17 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

17 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SOSYAL HAYAT Yayınlar Doğan Kardeş 7 rl yüzlü, heyecanlı zat, büyük Tr çeviklikle yerinden fırladı, her bir ünik dergiler ve kitaplarla do'u odaya şöyle bir göz gezdirdi ve he- men, bir kucak dolusu kitabı kapi'ğı g.bi AKİS muhabirinin önüne dözü- verdi ve: “— Tuhaf bir twsadüf!" diye <0- . “Bu kitapların hep- güzel diye Taksimden 'Tünele kadar vürüyeyim demiştim. Bir kitapçının önünde, me- rakla kitapları sevreden cin gib! br oğlan çocuğuna tesadüf ettim. Çowu- gun merakla seyrettiği kitap nedir ve baktım ve önünüzde duran şu Yyüz- kızartıcı resimlerle dolu çocük kitap- larını gördüm, Bundan sonra da ka- rar verdim, Taksimden Tünele ge''n- ceye kadar yolda gördüğüm bu türü merak uyandırıcı bütün kitapları t0p- ladım. İtiraf ederim ki cebimdeki pa- Ta çok çabuk bitti ve kitapların ancak bir kısmını alabildim. İşte çocukları- mıza ve gençlerimize verdiğimiz gıda, bu! Bunlarla beslenerek nasıl iyi bir sekilde yetişirler? Bunları okuyarak kendilerine ne gibi omeğjgaleler arar- lar ,bunlaria nasıl bir türkçe, nasıl bir dil, nasıl bir sanat zevki edine- bilirler? Cevabını size birakiyorum. Bugün piyasayı saran çocuk yayınla» rının çok büyük bir çoğunluğu işte bu kitaplardır. - Halbuk' bugün biüzön ünyada gençliği tehdit eden birçoz tehlike ve bunalım eğilimlerini önle- yecek olan tek şey faydalı yayındır, kötünün yanında çocuğa iyinin de hiç olmazsa ayni miktarda verilebilmesi- tir.” Bu olay bundan yedi yil önce, 1958'- ds İstanbulda, Doğan Kardeş devgisi yazı işleri bürosunda geçti. Doğan Kardeş dergisi ve Doğan Kardeş Ya- yınları yazı işleri müdürü' Vedat Ne- dim Tör o gün, AKİS muhabirine, Ro- mada düzenlenmiş olan milletlerarası çocuk yayınları seminerini ve dünya gençliğini tehdit eden kaba zevkli ka- Ta çocuk edebiyatına karşi açilan sa- vaşı anlattı, Vedat Nedim Tör, yıllardanberi memleketimizde bu savaşı yürütmüş ve Yapı-Kredi (o Bankasının kültür hizmetlerinden bi'ri olan Doğan Kar- AKİS, 17 NİSAN 1965 deş dergisinin ve yayınlarının “başın- da dil, sanat ve muhteva bakımından yetiştirici ve faydalı, örnek bir çocuk edebiyatının o yaratılmasına çalışmış bir kimsedir. Çok ucuza mal olan. buk okunan âdi polis hikâyelerinin pi- yasayı sardığı bir devirde çocuxlata çekici, sevimli baskılı, Odüşündürücü, clddi eserler sunmak ve okutmak ger- çekten de güçtür. Fakat Tör, hizmet amacına dayanan büyük bir azimle, yıllardanberi bu yolda çalışmaktadır. Çaâ- Bahtlı bir çocuk Vedat Nedim Törün, yıllardır başa- rıyla sürdürdüğü çalışmasında abm dergisi, bu 23 Nisanda 20 yaşını dol. Guracaktır, Bu dergiyle büyümüş cuklardan birçokları memleket içinde anınmış kimse- uşlardır, Meselâ Ken, Ayşegül Sarıca, şöhret yolunda yürür- ken bir kazada hayata veda eden El- çin Karamehmet, İdu Biret, Gülay Uğurata, Ayla Erduran, Öztürk Seren- gil, Ferruh key Hikmet Erhan Be- ner, Talât Sait Halman, seoramikçi As lev Ebüzziya, Yıldız hasada Halit Nes fiğ. Tahir Kutsi Maka| ve daha pek çok sanatçı, yazar, eğitimci, Docan Kardeş okuyucusu olmuştur. İşin da- ha da ilginç tarafı, bunlar ilk başarı" larını, Doğan Kardeşin düzenlediği yarışmalarda ve sanat gösterilerin lerde Doğan Kardeş yayınları Hizmetin faydalı dan güç aldığı bahtsız çocuk, bundan yırmlaltı yıl önce evinden ayrılan Ve bir daha dönemeyen Doğandır. Doğan, tanınmış iş adamlarımızdan Közim 'Taşkentin oğludur. oİsviçreye tansle gitmiş ve bir dağ kazasında ölmüştür Yıllar geçtiği halde, Ayşe Taşkent ile Kâzım Taşkent, örnek bir çocux O- larak yetiştirdikleri (Oo yavrularını Wir türlü unutamadılar, Nihayet 23 Nisan 1945'te, onu ebediyen yaşatmanın yo unu buldular: Doğan deş dergi- s'ni çıkardılar! Doğan gerçi hep ay'u yaşta kalacak, hiç büyümiyecekti sma, nesillerin büyümesine, iyi yetişmesine yardımcı olacaktı, Çocukların sevgilisi Doğan Kardeş ve kampanyaya önavak olacak beşe büslere girişmiştir. İdi! Biret ougür dünya çapında bir sanaıçımızdır. Yün- yayı dolaşmış, büyük basarılır kazan mıştır, Fakat altı vaşmda 'kan Dögen Kardeşin düzenlemiş olduğu İlk von- serinde duyduğu heyecanı hlebir ve man unutamadişın söylemektedir. Gü lay Uğurata da ilk defa Doğan Ka" deş müsamrelerinde sahneve çıkım$ş- tır. Ayşegül Sarıca. daha-ayağı viva çok daha fazla bağlandığını, ve ilerleme azminin: kamcılandığını anlatmaktadır, Suna Kanın sanavm lik keşfedenlerden biri gine Zi