi kapılarının açıp ağılmıyacağı beli olmadan, bir kaşık suda fırtına koparmak, bu konularda e kadar süregelmiş o hafiflikler dine dari bir halka daha eklemek olacaktır. Zaten bütin bu fırtınanin altinda yatan sebep, Türk-İş ile TİP ve *'TİP'le beraber Türk-İss cephe alan İşçi Dayanışma Konseyi. “arasındaki çatışmadır. Bu çatışma, türk işçisinin iiderliğini alma çatışmasıdır. Bugün için fazla önemli bir varlığa sahip or miyan İşçi Dayanışma Konsey! Türx- İşe çatarak Ve böylece propaganda :m- kânı sâğlıyârâk büyüme emelinded'r, Ancak, İşçi Dayanışma Konseyinin başlıca üyelerinden Koop-İşiri 25 Ka- sını 1964 tarihinde Türk-İşe yazdığı, “Sendikamız Türk-İşe üye olmak ar- zusundadır, Gerekli işlemin yapılma- sıAa ve sonucundan bilgi verilmesine 10 müsaadelerinizi dileriz” diye başlıyan ve “en samimi saygı ve bağlılıkları- muzla...” diye sona eren mektup, Kon- seyin önem derecesini göstermektedir. Konsey Başkanı Mehmet Kılınç ise 1964 Nisanında Türk-İşe aynı şekilde bir mektup yazmış ve şu cümleyi kullar- mıştır: “Bünyenize girerek üzerimize düşen görevi yapalım diyoruz...” Görülmektedir ki, şimdilik İşçi Dayanışma Konsey! Türk-İş için cid- di bir rakip değildir, Türk-İşi müxa- beleye zorlıyan daha tesirli hücumlar ise, sendikaları ele geçirerex işçi ovla- rını almak isteyen TİP'ten gelmexte- dâir; TİP'in hücumları bir noktada izl- ye ayrılmaktadır. Bazı -aklı başında- TİP'liler Tirk-İşi yıkmak değil sade- ce yöneticilerini değiştirmek istedizle- rini söylerlerken, Kuas tipindeki TİP iler ise, Türk-İşin yönetimin! ele ye- çirmekten ümitlerini (kestikleri için, yıkıcı bir tutumu (O behiimsemişlerdir, Ancak bu iki #ip-hüüm bir noktada birleşmektedir; "Türk-İş yönetleilerin'n amerlkalılara satılmış oldukları iha- nunda! *“Nicin “go: home" denmiyor?” Bu ithamların kaynağı ATD'nin Türk- İse yaptığı ve ayda 100 bin lirayı bulan yardımlardır.: .Bu yardımların işmi. “Eğitim yardımı”dır. . Bununla ilgili anlaşmanın gerekçesinde o şöyle denilmektedir: “Bu faaliyetlerin vaş- hea gayesi bilhaasaşçelik, şeker, tütün, konserve ve demirsiz metal gibi temel endüstrilerde batı âleminin sendikacı- Il. mülâhazaları benimsetilmiş mesul ve dirayetli sendika liderlerinin eği- tilmeleriyle, Türkiyenin imalât randıma nını beş yıllık piâna uygun şekilde art- tırmasına yardım etmektir. Son Zü- manlarda Türkiye Hükümeti, işçi ve sendikalara teşkilâtlanma ve toplu ps- zarlık etme haklarını tanıyan kanun lar temin etmiştir, Prodüktiviteyi art- tırmak için gerekli olan istikrarlı sı- nai münasebetler ancak şikâyetleri ve toplu pazarlık müzakerelerini ida- re etmesini bilen dirayetli sendika li- derleri vasıtasile olabilir, Bu devam €- den program çerçevesi içinde 90 kadar sendika hizmetlisini mili, ma- halli ve bölge seviyelerinde eğitmsz sendika temsilcilerini, icra heyetleri ve toplu pazarlık Komiteleri üyelerini 1$- lerinde ınuvaffak olabilmeleri 'çir yeterli kılmak faaliyetlerini sarfede- gayesi ile Türkiye İşçi Sen- Konfederasyonuna (yapı'an yardımların devamını teklif ediyo- TUZ..." Anlaşmanın gerekçesinde söz X&0- nusu edilen faaliyet sadece mir Ancak bu yardımlar bugün ae sa halara da atlamış ve anlaşmanın çer- çevesini aşmış bulunmaktadır. Bina konusu bunlardan biridir. İlk nazar- da bu durumda itiraz edilecek bir nok ta görülmiyebilir Fakat 275 sayın Sendikalar Kanunu, sendikaların 9a- gumsızlığını sağlamak amacıyla gelir kaynaklarını tahdit etmiştir, Kanuna göre sendikalar, aldat geliri dışında özel şahıs veya kuruluşlardan teber- rü kabul edebilmekte, devletten se bazı şartlarda eğitim yardımı alabii- mektedirler, Yabancı memleketlerden alınabilecek yardımın Ise sadece eği- timle ilgili ve işçi kuruluşlarından ol- ması kaydı mevcuttur, Bu durumda, selâ bina için alınan 4 milyon veya buna benzeyen ve eğitimle ilgili olmı- yan diğer amerikan yardımları herşey- den önce Sendikalar Kanunuyla bağ- daşmamaktadır, Bunun ötesinde, mi'li bağımsızlık, İktisadi bağımsızlık akım- ları özellikle aydın çevrelerde gittik- çe kuvvetlİenirken, Türk-İş yönetieileri- nin eski düzeni devam ettirmeleri hatalı bir tutumdur. Meselâ yeni xu- rulan Konfederasyon ruslardan hir kuruş yardım alsa bunun Türkiyede koparacağı gürültü hatı'dan çıkanı! mamalıdır. Üstelik 1940' dan önce &0 bin üyeli ve sadece 40 bin lUra av'k aidat geliri bulunan Türk-İş artık ve- sayet kokan herhangi bir angajman ihtiyacı olmıyan, 600 bin üyeli ve ay- lik Midat geliri 100 bin lirayı aşkın dev AKİS, 47 NİSAN 41465,